Debat
Løft blikket fra limstifterne, og se det store billede, skriver debattøren.
Illustration: Getty Images/Elena Bikkulova. Foto: Privatfoto. Redigering: Folkeskolen.
Svar til lærer, som frygter klippe-klistre-dag: Det er faktisk besværet værd
Klippe-klistre-dage er en oplagt mulighed for at styrke fællesskabet og skole-hjem-samarbejdet, og derfor skal vi bevare den, skriver en kommende lærer.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Om lidt går alle
skoleelever og deres lærere på en velfortjent juleferie. Det betyder, at alt den flotte julepynt i klasselokalerne skal pilles ned. Heldigvis går der kun et
lille års tid, før det igen er tid til klippe-klistre-dage. Eller gør der? Folkeskolen bragte
nemlig et humoristisk – men også noget pessimistisk – debatindlæg om klippe-klistre-dage,
der skabte stor debat på fagbladets facebookside.
Jeg er klart for
klippe-klistre-dage. For selvom jeg ikke vil benægte udfordringerne med
manglende sakse og stressede lærere, overser skribenten de gevinster for
skole-hjem-samarbejdet, man kan opnå, hvis man løfter blikket fra limstifterne
og ser på det større billede.
Klippe-klistre-dagen
er nemlig ikke bare en dag, hvor børnene laver julepynt, og lærerne sveder over
dårlig logistik. Det er også en dag, hvor skolen får en unik chance for at åbne
dørene og skabe en meningsfuld dag med børnenes familier. I en tid, hvor
forældresamarbejde fremhæves som en central faktor for børns trivsel og læring,
kan en dag som denne dage bruges til at styrke relationen mellem lærere,
forældre og bedsteforældre.
Guirlander
og barndomsminder
Som
lærerstuderende kan jeg ellers godt føle, at skole-hjem-samarbejdet
nedprioriteres på uddannelsen. Derfor er det positivt, at uddannelsessteder nu
tilbyder valgfag med fokus på skole-hjem-samarbejde, hvor vi lærerstuderende
lærer, hvordan man kan bygge bro mellem skolen og hjemmet og dermed styrke
børnene fagligt og socialt.
Klippe-klistre-dagen
er en oplagt mulighed for netop at forstærke broen mellem skole og hjem. Her
kan man øve sig på forældresamarbejdet i en kontekst, hvor der allerede er
fokus på trivsel og hygge. Her tilbydes nemlig en afslappet og kreativ ramme,
hvor forældre og bedsteforældre kan mødes med lærere, lærerpraktikanter og børn
på en mere uformel måde end til forældremøder eller skole-hjem-samtaler.
Når en
bedsteforælder viser et barn, hvordan man fletter julehjerter, eller en
forælder hjælper med guirlanderne, opstår der små øjeblikke af samarbejde og
fællesskab, som ellers kan være svære at skabe i en travl hverdag. Disse
øjeblikke kan lægge grunden til et stærkere samarbejde på længere sigt, fordi de
ikke handler om, hvordan det går med læsekompetencerne eller regnestykkerne.
For lærere, der
ønsker at få mere ud af dagen, kan det være værdifuldt at sætte små
dialogskabende aktiviteter i gang. Man kan for eksempel opfordre forældre og
bedsteforældre til at dele barndomsminder om deres egne klippe-klistre-dage
eller fortælle julehistorier, som børnene ikke kender. Det skaber både nærvær
og gensidig forståelse, samtidig med at det forankrer dagen i fælles kulturelle
traditioner, som der vistnok også står skrevet noget om i folkeskoleloven.
Besværet
værd
Selvfølgelig
kræver det en vis grad af planlægning og struktur at få klippe-klistre-dagen
til at fungere optimalt. Men hvis læreren har styr på materialer og en klar og
tydelig dagsorden, kan det også være en dag, der løfter hele klassens
fællesskab. Her kan inspiration og hjælp fra erfarne lærere være guld værd.
I stedet for at se
klippe-klistre-dagen som en kilde til stress og kaos, kan vi vende den til en
pædagogisk styrke. Ved at inddrage både forældre og bedsteforældre, kan vi gøre
dagen til et eksempel på, hvordan fællesskaber styrkes gennem samarbejde og
engagement. Det kræver måske flere ressourcer, end man umiddelbart skulle tro,
men det er også en investering i bedre skole-hjem-relationer og elevernes
trivsel.
Så ja, klippe-klistre-dagen
er faktisk besværet værd. Den må vi ikke opgive, fordi vi er utjekkede og stressede.
Lad os i stedet bruge den til at styrke relationerne, samhørigheden og hyggen
med børnene og deres familier. Det er da netop det, juletraditioner handler om.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk