Lærer Mette Frederiksen og ph.d. Keld Skovmand har sammen med lektor på Kolding Designskole Lene Tanggaard skrevet en bog med bud på, hvordan lærere kan fremme den demokratiske samtale i folkeskolen.Caroline Schrøder
Her er ti bud til lærerne for en demokratisk folkeskole
Du skal stå på din faglighed. Du skal gøre klassen til et folkeligt fællesskab. Sådan lyder to af de ti bud fra den nye bog Skolens Demokratiske Tilstand. Her forklarer to af forfatterne, hvorfor der er brug for en bog om demokratiet i skolen
En lille bog
med ti bud, der skal fremme demokratiet i folkeskolen og et hav af opgaver til,
hvordan lærerne kan starte samtalen om demokrati på lærerværelset.
Annonce:
Det er
resultatet af et mini-lærermøde, som Københavns Lærerforening afholdt på deres
årlige internat. Her var blandt andre ph.d. og seniorforsker på UCL Erhvervsakademi og
Professionshøjskole Keld Skovmand, rektor på Designskolen Kolding Lene
Tanggaard og lærer Mette Frederiksen oplægsholdere.
Sammen har de tre nu skrevet bogen ”Skolens Demokratiske Tilstand”, der netop er
udkommet.
Bogen er en
samtalebog med opgaver, som lærerne kan lave sammen ude på skolen, når de vil
snakke om, hvordan de kan få demokrati i skolen til at komme til udtryk på
lærerværelset og i klasselokalet.
”Hele
skolens dannelsesopgave knytter sig til demokrati, ligeværd og åndsfrihed. Men det
har været trådt under fode i en tid med teknokratisk målstyring, hvor det har
været opgaven at få eleverne et bestemt sted hen. Demokrati bliver vi nemlig
aldrig færdige med, det er noget, vi genskaber hele tiden. Det er en opgave i
skolen, vi ikke må glemme, og som er meget væsentlig for vores skoletradition: Vi
uddanner ikke kun med henblik på at indfri andres formål, men også for at
lade eleverne genskabe og forny verden”, siger rektor Lene Tanggaard.
Mette Frederiksen har, udover at være lærer, også været medlem af
Undervisningsministeriets rådgivningsgruppe for Fælles Mål. Hun har blandt
andet skrevet det femte bud i bogen, der lyder ”du skal gøre klassen til et folkeligt
fællesskab”.
”Vi skal som
lærere være dygtige til hele tiden at tage en lakmusprøve på fællesskabet,
og have ord for fællesskabets kvaliteter”, siger hun og fortæller, at hun på
alle sine forældremøder øver sig i at beskrive for forældrene, hvad
fællesskabet i klassen kan.
En nylig
lakmusprøve for Mette Frederiksen var, da hun havde sin 6.-klasse med til
Søndersø i Værløse klokken fem om morgenen. Klassen skulle snart arbejde med eventyret
Nattergalen og var derfor ude for at høre den synge.
Annonce:
Ti bud på en demokratisk skole
Du skal stå på og udfolde din faglighed.
Du skal (gen)finde dit lærersprog og
gøre det gældende.
Du skal skabe rum for, at dine elever
kan ånde og tænke frit … at tænke og ånde frit.
Du skal gøre eleverne nysgerrige og
virkelystne i al alsidig udvikling.
Du skal gøre klassen til et folkeligt
fællesskab.
Du skal lade samtale leve og lytte.
Du skal huske, at skolen er demokratiets
fødested og skal udtrykke demokratiets orden.
Du skal lære dine elever, at ligeværd
og ansvarlighed hviler på princippet om pluralitet.
Du skal elske verden så meget, at du
kan tage ansvar for den, og lære eleverne at gøre det samme.
Du skal altid forestille dig, at ting
kan opfattes anderledes og give plads til dette i undervisningen.
Kilde: Skolens Demokratiske Tilstand
”Lakmusprøven
på et stærkt fællesskab var i mine øjne, da en gruppe drenge efter turen kom
løbende ind i skolegården og begejstret fortalte min kollega, at de havde været
på nattergaletur. Det er et udtryk for en ret stærk tryghed, at drenge i 6.-klasse smider paraderne og er vildt begejstrede over at have hørt nattergale hele
morgenen”.
Forsker Keld Skovmand
er den, der har skrevet flest af de ti bud på en demokratisk skole. Alle budene
er henvendt til læreren, men det betyder ikke, at læreren skal få endnu mere presset
ind i deres sparsomme tid, understreger han.
”Hvis der
skal være tid til den demokratiske samtale, bliver der nødt til at være mindre
undervisningstid. Jeg er ked af at sige det, men det er forudsætningen for, at lærerne
kan have tid til at forberede deres undervisning ordentligt og føre de nødvendige
samtaler om, hvad vi i grunden vil med skolen, siger han.
Annonce:
”Demokrati
lever ikke uden en organisation, der understøtter det. Og der er nødt
til at være et stærkere medarbejderdemokrati. Ellers synker den demokratiske
skude”.