Debat

Det virker helt skørt at forældre får bevilget tabt arbejdsfortjeneste til at passe deres skolevægrende børn og samtidig får nej til den specialskole, de har brug for, skriver Andreas Keil.

S-ordfører: Økonomi må aldrig blive afgørende for, om et barn får det rigtige specialtilbud

Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune står i efteråret overfor at skulle beslutte, hvordan vi skal omlægge hele specialområdet. Det er en opgave, vi som politikere ikke må tage let på, skriver socialdemokratisk børne- og ungdomsordfører.

Offentliggjort

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

I dag modtager cirka 5 procent af de københavnske skolebørn et specialtilbud. Et tal der med den nuværende udvikling ser ud til at stige til omkring 7 procent i 2030. Visiteringsprocessen er her helt afgørende i forhold til specialområdet, og det er med stor sandsynlighed der, vi kommer til at se en af de helt store udfordringer i forbindelse med omlægningen af specialområdet.

Forvaltningen har lagt op til at visitering og økonomi skal placeres i samme afdeling, og det er vi i Socialdemokratiet meget opmærksomme på. Vi har forståelse for at forvaltningen kan have et ønske om en central styring af økonomien for at sikre sig overblikket, men samtidig kan en central styring betyde en længere sagsbehandlingstid. I Socialdemokratiet har vi et ønske om en meget hurtigere behandling af sagerne, og derfor er vi åbne for at se på muligheder, hvor mere af beslutningskraften lægges decentralt ud.

Der kan yderligere være risiko for, at nogle forældre kan komme i tvivl om økonomi har haft indflydelse på deres sag og afgørelsen af samme ved en fuldstændig sammenlægning af økonomistyring og visitation. Det er situationer, der skal undgås. Økonomi må aldrig blive afgørende for, om et barn får det specialtilbud, som det har brug for.

Helt skørt

Vi oplever, at forældre får bevilget tabt arbejdsfortjeneste til at passe deres skolevægrende børn hjemme, samtidig med at de får nej til den specialskole, de har brug for. Det virker helt skørt.

Ved at tildele forældrene tabt arbejdsfortjeneste har kommunen jo netop anerkendt familiens situation, og at barnet har et særligt behov, hvorfor det virker fuldstændig urimeligt, at barnet ikke har fået tilkendt et specialtilbud, samtidig med at vi risikerer at holde forældrene væk fra arbejdsmarkedet.

Autismeforeningens nye inklusionsundersøgelse 2023 viste, at 45 procent af de danske skolebørn med autisme har ufrivilligt skolefravær. For næsten 16 procent af børnene havde det varet i over et år.

Disse tal har stort set ligget status quo i flere år.

Situation er uacceptabel, og det er hverken holdbart eller rimeligt. Vi kan ikke være det bekendt overfor børnene, forældrene og medarbejderne.

I dag har vi en visitationsproces med omkring fire-fem led, og det giver langsommelige arbejdsgange, hvilket udfordrer familier, som i forvejen er pressede på grund af hjemmesituationen. Det kan vi som kommune ikke byde dem.

For Socialdemokratiet er udarbejdelsen af en ny visiteringsmodel derfor prioriteret højt, og vi ønsker en model, hvor økonomi ikke er styrende for, hvad vores børn bliver tilbudt, hvor der er halvt så mange led, så beslutninger træffes hurtigere, og hvor fagpersonalets vurderinger får stor indflydelse på beslutningen. For det er psykologerne, lærerne og pædagogerne, som kender vores børn.

For at forkorte beslutningsprocessen kan man for eksempel helt konkret se på muligheden for at sammenlægge områder og udvalg. Det vil give mulighed for at placere beslutningen om specialtilbud tidligere i forløbet og vil give børnene og forældrene en hurtigere afklaring.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk