Debat
Religionsundervisningen følger ikke med samfundets udvikling. De religiøse skrifter afspejler ofte en binær kønsopfattelse og det heteroseksuelle forhold, hvilket kan virke forældet, skriver Aviaja Stampe og Hans Krab Koed.
Foto: FEH/ iStock
Debat: Når Pridens glimmer er væk, skal vi diskutere køn og seksualitet i kristendomskundskab
Alt for mange LGBT+-elever mistrives i skolen, så det er på tide, at vi i religionsundervisningen bidrager til samtaler om køn og seksualitet. Derfor skal vi indføre normkritisk undervisning i kristendomskundskab, skriver lærer og censorforperson.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I disse dage fejrer vi mangfoldighed og
diversitet til den årlige Pride i København. Det er dejligt, og længe har Danmark
da også været et foregangsland, når det gælder inklusion af LGBT+-personer i
samfundet.
Det er alt sammen godt, men desværre følger religionsundervisningen
ikke med samfundets udvikling. De religiøse skrifter afspejler ofte en binær
kønsopfattelse og det heteroseksuelle forhold, hvilket kan virke forældet set
fra nutidens perspektiv.
Disse tekster afspejler historisk og kulturelt de
samfund, der har formet vores fælles baggrund, og er derfor vigtige for eleverne
at kende til. Så selvfølgelig vil vi ikke fjerne dem fra undervisningen, men vi
mener, at det derudover er nødvendigt at indføre normkritisk religionsundervisning,
så faget kan følge med samtiden og udviklingen.
Da Josef gik i kjole, og David elskede Jonathan
Behovet for også at kigge normkritisk på kristendomskundskab
understreges af undersøgelser, der viser, at LGBT+-elever mistrives mere end
deres skolekammerater. De oplever oftere ensomhed, mobning og diskrimination. Læg
dertil at religiøse LGBT+-elever kan have udfordringer med at tumle med begge
identiteter.
Dette fremgår af Danmarks første rapport om
LGBTQ+-elevers trivsel og vilkår i grundskolen fra LGBT+ Ungdom og LGBT+
Danmark. En af forklaringerne på denne mistrivsel er manglende undervisning og
viden, og her kan et fag som kristendomskundskab indbyde til diskussioner om
køn og seksualitet – og dermed nedbryde fordomme.
Det betyder, at de traditionelle religiøse
fortællinger skal suppleres med nyfortolkninger af teksterne og alternative
fortællinger. Kildekritikken skal vise teksternes baggrund, herunder hvornår,
hvor og hvem der står bag teksterne – typisk mænd – så undervisningen ikke kun
formidler en religion defineret af magthaverne. Det kan gøre undervisningen
mere inkluderende og reflektere den diversitet, der findes i samfundet i dag.
Bibelen indeholder flere fortællinger,
der kan tolkes i et mere mangfoldigt lys. Et eksempel er historien om Josef og hans farverige kjortel fra 1. Mosebog, der kan ses som et symbol på en ikke-binær kønsidentitet. Josef gennemgår
flere transformationer, som kan spejle den rejse, mange transkønnede oplever.
En anden relevant historie er venskabet mellem
David og Jonathan, som beskrives som dybt og kærligt i 1. Samuelsbog. Deres forhold kan tolkes som et eksempel på kærlighed mellem to mænd i
Bibelen.
Vi kan fremme trivsel
Det er blot to eksempler på kilder, som lærerne
kan anvende som alternative fortællinger og nyfortolkninger til at kunne
implementere køn og seksualitet i religionsundervisningen.
Når priden er slut og glimmeret har lagt sig, melder
hverdagen sig igen på landets skoler. Vi opfordrer til, at religionsfaget ikke
overlader de gode diskussioner om køn og seksualitet til andre fag.
Kristendomskundskab kan og skal nemlig bidrage
til en mere inkluderende forståelse af køn og seksualitet. Ved at modernisere
religionsfaget og indføre normkritisk undervisning kan vi sikre, at alle elever
føler sig set og forstået, hvilket vil fremme deres trivsel og selvforståelse.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk