Lærere og matematikvejledere, der godt kan klappe sig selv på skulderen over resultaterne, siger lektor Lena Lindenskov.
Foto: Thomas Arnbo
Pisa: Markant fremgang for danske elever i matematik
Nu scorer de danske 15-årige solidt over OECD-gennemsnittet i Pisa 2015. Gennemsnittet er på 490 point, og Danmark ligger på 511 point. Især dejligt at gruppen af fagligt svage elever er blevet mindre, siger lektor Lena Lindenskov.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I matematik befinder de danske elever sig nu sammen med elever fra Canada, Nederlandene, Finland, Slovenien, Belgien og Tyskland. Ni lande ligger endnu højere - en række asiatiske lande, Schweiz og Estland.
"I forhold til 2012 er der sket en markant fremgang for de danske elever. Dengang lå halvdelen af landene i Pisa-undersøgelsen over Danmark i matematik", sagde formand for det danske Pisa-konsortium Hans Hummelgaard, Kora, på dagens pressemøde.
Han fortalte, at Danmark nu ligger over de andre nordiske lande sammen med Finland, der er faldet kraftigt i matematik siden Pisa 2006. Og at Danmark nu har relativt få lavt præsterende elever i matematik. Der er 13,6 procent af eleverne i den lavest præsterende gruppe, i 2009 var andelen 17,1 procent. 11,7 procent af de danske elever ligger nu i den højst præsterende gruppe.
I Sverige, Norge og Island er der ingen signifikante forskelle på drenges og pigers score i matematik. I Danmark scorer drengene højere end pigerne, men denne gang ligger kønsforskellen på OECD-gennemsnittet. Danske drenge har i gennemsnit scoret 516 point og pigerne 506 point. Der er i alt 28 lande, hvor drengene scorer højest, mens der er ni lande, hvor det er pigerne.
Danmark er gået frem i Pisa
Almendannende fag
Lektor Lena Lindenskov, der er ansvarlig for domænet matematik i Pisa-undersøgelsen, mener, at fremgangen i matematik skyldes, at alle kan se, at faget er vigtigt, at der er uddannet mange matematikvejledere de seneste år, og at flere af de fagligt svage elever har fået støtte.
"Hensigten med matematikundervisningen er det almendannende, at eleverne lærer noget, de kan bruge i deres liv. Det handler om at forholde sig til matematiske resultater, om at formulere et regnestykke og en formel, om at regne den ud og fortolke. Og det er eleverne gode til. Det svageste punkt er at udføre beregningerne. Det kan man gøre mere ved i skolen", siger Lena Lindenskov til folkeskolen.dk/matematik
Hun glæder sig især over, at gruppen af de fagligt dårligst præsterende elever er blevet mindre.
"Det skyldes engagerede lærere og matematikvejledere, der godt kan klappe sig selv på skulderen over resultaterne. Den højt præsterende gruppe er også forholdsvis lille i Danmark. Vi har ikke de store forskelle, og vi kan godt lide, at det er sådan".
I den højst præsterende gruppe er der flest drenge, mens den fagligt svage gruppe elever har lige mange drenge og piger.
Pisa 2015 undersøger matematical literacy - det vil sige elevernes evner til at være matematisk forberedte og parate til nutidens og fremtidens udfordringer, står der i rapporten. Eleverne skal anvende matematiske tilgange, begreber og procedurer, der omhandler størrelser, usikkerhed, data, forandringer, sammenhænge, rum og form. Opgaverne fordrer, at eleven er aktiv problembehandler.
Pisa: Mange danske elever kan lide naturfag