Danmarks måske vigtigste pædagogiske tænker, N.F.S. Grundtvig, forbindes i dag mest med fri- og højskoler, men han har haft enorm indflydelse på måden, vi driver folkeskole på. Grundtvig-forsker Thorstein Balle bruger 150-året for Grundtvigs død til at advare om, hvad folkeskolen er ved at miste.
Han er lidt af et paradoks, ham Nikolai Frederik
Severin Grundtvig.
Annonce:
Hans betydning for det danske skolevæsen har været kolossal,
men fra Folketingets talerstol tordnede han mod “skoletrældom”. Han hyldede det
talte, levende ord, men forfattede tusindvis af tekster. Og da vi for nylig
markerede 150-års dagen for hans død i 1872, blev han lovprist for sine
pædagogiske ideer.
Men i dag er N.F.S. Grundtvigs ånd næsten forsvundet ud af
folkeskolen.
Det mener i hvert fald Thorstein Balle,
tidligere seniorresearcher på Center for Grundtvigforskning, Aarhus
Universitet.
Op til 150-års dagen har han skrevet afhandlingen “Grundtvigs
skolevej” om Grundtvigs virkningshistorie. I afhandlingen, der er udkommet som
bog, fortæller han om, hvordan præsten, der selv blev hjemmeundervist og var
inderligt imod, at børn skulle i skole, har sat et dybt præg på skolerne i
Danmark – også folkeskolerne.
Annonce:
“Grundtvig
var imod sin samtids skole og syntes, at børn burde undervises af deres
forældre og først og fremmest få lærdom gennem familiens dagligliv. Det skulle
være udgangspunktet for det – man kan næsten sige curriculum – et barn skulle
igennem. Han sagde endda i folketingssalen, at skolen burde afskaffes”,
fortæller Thorstein Balle, da Folkeskolens journalist møder ham på hans kontor i den
grundtvigske højborg Vartov i det indre København.
Folk, der lærer for at leve, har anderledes hastværk end folk, der lever for at lære.
N.F.S. GRUNDTVIG
“Han havde det synspunkt, at de fleste børn
ikke behøvede anden undervisning end det, der krævedes for, at man kan leve i
en familie. Hvis man tog udgangspunkt i det, mente han, så ville barnet helt
naturligt møde en hel række problemstillinger, som man kunne blive klog af, og
så kunne moderen undervise i at læse, skrive og regne. Mere behøvede de fleste
børn ikke at lære, og hvis de gjorde det, kunne de komme en tur på højskole som
unge voksne”, opsummerer Thorstein Balle og pointerer:
“Grundtvig mente ikke, at det er dårligt for
børn at blive undervist. Tværtimod. Han ønskede, at skolen skulle afskaffes,
men bestemt ikke oplysning. Heller ikke børns oplysning”.
Grundtvigs fortolkere former folkeskolen
Annonce:
På Grundtvigs tid var
skolen elendig, og det hang nært sammen med hans synspunkt, fortæller Thorstein
Balle.
Børn på landet, hvis forældre havde ambitioner om, at de skulle have en
uddannelse, stoppede med at gå i den lokale skole som niårige, for så skulle de
begynde forberedelsen til latinskolen, hvor de startede som tolvårige. Det
kunne være præstens eller godsejernes børn.
“Den almindelige
skole på landet kunne simpelthen ikke lære eleverne nok. Derfor blev en del
børn, heriblandt Grundtvigs egne, undervist hjemme enten af deres mor eller af
en privatlærer – en såkaldt huslærer”, siger Thorstein Balle.
Fordi Grundtvig ikke selv formulerede ret
mange tanker om, hvordan en skole for børn kunne indrettes – han var mere
optaget af voksenundervisning og folkeoplysning – er hans indflydelse på det
danske skolesystem et resultat af hans arvtageres arbejde.
Annonce:
“Da han ikke skrev ret meget om børneskole,
er det mere en tolkning af, hvad han generelt mente om oplysning og hans
generelle menneskesyn, man skal kigge på, hvis man vil forstå hans indflydelse
på, hvordan vi har lavet skole her i landet”, fortæller Thorstein Balle.
Og skal man
opsummere den grundtvigske arv om sammenhængen mellem erfaring og læring i én
sætning, er det i verselinjen: “Og han har aldrig levet, som klog på det er
blevet, han først ej havde kær”, som stammer fra Grundtvigs hyldestdigt til
kong Frederik den 6., “Gylden-Aaret”.
“Den linje kender alle, som har med skolen at
gøre, også selv om de måske aldrig har hørt om manden Grundtvig. Den er helt
central, for i den linje ligger blandt meget andet, at man ikke skal gøre skole
til redskab for at uddanne børn til et erhvervsliv, som de skal være en del af
som voksne. Det er helt afgørende”, siger Thorstein Balle.
Grundtvig, og ikke mindst hans samtidige
fortolker Christen Kold, lærer og grundlægger af de første friskoler på
grundtvigsk grundlag, kunne ikke forestille sig, at det skulle være motiverende
for nogen børn at lære noget med henblik på, at det skulle de bruge som voksne.
Annonce:
Christen Kold sagde ligefrem, at hvis ikke det, man ville lære barnet, var til
“umiddelbar nytte eller fornøjelse” for barnet, så skulle man som lærer afstå
fra at undervise barnet i det pågældende stof.
”Grundtvig var på forsiden af pædagogikbogen”
”Jeg har ingen
forankring i det grundtvigske med fra barndommen overhovedet. Mit første
faglige møde med Grundtvig var på læreruddannelsen, hvor Grundtvig var uden på
vores pædagogikbog. Men dengang var mit blik stift rettet mod lærerpraksis, og
jeg var mere interesseret i at lære at lave en årsplan end i at lære om
Grundtvig.
Men da jeg havde været lærer i nogle år
og langsomt fundet fodfæste i faget, fik jeg overskud til at reflektere over,
hvilken slags lærer jeg ville være – og så blev Grundtvig relevant, faktisk via
folkeskolens formålsparagraf, hvor der efter min mening er gode reminiscenser
af Grundtvigs skoletanker. Der står for eksempel, at vi skal have fokus på
elevernes alsidige udvikling, og at eleverne skal opleve fordybelse og
virkelyst. Det peger tilbage på Grundtvigs tanker om livsoplysning.
Ja, der står også i den nuværende
formålsparagraf, at skolens opgave er at forberede eleverne til videre
uddannelse, men det synes jeg ikke er unaturligt i dagens samfund. Uddannelse
er også en vej til at blive klogere på sig selv, og der er noget frihed i, at
man ikke skal være bonde, bare fordi ens far var det. Det skal bare ikke være
sådan, at skolen skal være arbejdsmarkedets forgård”.
Katja Gottlieb, tidligere lærer, skoleredaktør på Grundtvigsk Tidende, bestyrelsesmedlem i Dansklærerforeningens folkeskolesektion
”Teaching to the test er ikke i Grundtvigs ånd”
”Jeg tror ikke, at Grundtvig ville billige det fokus,
folkeskolen har for eleverne i vor tid. Han havde en ide om, at skolen skulle
være et rum, hvor børn kunne modtage en grunduddannelse og blive guidet i almen
dannelse.
Som jeg har forstået
det, så var det aldrig hans tanke, at børnene skulle gennem eksamener og
prøver. Målet var ikke et færdigt produkt, som skulle måles og vejes. Der er et
element af teaching to
the test i dagens folkeskole, og det har i hvert fald aldrig været
Grundtvigs tanke. Hans tanke var, at børnene skulle udvikle sig som mennesker
og blive kloge på livet og det, der var omkring dem. De skulle lære om
fællesskabet og de forpligtelser, der følger med et sådant fællesskab.
Om det er der,
folkeskolen er lige nu, synes jeg er svært at svare på. Nu går vi heldigvis
bort fra uddannelsesparathedsvurderingen. Den var næppe heller i Grundtvigs
ånd.
Men det er ikke kun
skolens rammer, som gør det svært at finde plads til Grundtvig i dag. For mig
handler Grundtvig også meget om fællesskab, og mange børn i dag er simpelthen
ikke opdraget hjemmefra til at indgå i fællesskaber. Vi har morgensang på vores
skole – det var faktisk noget, jeg fik indført efter at have set det på en
anden skole – og de der 6.-klasser gider simpelthen ikke synge med på de gamle
sange. Det kan jeg måske godt forstå, men at de ikke gider gøre sig den
ulejlighed i det mindste at tie stille, mens de andre synger? Jeg tror,
Grundtvig ville græde salte tårer over den mangel på fællesskabsfølelse”.
Allan Mortensen, dansklærer på Høng Skole i Kalundborg Kommune
Den danske klasselærertradition
Skal
Grundtvig-forskeren pege på, hvordan Grundtvigs tanker har sat aftryk på
folkeskolen, nævner Thorstein Balle som noget af det første
klasselærerfunktionen.
Grundtvig blev som barn undervist af sin mor, og det
blev afgørende for hans syn på forholdet mellem lærer og elev. For som voksen
filosoferede Grundtvig over, hvordan det kunne være, at han som barn selv var
så god til at lære og ikke mindst så glad for at lære.
Han kom frem til, at det
skyldtes hans tætte forhold til sin lærer – moren.
Da Grundtvig som voksen besøgte Trinity
College i Cambridge, England, og så de tætte bånd mellem professorer og
studerende, blev han bekræftet i, at netop den tætte relation mellem lærer og
elev var afgørende for, at eleven kunne lære godt og med glæde.
Den erkendelse
blev af hans arvtagere udviklet til den særlige danske opfattelse af
klasselærerfunktionen.
“Det er hverken Grundtvig eller
grundtvigianerne, der har opfundet klasselæreren som begreb, men de
Grundtvig-inspirerede pædagogiske tænkere, som udviklede skolevæsnet i Danmark,
så skolen som hjemmets forlængelse og dermed klasselæreren som en erstatning
for forældrene”, siger Thorstein Balle.
“Der er
klasselærere i stort set alle de lande, vi som regel sammenligner os med. Men i
modsætning til for eksempel England, hvor man skifter klasselærer hvert år, har
vi i Danmark indrettet det, så klasselæreren følger eleverne gennem hele
skoletiden – netop fordi vi har den grundtvigske tanke om, at den tætte
relation mellem lærer og elev er så vigtig”.
Og han har aldrig levet, som klog på det er blevet, han først ej havde kær.
N.F.S. GRUNDTVIG
Men med skolereformen i 2014 forsvinder
begrebet klasselærer ud af skolelovgivningen, og det er symptomatisk for,
hvordan Grundtvig og hans pædagogik har det i den danske folkeskole i dag,
mener Thorstein Balle.
“Nu tænker man langt mere i afdelinger og
siger ‘begynderundervisning’ og ‘mellemtrin’ og ‘overbygning’. Det er
kulminationen på den udvikling, der begyndte, da man afskaffede
klasselærerfagene på læreruddannelsen i 1966”.
Ifølge Thorstein Balle er den udtalte danske
tradition for metodefrihed til folkeskolens lærere også et resultat af
Grundtvigs indflydelse. Og den ligger i direkte forlængelse af idealet om det
tætte forhold mellem lærer og elev. Fordi læreren formodes at kende sine elever
bedst, kan det trygt overlades til ham eller hende at vælge
undervisningsmetode.
Men også metodefriheden er under pres, mener Thorstein
Balle, ikke mindst på grundt af politisk styring, læringsmål og nationale og
internationale test, som eleverne helst skal klare godt.
Grundtvigianer skaber formålsparagraf
Fra Christen Kold og
hans friskoler gled den grundtvigske tænkning ind i folkeskolen, og det gjorde
den ikke mindst gennem den radikale undervisningsminister Jørgen Jørgensen.
Han
er i skolesammenhæng en af Grundtvigs vigtigste arvtagere, mener Thorstein
Balle.
“Han var ærkegrundtvigianer og radikal
undervisningsminister ad to omgange, fra 1935 til 1943 og igen fra 1957 til
1961. Han fik enorm indflydelse på to folkeskolelove og på læreruddannelsen.
Han ønskede, at folkeskolen og læreruddannelsen skulle afspejle en grundtvigsk tænkning. Det er ham, der for
alvor manifesterer den grundtvigske arv i folkeskolen”.
Fra 1937
til 2006 har formuleringerne “styrke deres (elevernes) karakter og give dem
nyttige kundskaber” og “fremme (…) den
enkelte elevs alsidige personlige udvikling” været centrale i folkeskolens
skiftende formålsparagraffer.
Den første formulering stammer fra netop Jørgen
Jørgensens tid som undervisningsminister og er en af de tydeligste
manifestationer på Grundtvigs tankegods om skolen som livsoplysning frem for
forberedelse til et erhverv.
Arven er (næsten) fordampet
Men i 2006 bliver
folkeskoleloven ændret markant.
I den nye formålsparagraf står det direkte, at
“Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og
færdigheder, der forbereder dem til videre uddannelse…”. Begreber som personlig
udvikling er helt væk. Og dannelse er kun nævnt, når der er sat et “ud” foran.
Det er symptomatisk for udviklingen, mener
Thorstein Balle, hvordan den grundtvigske arv begyndte at fordampe ud af
folkeskolen allerede i 1980’erne.
Men det er ironisk, at arven fik sådan et
skud for boven, mens den erklærede grundtvigianer Bertel Haarder var
undervisningsminister, mener Thorstein Balle.
“Haarders ageren i forhold til det
grundtvigske har været noget slingrende”, siger han.
Vi må blot indse, at lærdom er et, og dannelse og duelighed for livet, det menneskelige og borgerlige, er et andet.
N.F.S. GRUNDTVIG
Den nye formålsparagraf fra 2006 og siden
folkeskolereformen fra 2014 har fortrængt Grundtvigs arv fra den danske
folkeskole, siger Thorstein Balle.
I stedet er der kommet målstyring, test og
fokus på kompetencer. Samtidig er lærerkaldet blevet til lærerprofession, og
det er en skidt udvikling, mener han.
“Det, der ligger i forestillingen om
lærergerningen som et kald, er, at man giver sin personlighed ind i arbejdet.
At arbejdet også handler om at give sig selv som person. Men det er ikke
længere en tankegang, som jeg kan finde i den politiske dagsorden”.
Og
Grundtvig ville måske også have vendt sig i graven, da folkeskolens afgangseksamen blev indført.
Indtil 2016 var grundskolen eksamensfri, hvilket også udspringer af den
grundtvigske tankegang – eleverne skulle jo ikke gå i skole for at blive parat
til arbejdslivet, og derfor skulle de ikke nødvendigvis have en eksamen.
I
stedet hed det afgangsprøver, det var frivilligt, om man ville tage dem, og man
kunne ikke dumpe, altså blive tvunget til at gå sidste skoleår om. Den
oplysning, man fik i skolen, havde værdi, uanset om man fik et papir på den
eller ej, var tankegangen.
Måske holdes ånden i live
Grundtvigs arv er
heller ikke videre synlig på de “skoler”, hvor fremtidens lærere uddannes.
Thorstein Balle har undersøgt otte læreruddannelser for at finde ud af, om
Grundtvig er at finde i pensum – for eksempel i fag som historie eller religion
– og konkluderer, at det er han ikke.
“Det vil sige, at en lærerstuderende sagtens
kan blive lærer uden at have hørt navnet Grundtvig i sin uddannelse i dag. Men
derfor kan det godt være, at man agerer med udgangspunkt i de samme tanker. Det
tror jeg, mange lærere gør uden at vide det”, siger han.
“Og det er jo på en måde det levende ord, som
Grundtvig talte om, det, der leveres videre gennem generationerne. Det vigtige
er ikke personen Grundtvig. Det vigtige er hans tænkning om uddannelse,
oplysning og skole. Men spørgsmålet er, hvor længe denne tænkning kan leve
videre uden opbakning fra en lovgivning”, siger Thorstein Balle.
Når man
hører Thorstein Balle fortælle om Grundtvigs indflydelse i folkeskolen og på
læreruddannelsen, lyder det som en forfaldshistorie. I hvert fald hvis man
synes, at Grundtvigs skoletanker er gode. Og det synes han.
Men forskeren ser
små tegn på, at udviklingen kan være ved at vende.
“Tegnene er der – for eksempel diskussionen
om begrebet dannelse, som har bredt sig de sidste tre-fire år. Det kunne godt
tale for, at der er en anden forståelse af skolen og fagene, som spirer. Det
betyder ikke nødvendigvis, at Grundtvig kommer på banen igen, for dannelse er
jo også andet end Grundtvig. Men der tegner sig en reaktion mod den meget
stærke orientering mod kompetencer og test, som længe har domineret diskursen”.
Uanset hvad politikerne gør ved den danske
folkeskole, udfører masser af lærere i praksis deres arbejde med udgangspunkt i
en særlig dansk pædagogik, som er præget af en grundtvigsk tankegang,
understreger Thorstein Balle. Selv om de måske ikke selv er bevidste om det.
“De fleste, som vælger at uddanne sig til
lærere, og da særligt dem, som bliver i faget, gør det, fordi de vil gøre en
positiv forskel for deres elever. Fagligt og personligt. Så kan man trække en
tråd tilbage til Grundtvig, for man kan ikke møde og undervise sådan en flok
børn, uden at det gør noget ved en selv personligt. Det menneskelige møde har
så stor betydning, også for læreren”.