Praktiklærerstafetten

Lotte Josephsen bruger fiktive cases, når hun skal klæde de studerende på til læreropgaver, som de ikke altid når at møde i praktikken.

Lotte bruger fiktive cases til at klæde de studerende på til de svære samtaler

Lotte Josephsen har været lærer i 30 år og praktiklærer i 20. Hun er koordinator og medlem af styrelsen i Praktiklærerforeningen. Hun arbejder med fiktive cases, som træner de studerende i nogle af de svære situationer, som lærere kan havne i.

Offentliggjort Sidst opdateret

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund meldte afbud, da Praktiklærerforeningen afholdte sine kursusdage i midten af april.

I stedet sprang praktikkoordonator på Højboskolen i Hørning nordøst fra Skanderborg Lotte Josephsen til for at fortælle om sit arbejde med fiktive cases med de studerende.

Derfor er hun udvalgt som den første i folkeskolen.dk/praktiklærers ny stafet. Hver måned vil redaktionen bringe et nedslag i en praktiklærers liv. Hvem det bliver, bestemmer den, som er interviewet måneden før.

Lotte Josephsen er klar til at gribe stafetten som den første.

Hvad optager dig mest som i dit arbejde som praktikkoordinator lige nu?

”Jeg er meget optaget af det, som hedder 'øvrige læreropgaver', som er en lidt fluffy ting, hvis man læser lovgivningen. På min skole har vi prøvet at konkretisere det".

”Der er nogle ting, som er svært at få til at gå op. Eksempelvis kan vi have studerende i perioder, hvor der ikke er forældremøder eller skole-hjem-samtaler. Så kan der være situationer, hvor vi godt kan tage de studerende med, men som er meget følsomme for forældre og elever”.

Lotte Josephsen var klar til at tage over og holde oplæg, da ministeren meldte afbud til Praktiklærerforeningens kursusdage.

Stafet fra Praktiklærer-netværket

Denne artikel er en del af en serie, hvor praktiklærere og -koordinatorer fortæller om deres arbejde.

”For at få de aspekter med i et lærerliv og dermed også for de studerende, har vi arbejdet på at lave nogle cases, som vi så arbejder med. Vi arbejder med områderne fiktivt, men med sager, som ligeså godt kunne være rigtige”.

Eksempel på case: Henvendelse fra forældre

Dette er en fiktiv besked fra en forældre til en elev i 5. kl.

Hej Anne

Hans kom hjem i går og er meget ked af den nye plads, han har fået. Han fortæller, at Kristian og Lars larmer meget, og de gider ikke lave det, læreren giver dem besked på.

Kan han få lov til at flytte hen til Alexanders bord. Ham kan Hans rigtig godt lide, de ses tit i fritiden?

Mvh Erik (Hans' far)

Se slides fra Lotte Josephsens oplæg her - og find flere eksempler på fiktive cases

”Det har jeg arbejdet systematiseret med de sidste to år. De studerende får cases, og så skal de uden at snakke med de andre give et bud på et svar. Når vi så mødes, er svarene vidt forskellige. Det giver udgangspunkt for virkelig god refleksion”.

Hvilket projekt er du mest stolt af?

”Jeg er faktisk glad og stolt, hver gang jeg sender en flok studerende tilbage til læreruddannelsen og tænker, at det har gjort en forskel, og at de har de fået noget ud af at være hos os".

"At mærke at man flytter studerende fra måske at være lidt forkælede til at være mennesker, der faktisk reflekterer over tingene. Som ikke kun er der for at få deres egne behov opfyldt, men som ser, at der kan være en dybere mening med lærerarbejdet og dermed også deres praktik”.

Hvad er dit bedste råd til en ny praktiklærer?

”Tillad kaos. Tillad dig selv at ryge ud ad en tangent. Det gør måske ikke noget, at man kommer ud i en situation med råbende børn, for det lærer de studerende meget af. Slip styringen og tænk over, hvad du selv allermest ville, da du var studerende. Tro på, at de studerende godt selv kan”.

Hvem vil du sende stafetten videre til og hvorfor?

”Så vil jeg sende den videre til Gitte Gorm. Hun er praktikvejleder på læreruddannelsen og har et andet blik ind i praktikken. Hun har meget erfaring og er dygtig”.