"Nu er vi i gang, men det bliver selvfølgelig en anderledes praktik", siger Kristina Silla, praktikkoordinator på Langelinjeskolen i København.

Lærerstuderende får stadig anderledes corona-praktik

Seks ugers praktik med undervisning på en folkeskole sideløbende med at de studerende får undervisning. Sådan lyder kompromiset for mange af de lærerstuderende, der på grund af coronakrisen gik glip af deres praktikforløb inden sommerferien.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Corona-nedlukningen i marts skete, netop som mange skoler var i gang med at afslutte praktikforløb med lærerstuderende.

Thomas' praktikanter havde to uger tilbage, da skolen lukkede ned - sådan løste de problemet

Da skolerne åbnede igen med heftige restriktioner, var der ligeledes studerende på flere skoler, der fik et noget anderledes eller aflyste praktikforløb.

Grundet de store omvæltninger valgte mange skoler at udskyde praktikken til umiddelbart efter sommerferien.

Det gælder blandt andre Langelinieskolen, der stod med lidt af et hængeparti, da folkeskolen.dk/praktiklærere snakkede med dem inden sommerferien.

Praktiklærer: De studerende har lært, at lærere skal være omstillingsparate

Tre ud af de fem tredjeårsstuderende fra Københavns Professionshøjskole, der skulle i praktik på Langelinieskolen fra maj, fik rykket deres praktik til den anden side af sommerferien.

De er nu i stedet for to uger siden startet i en seksugerspraktik, som skal afvikles sideløbende med, at de modtager undervisning på lærerstudiet.

"Nu er vi i gang, men det bliver selvfølgelig en anderledes praktik. De får ikke seks uger i praktik med fuldt skema. De har haft to uger med fuldt skema. De næste fire uger skal de være nogle dage på uddannelsen og modtage undervisning, mens de andre dage underviser hos os", siger skolens praktikkoordinator Kristina Silla.

"Den enkelte studerende aftaler 10 dages praktik med sin praktiklærer mellem 1. september og frem til 30. oktober, så det passer i forhold til undervisningen på læreruddannelsen".

Halv løsning bedre end ingen løsning

Forløbet afsluttes ikke med en egentlig eksamen, da de studerendes praktikopgave ikke bliver vurderet af deres praktikvejleder. Ifølge Kristina Silla er ordningen det bedst mulige kompromis.

"På denne måde kommer de ikke bagud på deres studie, og de går ikke glip af vigtig tid i praktik. Med ordningen får de glip af nogle undervisningstimer, til gengæld får de en bedre kobling mellem teori og praksis, ved at de veksler mellem at modtage undervisning og at undervise selv", siger hun.

Ifølge Rasmus Holme Nielsen, forperson i Lærerstuderendes Landskreds, udvises der stor kreativitet i forsøget på at finde løsninger, så de lærerstuderende kan få den praktik, de har til gode.

"En halv løsning er bedre end ingen løsning. Men vi er bestemt ikke i mål endnu. Få får de seks ugers fulde praktik, de gik glip af. Når man har så lidt praktik, som vi nu engang har i løbet af læreruddannelsen, er det enormt ærgerligt", siger han.

I Lærerstuderendes Landskreds får man færre henvendelser fra medlemmerne, end i foråret, hvor skolerne var lukket ned, og mange ikke kunne komme i praktik i deres undervisningsfag.

Nedlukning: Lærerstuderende kan ikke komme i praktik i deres egne fag

"Men vi får stadig henvendelser om praktikvejledere, der har enormt travlt og har svært ved at have studerende i praktik samtidig. Vi hører stadig om skiftende skemaer. Og også om forkortede praktikker - særligt i København", siger Rasmus Holme Nielsen.