Maria Moos Sølving mødte op udklædt i nørd-tøj for at gøre opmærksom på Matematikfessor-konkurrencen

100.000 matematikopgaver på en måned

På Kulsbjerg Skole i Mern er 53 elever på mellemtrinnet i gang med at løse 100.000 matematikopgaver for at vinde en præmie. Måske er præmien mulighed for at løse endnu flere opgaver på supertræneren på Matematikfessor.dk. Eleverne nåede 50.000 opgaver på den første uge.

Offentliggjort
Hvis eleverne når flere opgaver er der udsigt til fælles film og popcorn
Elevernes navne flyttes fysisk, når de når et nyt level

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærer Maria Moos Sølving har givet eleverne i 4. - 6. klasse udfordringen at løse 100.000 matematikopgaver på Matematikfessor.dk frem til mandag i uge 43, og eleverne har kastet sig over udfordringen.

"Jeg mødte op udklædt i nørd-tøj en dag, og vi har måtte lave flere niveauer, fordi nogle elever hurtigt fik løst en masse opgaver og kom op på næste level", fortæller Maria Moos Sølving.

Det er et samarbejde med Matematikfessor.dk, og indtil videre er præmien hemmelig. Men den indeholder garanteret mere matematik.

 

Alle kan være med "Vi bruger Matematikfessor meget i forvejen, fordi det fungerer rigtig godt til alle elever. Det er godt til differentiering og også for specialeleverne. Eleverne er meget motiverede. Hver mandag flytter vi fysisk en seddel med deres navn, så de kan se, hvilket level de er på. Det gode er, at eleverne flytter sig indenfor det niveau, de er på. Vi kan sætte dem til opgaver, der passer til den enkelte elev, uden at de andre kan se niveauet. Så nogle i 3. klasse kan løse opgaver på 1. klasses niveau, mens andre elever måske er oppe på 6. klasses opgaver", siger Maria Moos Sølving.

Hun fremhæver, at opgaverne er overskuelige og i et simpelt design. Alle kan løse opgaver der.

Hun bruger Matematikfessor.dk for eksempel ti minutter i begyndelsen af en lektion, fordi det giver ro og undervisningsparate elever. De har iPads på skolen, så det betyder, at eleverne er hurtigt på og i gang. Derudover kører hun et undervisningsmateriale med en del værkstedsundervisning.

Hvis eleverne når 110.000 opgaver, får de en aktivitetstime, og 120.000 løste opgaver giver film og popcorn.