Debat
Der er brug for nytænkning og indgribende tiltag, skriver Anthon Berentzen.
Foto: Jesper Knudsen.
Ny forperson: Der er kun en mulighed, hvis vi skal genoplive ånden på læreruddannelsen
Det er vildt at forvente, at vi lærerstuderende skal have en brændende passion for faget, når vi undervises i lokaler uden skyggen af faglig passion, skriver Anthon Berentzen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
En læreruddannelse uden ånd og fællesskab er slet ingen
læreruddannelse, og der er kun en mulighed, hvis vi skal genoplive ånden: Vi
skal have flere og bedre muligheder for indflydelse og medbestemmelse over vores
uddannelsessteder.
Man håbede nok, at det som gjorde læreruddannelsen unik og
de mange fællesskabende traditioner, der eksisterede på seminarierne, ville
flytte med over på de nye uddannelser, da man i sin tid sammenlagde mange af
lærerseminarierne og oprettede professionshøjskolerne.
Mere end femten år senere kan vi konstatere, at det ikke skete.
De fleste af læreruddannelserne er blevet anonyme steder, hvor mange studerende
aldrig finder et fællesskab udenfor deres undervisning.
Lærerstuderende vil gerne engagere sig, men bliver ofte mødt
af høje bureaukratiske mure og et system, som giver dem meget ringe muligheder
for at tage ansvar for den måde, man udnytter og bruger de fysiske rammer på. Eller
for fællesskabet mellem de lærerstuderende, som desværre halter gevaldigt.
Sterile, hvidmalede rum
Jeg har alt for tit hørt mine medstuderende fortælle om, hvordan
de bliver mødt med bøvlede regler eller simpel stilhed, når de prøver at engagere
sig. Jeg har også hørt historier om lærerstuderende, der ikke må hænge plakater
for deres foreninger op på gangene. Det kan være meget svært at skabe et
frivilligt fællesskab, når man ikke engang kan dele med nogen, at fællesskabet findes.
Nogle læreruddannelser har endda regler om, at
undervisningslokalerne ikke må pyntes med lærerfaglige materialer og kreationer.
Det er vildt at forvente, at lærerstuderende skal have en brændende passion for
deres fag, samtidig med at de skal undervises i sterile og hvidmalede rum uden
skyggen af faglig passion. Flere steder kan lærerstuderende, som ønsker at
kæmpe for en bedre og stærkere uddannelse, ikke en gang få et fast lokale til det
studiepolitiske arbejde.
Lidt hårdt sat op, så har rektorer, ledelse og undervisere
alle sammen kontorer, mens studerende må hoppe fra undervisningslokale til
undervisningslokale, hvis de ønsker at løfte en dagsorden og har visioner på
uddannelsens vegne.
Lærerstuderende har længe gjort deres pligt, nu er det på
tide, de også får deres ret.
Indgribende tiltag
Ved at give de studerende mulighed for at tage ansvar på
uddannelserne, sikrer vi også fremadrettet, at der er lærere, som er i stand
til at tage ansvar for at skabe og styrke de fællesskaber, som børnene har brug
for, og som folkeskolen skal være garant for. Lærernes opgave centrerer sig
nemlig ikke kun om det boglige aspekt i skolen.
Med disse – og endnu flere – eksempler in mente kan det ikke
være nogen overraskelse, at mange lærerstuderende dropper ud af vores
uddannelse. Der er akut behov for større indflydelse til os studerende og der
er brug kortere afstand til ledelsen. Det vil give os en chance for at etablere
læreruddannelser, som emmer af lærerånd. For det er i sandhed en mangelvare i
dag.
Jeg fristes til at lade mig inspirere af folkeskolens
frisættelsesforsøg i Esbjerg og Holbæk og opfordre til at frisætte nogle af
læreruddannelserne. Frisætte dem til selv at tage styring på, hvordan man
skaber den bedste læreruddannelse lokalt. For at genskabe den ånd og det
fællesskab, som prægede lærerseminarierne.
Der er brug for nytænkning og indgribende tiltag, så
forholdende for mig og mine medstuderende forbedres.
Lige meget hvad, er det nu, der skal handles.
Vi skal gøre læreruddannelsen til et sted, hvor man ikke kun
bliver dygtig til at undervise. Nej, det er her, man skal blive lærer. For en
lærer er fællesskabet lige så vigtigt som det faglige. Det kan ledelserne på
professionshøjskolerne ikke lykkes med alene, men de kan lade være med at stå i
vejen for de lærerstuderende og lade os bestemme mere over vores egne
uddannelser.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk