Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.
Hvert år tilbringer Maj Brit Have 15 - 20 timer i 7.–9. klasserne, hvor hun giver kollektiv vejledning og har faget uddannelse og job. Hun oplever, at
mange elever føler sig klemte.
”Elever, der føler sig pressede fra mange kanter
– også ift. uddannelse. Elever optagede af at skulle træffe det rigtige
valg – ofte med fravær af et langtidsperspektiv”, skriver hun i sit
diplomprojekt fra Københavns Professionshøjskole. Meget af hendes vejledning
går med at signalere ”ro på, det skal nok gå”, men samtidig ser hun, at der
sideløbende med dette fokus på ”det rigtige valg” er en fastlåsthed hos
eleverne, når det kommer til uddannelsesønske.
”Allerede i 8. klasse bliver de
bedt om at angive uddannelsesønske i forbindelse
med uddannelsesparathedsvurderingen (UPV), og overordnet holder ønsket ofte stik
i forhold til, hvad de søger af ungdomsuddannelse – især hvis ønsket fra start
har været den gymnasiale retning”, skriver hun.
”Hvorfor vælger mange elever den samme type
ungdomsuddannelse, og hvorfor er det så svært for vejledte og vejleder at
udvide mulighedshorisonten og endelig: Hvordan påvirker de strukturelle rammer
de vejledte og mig som vejleder”, spørger hun derfor i problemformuleringen.
Et determinerende valg?
Maj Brit Have har i sin undersøgelse blandt andet bedt
9. klasse elever udfylde en Word Cloud i Mentimeter, hvor eleverne skulle svare
ud fra følgende: ”Beskriv med tre ord, hvordan beslutningsprocessen har været i
forhold til at skulle vælge ungdomsuddannelse efter 9. klasse”.
Elevernes ord beskriver , hvor svært de oplever
valgprocessen. ”Ord som "forvirrende", "stressende" og "svært" træder
tydeligst frem”, skriver hun og supplerer, at selvom der også optræder mere
optimistiske ord som "spændende", "godt" og "lettende" – så er
de udfordrende ord i klart flertal.
Maj Brit Have har også interviewet tre 9. klasseelever
om deres oplevelse af at skulle vælge uddannelse. Hun skriver, at i alle interview
”har det været slående, at alle tre elever udtrykker en frustration eller
frygt for at skulle vælge ungdomsuddannelse nu”. De anser valget for at være ”determinerende
uddannelse- og karrieremæssigt – og dermed også livsmæssigt”, konkluderer hun.
En af eleverne sagde: ”Jeg har svært ved at
forestille mig, at jeg allerede nu skal... skal beslutte hvad jeg nok skal
sådan ... lave resten af mit liv.”
En anden elev gv udtryk for ikke at føle
sig klar og overvældet af muligheder: ”Synes helt ærligt, der er for meget at
vælge mellem. Jeg er ikke klar. Og så får jeg bare lyst til at tage
skyklapper på og så bare sige ”så gør vi det og det” og så bare vælge
gymnasiet”.
Interviewene viser desuden, at eleverne bliver
meget påvirkede af klassekammeraternes valg – og forældrenes opfattelser. Eleverne
fortalte, at de taler med deres forældre om valg af uddannelse, men særligt
ved to elever ”viser disse samtaler at påvirke dem i en grad, hvor forældrenes
ønsker og forventninger bliver overtaget af de to elever”. Der
er fare for det, som den amerikanske psykolog James E. Marcia kalder ”den
overtagede identitet” og som kan være et udtryk for en oplevelse af et
indskrænket mulighedsrum, mener Maj Brit Have.
Tvivl – og skam
Et andet fund i interviewene er, at tvivl i forhold til valg af
ungdomsuddannelse kan opleves som skamfuldt. En af eleverne fortalte: ”Jeg var
egentlig helt sikker på jeg ville på STX. Allerhøjst HHX. Og så bare stille
og roligt finde ud af, hvad jeg så ville. Men nu ved jeg ikke. Prøver bare på
at sige 'ro på', men så ser jeg bare på klassen, og de ved bare, hvad de vil.
Og så er jeg sådan... det burde jeg jo også.”
En anden supplerede: ”Og så
var jeg bare helt vildt i tvivl, da det kom til stykket. Men så tastede jeg
bare ind og sendte. Og nu er det gjort. Men jeg tør ikke sige til mine venner,
at jeg egentlig havde mere lyst til ikke at vælge. Det er jo så pinligt!”
Samtidig med, at eleverne udtrykker tvivl, peger de også på, at de nok er alene om at
være i denne tvivl, og at den er til besvær, skriver Maj Brit Have. Det giver
et billede af, at eleverne ikke læner sig ind i den naturlige proces, det er at
være i tvivl – og ”som Marcia understreger er noget grundlæggende naturligt for
teenagere”, mener hun.
Hvad betyder det for vejledningen?
Maj Brit Have konkluderer,
at hun med sin vejledning har ”en opgave i at få mine elever til at få øje
på og forstå, hvilke begrænsninger, der er til stede i deres oplevelse af
muligheder”. Det omfatter blandt andet faktorer som socialklasse og prestige,
og her refererer hun den amerikanske psykolog Linda Gottfredson, der har et
psykologisk og sociologisk afsæt og peger på, at den vejledte ønsker ”at finde
sin plads i den sociale verden”, og at social accept kan have større betydning
end interesser. Derfor vil Maj Brit Have blandt andet i sin vejledning arbejde
ud fra, at eleverne skal skabe det, hun kalder, ”ydre og indre landskab”. Det
ydre landskab skal give dem viden om muligheder, men også et blik på de
samfundsmæssige strukturer, de er underlagt, og det indre landskab fokuserer
på, ”at eleverne skal få øje på deres egne undvigelser, interesser og styrker”.
Begrundelsen for at arbejde med indre og ydre landskab ”er at mindske
internalisering af ansvaret og dermed kritikken og måske skammen – og i stedet
lade mine vejledte få øje på den dialektik, der er findes i samspillet mellem
individet og omgivelserne, herunder både sociale forhold, men også
samfundsmæssige strukturer, herunder magtstrukturer”, skriver hun.
For at støtte eleverne i et reflekteret valg, hvor
de får blik for, hvad der har indflydelse på deres valg, foreslår Maj Brit Have,
at man arbejder med øvelser som ”jobkort” eller ”jobliste”, hvor den vejledte
”i løbet af flere omgange bliver bevidst om sit kognitive kort over erhverv,
herunder køn og prestige samt valg og fravalg”.
Hvis eleven ikke kan sætte ord
på ønsker eller interesser, kan man eksempelvis anvende metoden ”Fra fravalg
til mulige valg”, hvor vejledte gennem italesættelse af fravalg og negativliste
får skabt en positivliste, der kan bruges til inspiration.