PD-projekt
Kan fagudvalget få problembaseret matematikundervisning til at blomstre?
Stine Krarup Nielsen er indstillet til Lærerprofession.dk for sit diplomprojekt om, hvorvidt problembaseret matematikundervisning kan skabe muligheder for, at elever udvikler deres selvstændige tænkning, og gør dem i stand til at arbejde fordybet, engageret og med tillid til sig selv som matematikere.
Pæd. konsulent i matematik Kirsten
Søs Spahn fra Københavns Professionshøjskole har indstillet Stine Krarup Nielsen til en pris for hendes diplomprojekt med følgende begrundelse:
"Projektet dykker ned i,
hvordan fagteamet kan samarbejde om udvikling af problembaseret
matematikundervisning og sætter fokus pa vejlederens forskellige værktøjer. Pa
baggrund af spørgeskemaundersøgelse og fokusgruppeinterview har vejlederen
udviklet bearbejdede udgaver af de valgte teorier.
Indholdet på møderne
tager udgangspunkt i eksempler fra videoer med problembaseret
matematikundervisning og teamets egne erfaringer. Der lægges op til
diskussioner og mulige afprøvninger på baggrund af bl.a. en pixi-udgave af
arbejdsmetoder fra Building Thinking Classrooms og et bearbejdet
refleksionsværktøj med udgangspunkt i Alan Schoenfeldts
samtale- og refleksionsguide.
Der er høj kvalitet i
metoder og teorier - og mange fagteams kan med fordel blive inspireret til
fagdidaktiske samtaler på baggrund af dette
projekt."
Stine Krarup Nielsen har helt konkret arbejdet med, hvordan hun som matematikvejleder kan arbejde med fagudvalget, så hun, ved hjælp af Alan Schoenfelds samtaleguide og observationsguide, er med til at udvikle en mere problembaseret matematikundervisning på Lyngholmskolen.
Læs projektet her.
Gode projekter
Lærerprofession.dk præsenterer og offentliggør de bedste bachelorprojekter fra læreruddannelsen og de bedste pædagogiske diplomprojekter fra skoleområdet.
Et projekt indstilles af eksaminator og censor. Se indstillingsskema og tidsfrist på sitet.
Uafhængige dommere - lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og forskere -finder hvert år tre projekter, der tildeles priser. Læs om formålet og se dommerkomiteerne på Lærerprofession.dk
Lærerprofession.dk drives i fællesskab af Danske Professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen/Folkeskolen.dk. Projektet støttes af LB Forsikring, Gyldendal Uddannelse, Akademisk Forlag, Hans Reitzels Forlag, Forlaget Klim, Jydsk Emblem Fabrik A/S og Sinatur Hotel & Konference.