Debat
Der skal være klare linjer omkring kravene og forventningerne til praktikken, skriver praktiklærer på Lindevangsskolen Martin Langdal Topf
Fotograf Inger Ulrich
Praktikvejleder til læreruddannelserne: Giv nu vores studerende tid og ro til at være i praktik
Hvis lærerstuderende skal have mest muligt ud af praktikken, skal læreruddannelserne blandt andet passe på med at give de studerende en masse ekstra opgaver, skriver praktikvejleder Martin Langdal Topf.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Samarbejdet om praktikken er ikke nemt. Det involverer mange
parter med mange forskellige perspektiver, og kan være et sandt mareridt at
ensrette bare nogenlunde. De studerende får heller aldrig et fuldstændig homogent læringsudbytte i
praktikken, for skoler, elever, studerende og praktiklærere er forskellige.
Men
hvis vi vil standardisere praktikken lidt mere, ligger der et stort ansvar hos professionshøjskolerne
og deres undervisere. Her kommer derfor tre bud på, hvordan man som
professionshøjskole gør praktikken endnu bedre, end den er i dag.
Der skal være klare linjer om krav og forventninger
Det er forvirrende og frustrerende for både de studerende og
praktikskolerne, når der ikke er
klare linjer omkring kravene og forventningerne til praktikken.
Det, der især udfordrer, er når underviserne fra
professionshøjskolerne fortolker og gradbøjer rammerne for praktikken. De kan
for eksempel mene, at de studerende har for meget (eller for lidt) på skemaet,
når de er på praktikskolen, eller have holdninger til, hvor meget det giver
mening at observere lærernes undervisning.
Jeg er med på, at vores styringsværktøjer skal gradbøjes
lidt for at passe til praksis, men hvis de studerende får en anden fortolkning
af formalia fra deres underviser, end praktikskolen har, skaber det konflikter.
På læreruddannelsen er det derfor vigtigt at være skarp på, at det er
uddannelsens praktiksekretariat, der definerer rammerne - ikke underviserne.
Advar os, hvis der er ekstra opgaver
Vi oplever for ofte, at de studerende er presset af øvrige
studieaktiviteter, når de er i praktik.
Det er et vigtigt opmærksomhedspunkt, særligt nu hvor vi i
højere grad arbejder med integreret praktik.
Lige nu har vi et vejledende
timetal for, hvor meget undervisning, de studerende skal have, men vi bliver
også nødt til at have tal på den øvrige del af praktikken.
Vores studerende er på skolen fuld tid, og derfor fylder vi
dagene ud med undervisning, forberedelse, vejledning, deltagelse i møder og
tilsyn, medmindre vi hører andet.
Hvis de studerende har andre studieaktiviteter med ud på
praktikskolen, skal vi vide det. Det er fint at bruge lidt af praktikken til
elevinterview, indsamling af cases eller til en forberedelse af en præsentation
om noget, der foregår i praktikken. Men det skal være afklaret fra starten, så
vi kan give dem ordentlig tid til det.
Aktiviteterne skal selvfølgelig heller ikke tage overhånd,
så praktikken bliver til feltarbejde - det var jo ikke det, vi ønskede os, da
vi kæmpede for mere praktik i læreruddannelsen.
Det nytter heller ikke, at de sidste to praktikuger er
ekstra pressede, fordi de f.eks. skal aflevere opgave om kompetencemål i et
linjefag ugen efter. Vi har kun 40 ECTS-point praktik i læreruddannelsen - den
tid skal være til fordybelse i praktikken, og ikke kannibaliseres af andre
studieaktiviteter.
Vi skal dele
erfaringerne med hinanden
Jeg kan kun tale ud fra den professionshøjskole, jeg
samarbejder med, men her har evaluering og erfaringsudveksling mellem
praktikskolerne og læreruddannelsen været ret sporadisk.
Praktikrådet er blevet nedlagt, og hvis man har gjort sig
nogle erfaringer, man synes kunne være relevante at dele, sker det ad hoc med
en mail til praktiksekretariatet.
Kommunikationen skal derfor systematiseres og styrkes, hvis
vi skal udvikle den bedst mulige praktik.
På praktikskolerne har vi brug for en tæt dialog om
praktikkens mål, rammer og pædagogiske sigte, så vi kan tilpasse vores praktik
og kvaliteten bliver så ensartet som muligt.
Samtidig har professionshøjskolen brug for tilbagemeldinger
fra os: Hvilke faldgruber opstår, når intentionerne møder praksis? Og hvor er
der fed best practice, der giver mening at indtænke i videreudviklingen af
praktikken?
Hvis vi kan balancere den svære kunst at strømline og
samtidig have plads til den nødvendige fleksibilitet, får vi mest muligt ud af
praktikken i den nye læreruddannelse.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk