Lærerudannelsen

Nanna Villadsen starter på læreruddannelsen på Campus Carlsberg efter sommerferien. ”Det er slet ikke udelukket, at jeg skal undervise på en folkeskole, men jeg kan godt lide, at der er nogle ordentlige rammer for at arbejde og undervise, og det er ikke sådan jeg selv huske folkeskolen”, siger hun.

”Der skal laves noget om, hvis folkeskolen skal være et sted, hvor jeg skal undervise”

Nanna Villadsen har sendt sin ansøgning, og regner med at starte på læreruddannelsen efter sommerferien. Men folkeskolen ligger ikke nummer et på listen over drømmearbejdspladser.

Publiceret

I dag klokken tolv er der frist for kvote 1-ansøgninger til landets læreruddannelser.

Sidste år søgte over 2.580 studerende ind på lærerstudiet, og nu venter personalet på landets professionshøjskoler i spænding på at se, hvilken vej udviklingen går.

23-årige Nanna Villadsen er en af dem, der har sendt en ansøgning afsted til læreruddannelsen på Campus Carlsberg, der hører under Københavns Professionshøjskole. Inden da holdt hun tre års pause fra studierne, fordi hun var i tvivl om, hvad hun skulle.

”Jeg var frustreret over, at jeg ikke havde fundet den rette hylde endnu, men så dukkede ideen om at blive lærer op”, siger Nanna Villadsen.

Siden hun selv forlod folkeskolen, har hun både været på idrætshøjskole og idrætsefterskole, og det var lærerne på sidstnævnte, der inspirerede hende til at søge lærerfaget.

”På min efterskole var der en type af lærere, der viste et helt særligt engagement, og de var med til at skabe rammerne for det fedeste år i mit liv indtil videre. Jeg har talt med mine venner om, at vi alle sammen kan sætte navn på en eller flere lærere, som har været med til at skabe nogle særligt gode rammer for, hvordan vi oplever undervisningen, og det er noget af min motivation”, siger Nanna Villadsen og tilføjer,

”Jeg håber på at få et højt niveau af trivsel, så eleverne føler sig trygge i min undervisning. For hvis man tør lave fejl, så lærer man meget mere”.

Folkeskolen er ikke førstevalg som arbejdsplads

Den 23-årige kommer lærerstuderende har dyrket konkurrencegymnastik i næsten hele sit liv, fortæller hun, og lige nu er drømmen at blive lærer på en efterskole, hvor hendes hobby kan blive en del af hendes arbejde.

”Det er slet ikke udelukket, at jeg skal undervise på en privatskole eller folkeskole, men jeg kan godt lide, at der er nogle ordentlige rammer for at arbejde og undervise, og det er ikke sådan jeg selv huske folkeskolen”, fortæller hun.

Lige nu ligger folkeskolen på en tredjeplads på hendes liste over kommende drømmearbejdspladser. Øverst er efterskoler og derefter privatskoler, fortæller den kommende lærerstuderende.

”Jeg har jo mine egne minder og oplevelser fra folkeskoletiden, hvor jeg husker, at der ikke var tid og ressourcer nok til at få den hjælp man havde brug for. Så der skal laves noget om med rammerne for folkeskolen, hvis det skal være et sted, hvor jeg skal undervise”, siger hun men understreger også,

”Det kan jo være, at jeg bliver klogere i løbet af mine studier, men det er der hvor jeg står lige nu”.

”Jeg har ikke lyst til at sætte mine forventninger for meget i vejret”

Nanna Villadsen har valgt matematik, idræt og fysik/kemi som linjefag. Ud over at den kommende lærerstuderende har fundet sig en studiebolig i Valby, har hun ikke forberedt sig særlig meget på sit nye studieliv.

”Jeg har ikke lyst til at sætte mine forventninger for meget i vejret, så jeg prøver at tage det hele, som det kommer”, siger Nanna Villadsen.

Hun glæder sig dog til at opleve hverdagen på det nye studie og ikke mindst det sociale miljø på læreruddannelsen.

”Jeg håber på, at der er et godt studiemiljø, hvor man kan få nogle gode studiekammeterater, imens man lærer noget nyt. Måske kan man også møde nogle mennesker, der har valgt andre fag, og som tænker anderledes end mig, så jeg kan blive klogere og måske få noget inspiration til, hvordan jeg gerne vil være lærer”, siger Nanna Villadsen.