Debat
Hæng billeder op af de studerende, når de starter i praktik, så kollegerne kan se, hvem de er. Giv dem et dueslag, og sørg for, at de får hilst på ledelsen, lyder tre af Martin Langdal Topfs råd.
Foto: Inger Ulrich
Praktiklærer: De studerende skal ikke være iagttagere af undervisningen som dårligt kvalificerede antropologer på feltarbejde
Lad de lærerstuderende undervise, så snart de er klar til det, og drop ideen om, at de skal følge praktiklærerne hele dagen, lyder opfordringen fra praktiklærer Martin Langdal Topf.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Sidste
skoleår havde vi to grupper dygtige førsteårsstuderende i den nye, integrerede
praktik. Hos os er vi generelt positive omkring den integrerede praktik. De
studerende, som netop er kommet tilbage til os i anden praktik, har haft en
rigtig fin progression. De er dygtige og reflekterede.
Der
er dog en ting omkring den integrerede praktik på første årgang, som skurrer i
mine ører. I den nationale studieordning er overskriften for praktik på 1. årgang
’Den medvirkende iagttager’.
Stort
set alle interessenter omkring læreruddannelsen ønskede, at den nye uddannelse
kom tættere på praksis. At den blev mindre akademisk. Alligevel er vi landet på
en formulering, der kan fortolkes på den måde, at de studerende på hele første
år først og fremmest skal iagttage. Som dårligt kvalificerede antropologer på
feltarbejde i børnejunglen. Det skal man i mine øjne passe på med.
Undervisning (næsten) fra dag ét
Ved
indgangen til første praktikår har de studerende meget lave kompetencer inden for
observation. De er alt for langt fra en pædagogisk-didaktisk ballast, som kan
gøre observationerne interessante i deres egen læreproces, og de risikerer at
komme til at kopiere praktiklærerens praksis i stedet for at udvikle sig selv
som autentiske lærere.
Undervisning
skal i mine øjne være kernen i de studerendes opgave på skolen (næsten) fra dag
ét. Hos os observerer de den første lille måned for at få en fornemmelse af
børnegruppen. Herefter tripper de for at komme i gang med at prøve at undervise
i små sekvenser. Så kan man rotere tilbage til lidt observation af
praktiklæreren i løbet af året. På den måde bliver deres observationer og
samtalerne herom også meget mere kvalificerede, fordi de kan koble til egen
praksis.
Med
andre ord: Lad de studerende undervise, så snart de er klar til det. Skab en
meningsfuld dag for dem på skolen. Drop ideen om, at de skal følge
praktiklærerne hele dagen. Det smager for meget af feltarbejde. Lad dem snarere
snuse til andre fag, så vi kan hjælpe med at kvalificere deres linjefagsvalg.
Og gør dem synlige på skolen.
Gør de studerende synlige på skolen
I
slutningen af august dokumenterede EVA, at mange af de studerende på tværs af
professionshøjskolerne har dårlige oplevelser med praktikken.
Skriv på Aula,
når de starter. Hæng billeder op af dem, så folk kan se, hvem de er. Giv dem et
dueslag til deres ting. Sørg for, at de får hilst på ledelsen. Inviter dem med
til fredagsbar, volleytræning og julefrokost.
Og hav forventninger om, at de
forbereder deres undervisning på skolen. På den måde bliver de en del af
skolens liv hele dagen - og hele året.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk