Debat

Det er billigere at tage på skiferie i uge 5, men skolen har kun har åbent 200 dage om året.

Lærerne står med ekstra­opgaven, når forældre vælger ferier frem for skolegang

Det sender et signal om, at skolen ikke prioriteres højt, skriver formanden for Skolelederforeningen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

For at kunne lave den bedste folkeskole er vi helt afhængige af, at eleverne møder op. Så når jeg bliver spurgt, om et højt fravær blandt danske skoleelever er et problem, kan jeg kun svare ja.

Det er en af folkeskolens helt store styrker, at eleverne er en del af et fællesskab, og et højt elevfravær påvirker ikke kun den enkelte elev, men hele klassen, lærerne og skolen som helhed. Derfor bekymrer det mig naturligvis, at fraværet er stigende.

Men lige så klare konsekvenserne er, lige så komplekse problemer kan være årsag til, at elever ikke kommer i skole. Og vi er nødt til at skelne mellem de forskellige årsager.

Desværre ser vi en stigning i længerevarende fravær forårsaget af mistrivsel. Jeg ved, at der overalt i landet bliver iværksat forskellige initiativer for at forebygge og imødekomme skolevægring, men jeg oplever også, at skoler ofte står alene med ansvaret, mens den nødvendige støtte fra eksterne instanser som PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) og socialforvaltningen ikke følger med, da de også er pressede. Det er trist for alle og en uholdbar situation, der kræver politisk handling.

200 dage om året

Til gengæld ser vi også børn, der bliver taget ud af skolen, fordi de skal på ferie. Selvfølgelig forstår jeg de økonomiske overvejelser – det er billigere at tage på skiferie i uge 5 end i uge 7 – men det er vigtigt at huske, at skolen kun har åbent 200 dage om året. Når forældre vælger ferier frem for skolegang, sender det et signal om, at skolen ikke prioriteres højt. Det er et signal, vi som samfund ikke har råd til at sende, og det er vigtigt at huske, at alt fravær har en betydning. Også selv om det er kortere tid.

Fagligt betyder fraværet, at de berørte elever falder bagud. Lærerne skal konstant samle op og tilpasse undervisningen for at hjælpe de fraværende elever tilbage på sporet. Det går ud over tempoet og kvaliteten for resten af klassen. Skolen bliver presset på både resurser og resultater.

Fraværet skader også klassefællesskabet. Klassekammeraterne kan opfatte de fraværende som upålidelige deltagere i gruppearbejde eller sociale aktiviteter. Det skaber en negativ dynamik, der svækker trivsel og sammenhold. Derudover giver det skolen en administrativ byrde at monitorere fravær og kommunikere med forældre.

Skolen er vigtig

Som forældre bør man prioritere børnenes skolegang og undgå fravær, der ikke er absolut nødvendigt.

Lad os sammen signalere, at skolen er vigtig. Skolen er mere end et sted for faglig læring. Den er et fællesskab, der former vores børn og deres fremtid. Højt fravær underminerer dette fællesskab – og det må vi ikke acceptere.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk