Kunstig intelligens åbner helt nye muligheder for ordblinde.
Særligt sprogmodellerne, der er indlejret i ChatGPT eller i hjemmesider som
skrivsikkert.dk. Ordblinde kan for eksempel få tilpasset en tekst, så den
bliver lettere at læse, de kan få rettet deres egne tekster under
skriveprocessen, eller de kan få et udkast ved at give input til den kunstige
intelligens.
”Kunstig intelligens – eller AI – giver en meget hurtig
genvej, både når du skal læse og skrive. Nogle af de nuværende
læse-skriveteknologier har allerede AI indbygget. For eksempel bygger
ordforslagsprogrammer og stavekontrollen i Word delvist på AI, som søger de på
det mest sandsynlige ord, du prøver at skrive”, fortæller Trine Gandil. Hun er
lektor på Københavns Professionshøjskole, hvor hun uddanner professionelle, som
arbejder med ordblindhed hos børn, unge og voksne.
AI fordømmer ikke elevens fejl
Efterhånden som kunstig intelligens bliver udbygget i for
eksempel Microsofts Word, vil AI også kunne give feedback på sammenhængen i en
tekst. Og den vil kunne søge viden fra nettet og ikke bare fra sin egen
sprogtræning.
”De læse-skriveteknologier, vi har i dag, vil formentlig
smelte yderligere sammen med AI. Et program som engelske Grammarly er allerede
på vej til det. Programmet retter ikke bare stavefejl, men kan se, om
sætningerne fungerer. Når der så kobles flere elementer fra AI på, så du kan
bede programmet om at skrive for dig eller om at give dig feedback, vil du som
ordblind kunne arbejde med tekster på et højere niveau”, siger Trine Gandil.
Når AI kan hjælpe med at skabe struktur på en tekst og også
give feedback på teksten, er eleven ikke afhængig af at skulle vente på hjælp
fra læreren.
”AI fordømmer ikke, så eleven kan spørge lige så mange
gange, han vil. AI kan forklare igen og igen, og den kan komme med eksempler,
både når eleven læser og skriver. Så eleven behøver hverken føle sig dum eller
føle, at han lægger beslag på læreren”.
Elever kan tale med novellens hovedperson
AI åbner også for, at man kan tale med en tekst. Man kan
både spørge, hvad der står, og til hovedpointerne, formålet eller konklusionen.
AI kan også forklare centrale begreber og ord.
”Ved at undervise eleverne i, hvordan de stiller spørgsmål
til en tekst, kan man måske udvikle deres læsestrategier. Man kan også bede
ChatGPT agere som en bestemt person i en historie. Det kunne være
træet i H. C. Andersens ’Grantræet’. Så kan eleven spørge til, hvordan der var
ude i skoven, eller hvordan det var at blive kasseret, eller om grantræet kan
lære eleven noget ud fra sine erfaringer. Det er sjovt at tale med en tekst”,
siger Trine Gandil.
Eleverne vil sikkert tage det ud ad en tangent, men med
styring fra læreren kan de blive klogere på intentioner og motiver hos
personerne i de tekster, de læser. Man skal dog være opmærksom på, at AI let
kan ryge ud af karakteren og blande sin egen dagsorden ind, for eksempel
miljøspørgsmål i forhold til at kassere et træ.
”Desuden laver AI fejl og kan skrive noget vrøvl, så man
skal lære at bruge teknologien overordentligt kritisk. Det kan være ekstra
svært, når man har vanskeligt ved at læse, men du skal være sikker på, at AI
har rigtigt fat i indholdet. Så oven i at læse den tekst, du har fået af
læreren, skal du også vurdere teksten fra AI. Det samme gælder, når du
skriver”.
Omvendt læser og skriver ordblinde ikke bare derudaf, heller
ikke selv om de bliver udstyret med læse-skriveteknologi.
”Der skal meget mere end teknologi til at læse og skrive, og
her vil læreren altid være den første, der skal hjælpe. Så kan vi koble AI på
det”, siger Trine Gandil.
Elever kan få serveret et simplere sprog
Der findes allerede AI, som tilpasser teksten, når man
fortæller, at man er ordblind og har svært ved at læse lange ord. Men
teknologien åbner for endnu større perspektiver.
”Nogle app tilpasser sig løbende den enkeltes vanskeligheder
og behov. Det er relevant, fordi du så hurtigere får det ord, du har brug for.
Du kan også instruere ChatGPT om, hvem du er, så du kan få svarene tilpasset
til dig, men om sprogmodellen virkelig arbejder godt med sproglig
tilgængelighed og kan tage højde for læsevanskeligheder, ved jeg ikke.”
Trine Gandil peger på, at ChatGPT nu findes i version fire -
snart fem - som skulle være langt bedre og hurtigere, men det koster penge at
bruge chatrobotten.
”Teknologien, som nummer fire bygger på, er indbygget andre
steder, for eksempel i Bing i Edge-browseren, der er gratis, men her er fokus
vist mere på søgninger på nettet”, siger Trine Gandil.
