»Tidligere ville jeg have ringet til ministeriet«

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Kommunerne er nødt til at have andre steder at gå hen, når vi har spørgsmål af fagspecifik art. Derfor opruster både de enkelte kommuner og KL«, siger Gunnar Nordestgaard, skolechef i Lemvig Kommune.

»Jeg bruger KL mere end tidligere. Det seneste eksempel var lovgivningen om elevforsømmelser, hvor jeg havde behov for at få at vide, hvad vi stiller op, hvem der skal agere, og hvem der skal orienteres, hvis en udvikling på en skole ser ud til at gå skævt. Jeg går også til KL, når det gælder det fælles administrative eller for eksempel prøveafvikling«.

»Jeg tror også, at vi knytter os mere til professionshøjskolerne på det fagfaglige område. Det vil betyde mere forskellighed og mere slinger i valsen, men det ligger i tidens ånd, at vi ikke mere skal være ens«.

»Jeg kunne sige meget om oplevelser med Undervisningsministeriet, men det tjener ikke noget formål. Ministeriet er ikke et serviceorgan mere, det skal vi vænne os til«.

Det er sådan, det politiske koncept er, og det indretter skoler og kommuner sig så på, mener Lemvigs skolechef.

Heller ikke spørgsmål om de nye kvalitetsrapporter går han til ministeriet med.

»Der står i bekendtgørelsen, at evalueringer, som har generel karakter, skal offentliggøres i kvalitetsrapporten og på nettet. Jeg kan ikke se, om det er hensigten, at rapporten skal offentliggøres. Tidligere ville jeg have ringet til ministeriet for at få svar. Nu spørger jeg KL i stedet for«, siger Gunnar Nordestgaard. |