Kronik: Musikken er mangelfuld i folkeskolen

Ifølge cand.pæd.mus. og forhenværende seminarielektor Linda Vilhelmsen lider musikundervisningen i folkeskolen under politikernes dannelsesmæssige tunnelsyn.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolens musikundervisning lader meget tilbage at ønske, skriver Linda Vilhelmsen i en kronik i Politiken i weekenden. 

Hun mener blandt andet, at den nødvendige insisteren på at fastholde dansk musikkultur i undervisningen er forfaldet og at de fleste musiklærere ganske enkelt er for dårligt rustede til at undervise tilfredsstillende i faget. 

Skylden ligger dog ikke hos underviserne, men hos politikerne, som ifølge Linda Vilhelmsen har ført en forfejlet uddannelsespolitik, der blandt andet har affødt en kraftig kvalitetsforringelse i musiklæreruddannelsen og beskæring i antallet af musiklærere, der uddannes. 

Hun opfordrer til, at der bliver afsat flere midler til musiklæreruddannelsen, således faget igen kan blive relevant. undervisningen

Politiken: "Kronik: Folkeskolens musikundervisning er en katastrofe"