”Kommer de lærerstuderende med overvejende positive eller
negative fortællinger om læreruddannelsen?”
Sådan spurgte forperson for Lærerstuderendes Landskreds
Anneline Larsen deltagerne i Praktiklærerforeningens årsmøde på Haraldskær ved
Vejle om i sidste uge.
Ingen af praktiklærerne og -koordinatorerne rakte hånden op,
da hun spurgte, om de mente, at lærerstuderende var mest negative.
Lærerstuderendes Landskreds har i februar 2024 bedt studerende
på tre professionshøjskoler om at skrive deres oplevelser af praktikken i den
ny læreruddannelse ned på postkort og derefter lavet en grovsortering af
budskaberne på postkortene.
168 studerende har skrevet kommentarer på postkort.
Både negative og positive kommentarer
Et eksempel på en positiv kommentar på postkortene er: ”Jeg har kun oplevet gode ting i min praktik. Jeg føler, jeg bliver hørt (…) og
de er gode til at inddrage os i de store beslutninger”.
Et eksempel på negativ
kommunikation er: ”Jeg oplevede dårlig kommunikation mellem praktikskole og
campus”.
Formand for Praktiklærerforeningen Solveig Hovgaard påpegede, at der ikke nødvendigvis er stor forskel på de to budskaber.
”Man kan godt have god praktik, selv om man oplever, at der
er dårlig kommunikation mellem praktikskolen og campus”, sagde hun.
Men Anneline Larsen holdt fast i, at man godt kan opdele
kommentarerne på den måde.
Logistikken udfordrer
Mange af de negative tilbagemeldinger handler om logistik.
”I min første praktik oplevede jeg, at de blev overraskede over, at jeg kom
”Det handler om manglende viden, manglende tid, manglende
kompetencer og mangel på fysiske faciliteter. Det handler om, hvordan de studerende kan
føle, at de har en plads på skolen og kan føle ejerskab”, sagde Anneline Larsen
og kom med eksempler fra postkortene.
”I min praktik oplevede jeg, en skole, der var fjendtlig
overfor praktikanter. Der var faste pladser og højlydt kritik af praktikanter”,
står der på et postkort.
”Jeg føler mig hjemme i praktikken og kan slet ikke vente
til lærerlivet starter”, står der på et andet.
”I min første praktik oplevede jeg, at de blev overraskede
over, at jeg kom”, lyder en kommentar.
Den udstrakte praktik kan være svær
Flest postkort peger på, at det kan være svært at være på
skolen en eller to dage om ugen.
"Udstrakt praktik er ikke optimalt, da man ikke når at danne relationer med eleverne", lyder det fra en.
En anden skriver omvendt positivt: "Det fungerer enormt godt at have en dag om ugen, så man kan bruge empirien fra praktikken i undervisningen".
Anneline Larsen mener, at praktiklærerne kan være med til at
vise, at det giver mening også i det fremtidige lærerliv, at de studerende er på skolen en dag eller to om ugen.
”Praktiklærere bruger begrebet ugens gæst. Det er ikke
noget nyt begreb, det eksisterer i lærerverdenen. Man kan være lærer i et lille
fag, hvor man kun er der en gang om ugen. Så på den måde er det jo noget, som kan afspejle den virkelighed, de studerende skal ud i. Jeg håber,
det er et argument, I kan bruge i dialogen med de studerende”, sagde Anneline
Larsen til praktiklærere og -koordinatorer.
Det siger de studerende om praktiklærerne
Når det kommer til praktiklærere er der også både negative og positive kommentarer.
”Trygheden ved praktiklæreren har haft stor betydning for
mit udbytte”, lyder en kommentar. ”Man skal være heldig at få en skole og en
praktiklærer, der har prøvet det før. Det betyder altså, det er meget heldigt,
om man får en god praktik”, lyder det fra en anden.
I den modsatte retning lyder en kommentar således: ”I min
praktik oplevede jeg, at jeg manglede vejledning og forståelse for, hvad vi
skulle have ud af praktikken”.
Ifølge de lærerstuderendes forperson er der mange studerende, der ikke oplever, at de gerne ville have lært mere af deres praktiklærer.
”Der er mange, som siger, at min praktiklærer virkelig var en
dygtig lærer. Men når det kommer til vejledning og sparring om teori og
praksis, så oplever de studerende ikke, at de kan blive udfordret”,
sagde Anneline Larsen og understregede, at det er vigtigt, at praktiklærerne
brænder for opgaven.
”Når man kan mærke, at praktiklæreren synes, det er en
vigtig opgave at være praktiklærer, så er der langt større tålmodighed og
overbærenhed med alt det, som ikke fungerer. Overbærenheden er ikke kun med
det, som praktiklæreren ikke har styr på, men også det som skolen og campus
burde have styr på”, lød det fra Anneline Larsen.
”Derfor er det en
god ide at investere i relationen mellem praktiklærer og studerende”.
(Artiklen er rettet 9/4 2023 kl. 7:12. Tidligere var der procenter på opgørelsen af kommentarer. Efter henvendelse fra Lærerstuderendes Landskreds er procenterne taget ud, enkelte citater slettet og mellemrubrikker ændret. Opsamlingen på postkortene er en simpel rundspørge med metodiske bagsider og ikke en undersøgelse, understreger Lærerstuderendes Landskreds).