Debat
Det kan lyde banalt, men skolen skal faktisk overholde gældende lovgivning. Også selvom det medfører frustrationer og vrede hos forældre og politisk harme, skriver skoleleder Jesper Lykkegaard
Foto: Privat
Skoleleder: Begynder vi at smide elever ud, ændrer vi noget helt grundlæggende ved folkeskolen
At smide elever ud, som flere politikere ønsker i sagen fra Borup Skole, vil være stik imod inklusionsdagsordenen, mener skoleleder Jesper Lykkegaard.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Lad mig slå fast, at jeg intet
kender til sagen fra Borup Skole, ud over hvad jeg har hørt gennem medierne.
Men mediedækningen og den politiske opmærksomhed på sagen kan i min optik ende
med at skubbe til folkeskolens byggesten.
Det kan lyde banalt, men skolen skal faktisk overholde gældende lovgivning.
Også selvom det medfører frustrationer og vrede hos forældre og politisk harme.
Denne gang er det bekendtgørelsen om
fremme af god orden i folkeskolen, der kritiseres. Elever skal nemmere kunne
smides ud af skolen, hvis de for eksempel krænker andre børn, lyder det fra
politikere på Christiansborg.
Det sker ikke så tit, men jeg anvender
bekendtgørelsen ofte nok til, at jeg kender sanktionsmulighederne. Jeg er
heller ikke tilbageholdende med at anvende den, da den er et redskab,
politikerne har givet til skolernes ledelse.
Men ordensbekendtgørelsen er ikke en
”strafbekendtgørelse”. Den er udarbejdet i forlængelse af folkeskoleloven, der
kredser om pædagogisk understøttelse og en ressourceorienteret tilgang
til handling omkring barnet.
Så hvis politikerne tror,
at de med ordensbekendtgørelsen har givet skolelederne et redskab til
at straffe børn og beskytte
andre børn, er de i
bedste
fald uvidende.
Inklusionen fejler, hvis vi smider elever ud af skolen
Efter episoderne fra Borup Skole blev kendt i
offentligheden, har undervisningsminister Mattias Tesfaye besluttet sig for at
sætte gang i en landsdækkende undersøgelse, for at vurdere problemets omfang.
Ministeren vil også se på, om ordenbekendtgørelsen er et
tilstrækkeligt skrapt redskab til at sanktionere børn, der begår forbrydelser
mod andre børn.
Ministeren vil tage
”offerets perspektiv”. Det lyder
sympatisk og
rigtigt, men vi plejer jo at sige,
at
et samfunds reelle værdier
spejler sig i måden,
hvorpå vi behandler vores forbrydere.
Her er ”forbryderne” børn
helt ned til indskolingen.
Det mener jeg kalder på en
vis grad af forsigtighed.
De
børn, der begår handlinger som dem, vi hører om fra Borup Skole, har oftest svære udfordringer og livsvilkår. Derfor bliver det vanskeligt at gøre det nemmere at ekskludere elever, og samtidig havde en
troværdig inklusionsdagsorden, som skal skabe øgede deltagelsesmuligheder for
alle børn i folkeskolen.
Dette
paradoks kommer
til at skabe en uforenelighed, som vil
splitte skolens
aktører i forståelsen
af folkeskolens kerneydelse med læring
og trivsel
for alle børn.
Skal
skolelederne have den slags ”våben”?
Det
er et politisk ansvar at værne om fællesskabets
folkeskole.
Jeg håber derfor, at politikerne vil
tage
en grundig drøftelse
om
den folkeskole,
som
de ønsker sig.
Jeg mener, at der i denne
problemstilling rejser sig
nogle
centrale spørgsmål:
- Vil
man åbne for anvendelse af strafbegrebet overfor
børn i folkeskolen?
- Hvor går grænserne for,
hvornår vi iværksætter en eventuel bortvisning?
- Tænker man, at eksklusion
og
straf skaber bedre samfundsborgere?
- Hvorledes understøtter man politisk
den nationale agenda
om øget inklusion i lyset af en skærpelse af ordensbekendtgørelsen?
Såfremt regeringen beslutter sig for at skærpe
ordensbekendtgørelsen, bliver det en bunden opgave for skolelederne at anvende
den efter de retningslinjer, som udstikkes.
Jeg mener, at det vil forpligte mig til
at sanktionere hårdere og hyppigere. Og jeg forudser, at en skærpelse af sanktionerne bliver konfliktstof mellem skole og forældre og kan vanskeliggøre det
fremadrettede samarbejde.
Det store spørgsmål er, om det er i samfundets
interesse, at skolelederne får dette ”våben”?
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk