Læreruddannelsen
Nanna Villadsen starter på læreruddannelsen på Campus Carlsberg efter sommerferien. ”Det er slet ikke udelukket, at jeg skal undervise på en folkeskole, men jeg kan godt lide, at der er nogle ordentlige rammer for at arbejde og undervise, og det er ikke sådan jeg selv husker folkeskolen”, siger hun.
Foto: privatfoto + IrmaQ/Wikipedia Commons
”Der skal laves noget om, hvis folkeskolen skal være et sted, hvor jeg skal undervise”
Nanna Villadsen har sendt sin ansøgning, og regner med at starte på læreruddannelsen efter sommerferien. Men folkeskolen ligger ikke nummer ét på listen over drømmearbejdspladser.
I dag klokken tolv er der frist for kvote 1-ansøgninger
til landets læreruddannelser.
Sidste år søgte over 2.580 studerende ind på
lærerstudiet, og nu venter personalet på landets professionshøjskoler i spænding
på at se, hvilken vej udviklingen går.
23-årige Nanna Villadsen er en af dem, der har sendt
en ansøgning afsted til læreruddannelsen på Campus Carlsberg, der hører under
Københavns Professionshøjskole. Inden da holdt hun tre års pause fra studierne,
fordi hun var i tvivl om, hvad hun skulle.
”Jeg var frustreret over, at jeg ikke havde fundet den
rette hylde endnu, men så dukkede ideen om at blive lærer op”, siger Nanna
Villadsen.
Siden hun selv forlod folkeskolen, har hun både været
på idrætshøjskole og idrætsefterskole, og det var lærerne på sidstnævnte, der
inspirerede hende til at søge lærerfaget.
”På min efterskole var der en type af lærere, der viste
et helt særligt engagement, og de var med til at skabe rammerne for det fedeste
år i mit liv indtil videre. Jeg har talt med mine venner om, at vi alle sammen
kan sætte navn på en eller flere lærere, som har været med til at skabe nogle
særligt gode rammer for, hvordan vi oplever undervisningen, og det er noget af
min motivation”, siger Nanna Villadsen og tilføjer,
”Jeg håber på at få et højt niveau af trivsel, så
eleverne føler sig trygge i min undervisning. For hvis man tør lave fejl, så
lærer man meget mere”.
Folkeskolen er ikke førstevalg som arbejdsplads
Den 23-årige kommende lærerstuderende har dyrket konkurrencegymnastik
i næsten hele sit liv, fortæller hun, og lige nu er drømmen at blive lærer på
en efterskole, hvor hendes hobby kan blive en del af hendes arbejde.
”Det er slet ikke udelukket, at jeg skal undervise på
en privatskole eller folkeskole, men jeg kan godt lide, at der er nogle ordentlige
rammer for at arbejde og undervise, og det er ikke sådan jeg selv huske folkeskolen”,
fortæller hun.
Lige nu ligger folkeskolen på en tredjeplads på hendes
liste over kommende drømmearbejdspladser. Øverst er efterskoler og derefter
privatskoler, fortæller den kommende lærerstuderende.
”Jeg har jo mine egne minder og oplevelser fra folkeskoletiden,
hvor jeg husker, at der ikke var tid og ressourcer nok til at få den hjælp man
havde brug for. Så der skal laves noget om med rammerne for folkeskolen, hvis
det skal være et sted, hvor jeg skal undervise”, siger hun men understreger også,
”Det kan jo være, at jeg bliver klogere i løbet af mine
studier, men det er der hvor jeg står lige nu”.
”Jeg har ikke lyst til at sætte mine forventninger for
meget i vejret”
Nanna Villadsen har valgt matematik, idræt og fysik/kemi
som linjefag. Ud over at den kommende lærerstuderende har fundet sig en studiebolig
i Valby, har hun ikke forberedt sig særlig meget på sit nye studieliv.
”Jeg har ikke lyst til at sætte mine forventninger for
meget i vejret, så jeg prøver at tage det hele, som det kommer”, siger Nanna
Villadsen.
Hun glæder sig dog til at opleve hverdagen på det nye
studie og ikke mindst det sociale miljø på læreruddannelsen.
”Jeg håber på, at der er et godt studiemiljø, hvor man
kan få nogle gode studiekammeterater, imens man lærer noget nyt. Måske kan man
også møde nogle mennesker, der har valgt andre fag, og som tænker anderledes
end mig, så jeg kan blive klogere og måske få noget inspiration til, hvordan
jeg gerne vil være lærer”, siger Nanna Villadsen.