AI kan være relevant fra 6. klasse
Man skal tænke over, hvor gamle eleverne skal være, inden de
får adgang til AI i folkeskolen, mener lektoren fra Københavns
Professionshøjskole. Overvejelserne skal ske både ud fra et læsefagligt
perspektiv og ud fra, hvad eleverne ellers møder.
”Mit umiddelbare bud er, at man først begynder med AI i
udskolingen. I dag giver man læse-skriveteknologi til ordblinde elever fra
3.-4. klasse, så man kan måske overveje, om AI, som det ser ud nu, kan tages i
brug allerede i 6. klasse i en meget
tilpasset form sammen med en lærer”, siger Trine Gandil og understreger, at det
kun er funderet på hendes formodninger om, hvad der kan være fornuftigt.
”Omvendt kan man sige, at uden kompensering får mange
ordblinde elever slet ikke skrevet eller læst nok, hvor AI sammen med den
læse-skriveteknologi, vi kender nu, kan være et trinbræt til at komme ud over
basale læse- og stavevanskeligheder og få taget hul på en tekst.”
Dansklærernes formand er skeptisk
Gry Kaalund Nicolaisen, som er forperson i
Ordblindeforeningen, kalder kunstig intelligens for et godt redskab, der gerne
må undervises i.
”Det er bare at give ordblinde et værktøj, så de kan fungere
på lige fod med alle andre og give dem muligheden for at være lige så
intelligente på skrift, som de er i virkeligheden”, sagde hun til dr.dk i
august.
Men der er grund til at være skeptisk, betoner Ida
Gertz-Jensen, formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion, i samme
artikel.
”Det er helt grundlæggende ikke meningen med skolen, at vi
skal lære børnene at rekvirere fejlfrie tekster hos en maskine. Det handler om
at begå fejl, lære af det og blive bedre og få nogle børn, som bliver
selvstændige, kritiske og kreative”, sagde hun.
Der vil fortsat være forskel på lærerne
Trine Gandil er enig i, at også ordblinde elever skal lære
af deres fejl. Derfor skal de blive ved med at skrive på egen hånd, og uden at
der nødvendigvis er fokus på et fejlfrit sprog, men på at blive klogere, mere
kreative eller kritisk tænkende.
”Man kan så overveje at koble AI på, når eleverne har brug
for hjælp til at skabe struktur på tankerne, og når den kunstige intelligens
skal give feedback på en tekst, kan den spørge, om der er noget bestemt, den
skal se efter. ’Ja, læreren har sagt, at jeg skal sørge for at have disse ting
med’. Så tjekker AI for det”, siger hun.
Sammen kan elever og lærere blive klogere på, hvor i en
læse- eller skriveproces AI kan og ikke kan hjælpe eleven og hvorfor. Det
kræver, at læreren kender til AI og ordblindhed, og det kan blive en
udfordring.
”I dag er det heller ikke alle lærere, som kan hjælpe
ordblinde med deres læse-skriveteknologi, og derfor bruger eleverne ikke deres
redskaber. Modsat klarer elever, som får masser af vejledning, sig bedre. Det
vil sikkert også ramme AI”, forudser Trine Gandil.
Lærere behøver dog ikke frygte, at AI gør dem overflødige.
”Det er stadig vigtigt, at ordblinde elever lærer at læse og
skrive, både fordi det er et ønske hos mange ordblinde, og fordi der skal visse
skriftsproglige færdigheder til for at kunne bruge læse-skriveteknologier
godt”.
AI indebærer også risici
For at få gavn af AI skal lærere blandt andet vide, hvordan
man åbner ChatGPT, hvordan man laver prompts, hvor man ved hjælp af få
sætninger stiller et spørgsmål, man vil have svar på om en tekst, og hvordan
man får ChatGPT til at interagere på en bestemt måde.
”Læsevejledere og it-vejledere bliver formentlig de centrale
resursepersoner, når vi skal afprøve AI og finde ud af, hvad det kan, og hvad
vi kan få, som vi ikke har haft før. Samtidig skal vi være opmærksomme på, hvad
vi risikerer at miste”, siger Trine Gandil.
En risiko er, at eleverne ikke får mulighed for at arbejde
langsommeligt.
”Hvis de ikke tygger sig igennem det, de skriver og læser,
bliver de måske ikke klogere. Så AI skal ikke være i stedet for at skrive og
læse selv, men et supplement. Lommeregneren har heller ikke erstattet, at det
er godt at lære at regne. Det kan godt være, at vi om ti år griner ad det, vi
ser som en fare i dag, men lige nu har vi ingen reel viden om, hvad AI betyder
for elevers læring, så det kan også være, vi bliver chokerede over, at vi ikke
var forsigtige nok”, siger Trine Gandil.
Københavns Professionshøjskole begynder i dette efterår et
forsøg, hvor ordblinde studerende skal afprøve kunstig intelligens. Målet er i
første omgang at finde ud, hvordan de oplever og tager imod AI-baserede
teknologier, så der kan formuleres relevante spørgsmål til kommende
undersøgelser.