Debat
Det underminerer den nationale sammenhængskraft, når nogle børn fritages for at tilegne sig en fælles forståelse for det danske samfunds grundlæggende normer og værdier, skriver konservatives undervisningsordfører Lise Bertelsen.
Det Konservative Folkeparti
Konservative: Alle børn bør have kristendomskundskab i folkeskolen
Det Konservative Folkeparti vil afskaffe muligheden for at blive fritaget for kristendomskundskab i folkeskolen. Faget er nemlig vigtigt for elevernes forståelse af danske normer og værdier, skriver partiets undervisningsordfører.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Det er uomgængeligt, at danske børn
skal uddannes i det fundamentale udgangspunkt vores samfund hviler på. Her er
kristendomsundervisningen et essentielt fag, hvor børn i folkeskolen lærer at
reflektere over livets store spørgsmål, tolerance, medmenneskelighed og ikke
mindst om Danmarks kulturelle rødder.
Derfor er det afgørende, at børn i
folkeskolen ikke har mulighed for at blive fritaget fra
kristendomsundervisningen, hvilket desværre er tilfældet i dag.
I Det Konservative Folkeparti har
jeg sammen med mine kolleger fremsat
et forslag om at afskaffe muligheden for fritagelse fra kristendomskundskab
i folkeskolen. Det underminerer vores nationale sammenhængskraft, når nogle børn
fritages for at tilegne sig en fælles forståelse for det danske samfunds
grundlæggende normer og værdier.
I en tid præget af konstant
forandring er det afgørende, at alle børn får indsigt i Danmarks historiske og
kulturelle fundament, som er dybt forankret i vores samfund.
Dannelse og demokrati formidles ikke i alle hjem
Den voksende andel af børn med
ikke-vestlig baggrund i folkeskolen stiller nye krav til undervisningen rundt
om på landets skoler. Og det er krav, som vi politikere ikke altid har formået
at møde.
Det er af afgørende betydning, at
børn af ikke-vestlige indvandrere og efterkommere rustes bedre til at forstå og
fungere i det danske samfund allerede fra folkeskolen. Det skylder vi dem. Og
netop derfor er det essentielt, at alle børn har kristendomskundskab på
skoleskemaet.
For gør vi ikke noget, vil den
ærgerlige tendens, vi ser finde sted, fortsætte. Vi ser konkrete eksempler på
denne problemstilling i valgdeltagelsen blandt indvandrere og efterkommere, som
er markant lavere end blandt borgere med dansk oprindelse.
Ved folketingsvalget i 2019 var der
en forskel på 21,2
procentpoint i valgdeltagelsen mellem de to grupper. Disse tal viser
tydeligt, hvor vigtigt det er, at kristendomskundskab er obligatorisk for alle i
folkeskolen.
Tallene vidner desværre også om, at
grundlæggende dannelse og forståelse for demokratiske værdier ikke formidles i
alle hjem. Kristendomsundervisningen har ikke status som et forkyndende fag,
hvilket betyder, at det ikke har til hensigt at pålægge eller fremme
kristendommen. Hvorfor skulle man så fritages fra det? Det er essentielt, at vi
sikrer, at alle børn - uanset baggrund – forstår og deler de værdier, som
Danmark er bygget på.
Vi skal tage ansvar for dannelsen i folkeskolen
For der eksisterer på nuværende
tidspunkt et betydeligt hul i den grundlæggende dannelse, som skal udfyldes af
folkeskolen.
En opgave, som folkeskolen i
øjeblikket ikke lever op til, da man fra politisk side har lagt vægt på ren
akademisk læring. Derfor er det vigtigt at sikre, at kristendomskundskab
forbliver et centralt fag for alle i den danske folkeskole. Faget spiller en væsentlig
rolle i dannelsesprocessen for børn – især når de ikke får denne dannelse
hjemmefra.
Jeg erkender, at det kan være en
udfordring at undervise i demokratiske og kristne værdier, hvis man ikke selv
er opvokset med sådanne værdier. Hvordan kan man forklare betydningen af
reformationen for det moderne Danmark, hvis man aldrig selv har lært om det?
Dette skaber en uligevægt i børns dannelse, som stiller større krav til os
alle. Særligt til folkeskolerne.
Når nogle forældre ikke formår at
give deres børn den grundlæggende forståelse for, hvad det vil sige at bo i et
kristent, demokratisk samfund, kan folkeskolen være en vigtig faktor for at
gribe disse børn. Den opgave kan folkeskolen ikke leve op til, hvis børnene
fritages fra det fag, hvor disse værdier formidles.
Ved at afskaffe
fritagelsesmuligheden er vi dermed et skridt nærmere på at danne vores yngre
generationer til gode, demokratiske samfundsborgere. En samlet yngre
generation, som vil forbedre den sociale sammenhængskraft.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk