Anmeldelse

Har åndelighed en plads i naturfags­undervisningen?

Folkekirkelig skoletjeneste har lavet undervisningsmateriale, der vil bringe åndelighed ind i natur- og samfundsfag, men lykkes bedst med at komme med inspiration til den dygtige religionslærer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Hvad skal vi med religion?

Forfatter: Poul Astrup

Gratis

32 sider

Udgiver: Folkekirkens Skoletjeneste, Kgs. Lyngby – Rudersdal.

Find materialet her

Folkeskolen har altid været en værdipolitisk kampplads. Det kommer indholdsmæssigt til udtryk i folkeskolelovene gennem tiden og i, hvordan lovene udmøntes lokalt. Der er blandt de folkevalgte forskellige opfattelser af, hvad skolens formål og indhold skal omfatte. 

Organisationer og lærebogsforfattere af enhver art  har på samme måde holdninger til den viden de formidler og det samme har vi som undervisere. I 1970’erne talte Erhard Jacobsens dunder mod lærere, som efter hans opfattelse var ved at forberede en hel generation af skoleelever til at være frontkæmpere i den kommunistiske verdensovertagelse. 

Siden har interesseorganisationer af enhver art, private virksomheder og fonde udviklet læremidler med en mere eller mindre klar værdipolitisk agenda.

Undervisningsmaterialet Hvad skal vi med religion? har Folkekirkens Skoletjeneste i Kgs. Lyngby – Rudersdal som afsender. Det består af elevhæfte, lærervejledning og en kort explainer-video. Hvad skal vi med religion? beskriver sig selv som ’Et projekt om den religiøse dimension i fagene fysik, biologi og samfundsfag’. 

Det lægget op til at arbejde med undervisningsforløbet på tre forskellige måder: i faget kristendomskundskab/religion i 8.-10. klasse, som tema i 9. klasse i forbindelse med den mundtlige prøve i kristendomskundskab/religion og/eller som tværfagligt projekt mellem to eller flere af fagene kristendomskundskab/religion, fysik, biologi og sam­fundsfag.

Undervisningsmaterialet har seks dimensioner som omdrejningspunkt: den fysiske dimension, den biologiske dimension, sansningens dimension, bevidsthedens dimension, den åndelige dimension og den religiøse dimension. Eleverne skal undersøge dimensionerne i fagene biologi, fysik/kemi og samfundsfag, og hvad naturlovene ikke giver svar på. 

Målet er, at eleverne kommer frem til, hvilke værdier og holdninger der skal præge fremtidens samfund. 

I materialet tages udgangspunkt i den kristne skabelsesberetning, og der arbejdes med den åndelige dimension i fysik, biologi og samfundsfag. I Hvad skal vi med religion?  forsøger man at besvare spørgsmålet om, hvad naturvidenskab ikke kan.

Desværre hjælpes man som lærer ikke på vej i forhold til, hvilke færdigheds- og vidensområder og mål i Fælles Mål for de involverede fag der arbejdes med. Det stiller meget store faglige krav til underviserne i både kristendom, der som fag har den laveste dækning af uddannede i folkeskolen, og i biologi, fysik/kemi og samfundsfag, hvor etiske problemstillinger sjældent har udgangspunkt i religiøse spørgsmål. 

Hvad skal vi med religion? er udarbejdet af fagligt dygtige teoretikere inden for kristendomskundskab, men desværre er der i forfattergruppen ikke inddraget personer med baggrund inden for hverken naturfagene eller samfundsfag i grundskolen, som materialet omhandler.

Undervisning er ikke et værdineutralt rum, og det er Hvad skal vi med religion? heller ikke. Den erfarne og fagligt dygtige underviser i kristendom vil helt sikkert finde kunne finde inspiration i materialet, men vil næppe få plads i naturfagsundervisningen ud over på skoler, hvor det religiøse er en del af skolens fundament.