Den nye fællesfaglige prøve fungerer rigtig godt på mange skoler, men andre steder har det været svært måske fordi man skal samarbejde mere. Faktisk er resultaterne i alle tre naturfaglige udtræksprøver - biologi, geografi og fysik/kemi - også faldet fra 2015 og frem til 2018. Og det største fald er sket det seneste år, siger Helene Sørensen, der er ansvarlig for naturfagsdelen af den danske Pisa-rapport.

Pisa: Dårligere resultater i naturfag, men pigerne ligger over drengene

Danske 15-årige elever ligger 9 Pisa-point dårligere end sidst i naturfag. Men for første gang i Danmark scorer pigerne højere end drengene – 2 Pisa-point er der tale om, men det er ikke signifikant. Læs Pisa-forfatterens bud på, hvorfor det er gået tilbage.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pisa 2018: Danmark holder skansen i læsning - tilbagegang i naturfag 

Både de danske elever og OECD-gennemsnittet er faldet i naturfag (science) i Pisa denne gang, hvor læsning er hovedområdet. Alle elever har fået nogle naturfagsspørgsmål, men nogle har fået meget få, fortæller lektor emerita ved Aarhus Universitet Helene Sørensen, der er ansvarlig for domænet naturfag i  Pisa 2018.

"Vi er gået op i naturfag i Pisa siden 2006, men denne gang går det nedad, og vi ligger lige over OECD-gennemsnittet nu. Det er ikke til at sige, hvad årsagen er, men måske er der nogle færdigheder, man ikke har fået trænet i klasserne, fordi der har været fokus på den nye fælles mundtlige naturfagsprøve", siger Helene Sørensen.

"Den nye fællesfaglige prøve fungerer rigtig godt på mange skoler, men andre steder har det været svært måske fordi man skal samarbejde mere. Faktisk er resultaterne i alle tre naturfaglige udtræksprøver  - biologi, geografi og fysik/kemi - også faldet fra 2015 og frem til 2018. Og det største fald er sket det seneste år".

Pigerne scorer højst

I de fleste lande scorer pigerne højst, og sådan er det også denne gang i Danmark. Men her er det første gang, det sker. Pigerne ligger 2 Pisa-point over drengene, men det er ikke signifikant, forklarer Helene Sørensen.

Fordi naturfag ikke er hovedområdet, kan man i år ikke se, hvilke opgaver eleverne har klaret bedst og dårligst. Umiddelbart er faldet i scoren sket jævnt over det hele, og der er kommet lidt flere elever i den lavest præsterende gruppe.

20 lande scorer bedre end Danmark i naturfag i Pisa 2018. Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil siger i en pressemeddelelse, at hun er bekymret over faldet i naturfag, og at det er noget, man bliver nødt til at se nærmere på. For "de kompetencer, eleverne ikke får i skolen, risikerer de at mangle resten af livet".

Også i Finland er gennemsnittet i naturfag faldet, men de øvrige nordiske lande ligger stadig signifikant lavere end Finland.

Pernille Rosenkrantz-Theil: Drengene sakker bagud 

Over OECD

I Pisa bliver naturfagskompetence defineret som elevernes vilje og evne til at engagere sig i en begrundet diskussion om videnskab og teknologi samt forklare naturfænomener ud fra videnskabelig viden. Desuden skal eleverne være i stand til at vurdere og designe naturvidenskabelige undersøgelser og til at fortolke data og anden dokumentation på et naturvidenskabeligt grundlag.

De danske elever har et gennemsnit i naturfag i Pisa 2018 på 493 point. I 2015, hvor gennemsnittet var det hidtil højeste i Danmark, lå den på 502 point. OECD-gennemsnittet er i naturfag på 489 point, så danske elever klarer sig fortsat statistisk signifikant bedre end eleverne i OECD som helhed.