Debat
Hvis man spørger de voksne, er tysk en ufravigelig del af dansk historie, kultur og sprog, skriver debattøren.
Foto: SlavkoSereda/Gettyimages
Debat: De unge har ikke fravalgt tysk, det har vi
Alle synes at tysk er vigtig, men vi må erkende at sprogundervisningen er blevet fejlhåndteret af uddannelsespolitikken, mener Jens Danielsen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Er det ikke mærkeligt, at
det tyske studieoptag på ungdomsuddannelserne og universiteterne slår
bundrekorder år efter år? Man finder ellers næppe nogen, som ikke synes, at
tysk er vigtigt. Tyskland er jo vores største handelspartner, og tysk er en
ufravigelig del af dansk historie, kultur og sprog, siges det. Men det er
selvfølgelig mest de voksne, der siger det, ligesom det er de voksne, der laver
politikken.
Jeg kan dog sagtens
forstå en ung herre som Louie Skougaard, når han i Folkeskolen skriver om ”grundene til, at vi ikke vælger fransk og
tysk i gymnasiet”. En vigtig årsag er ifølge den 16-årige, at de simpelthen
ikke føler sig sikre nok i faget. Nu tolker jeg på hans ord, men gymnasiet er
generelt en usikker tid, og det er en tid, hvor du skal præstere. Så giver det
jo god mening at fravælge et fag, hvor du er usikker på din præstation.
Tysk er fejlhåndteret
Underviserne kan være med
til at gøre rammerne mere rummelige, men de underviser selv inden for nogle
rammer. Vi ved på den ene side, at ingen synes, at tysk er uvigtigt. På den
anden side må vi erkende, at tysk — faktisk alle fremmedsprog — er blevet fejlhåndteret
af uddannelsespolitikken.
Hvad angår
læreruddannelsen, er det svært at overskue alle ændringerne, men angående tysk
er tendensen tydelig: I dag er vi helt nede på 30 ECTS-point til at lære et
fremmedsprog. Det er simpelthen ikke nok, selv hvis du har haft det i
gymnasiet. Og det er der jo færre og færre, som har valgt, siden
gymnasiereformen 2005 gjorde det mere frit for den enkelte elev at sammenstykke
sin uddannelse. Det er vel ingen dårlig ting, men det er igen uheldigt for
tysk, især når man ikke samtidig gør noget for at hjælpe eleverne i retning af
tysk.
Husk nu på: Den tidlige
sprogstart i folkeskolen bliver udskudt et år. Derudover bliver det endnu
mindre sandsynligt at trække tysk til de afsluttende prøver, fordi puljen er
blevet større, og derfor bliver det endnu sværere at motivere afgangsklasser.
De er jo også helt sikre på, at de ikke skal op i skriftlig tysk. Faktisk kan
jeg som underviser skrive helt og holdent under på hensigten om at lette skole-
og eksamensbyrden for de unge mennesker. Det ændrer dog ikke på, at det bliver
endnu et hængeparti, som skal løftes i gymnasiet – hvis eleverne vælger det.
Vi har selv fravalgt
det
Ender man endelig på
universitetet, finder man ud af, at tysk er blevet ramt af de samme besparelser
som resten af humaniora. Landets uddannelser er blevet reduceret og
centraliseret landet over, og de tilbageværende skal stadig spare. Den
allernyeste udvikling på området må vel være, at den humanistiske kandidat i
tysk er blevet reduceret med et helt år. Det har man gjort af hensyn til
markedet, hvilket igen – igen – ikke behøver være en dårlig ting.
Dog går det alligevel ud
over tysk, hvilket går ud over os alle i Danmark i det lange løb, hvis vi altså
skal tro på de voksne. Vi siger til Louie, at han skal vælge tysk, men lad os
nu være ærlige: Vi har selv fravalgt det, vi har selv gjort det dårligere.
Og nu står
læreruddannelsen jo til at blive ændret atter og igen, men tør vi håbe, at det
bliver bedre at studere tysk? Næppe.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk