Debat
Det virker helt skørt at forældre får bevilget tabt arbejdsfortjeneste til at passe deres skolevægrende børn og samtidig får nej til den specialskole, de har brug for, skriver Andreas Keil.
Pressefoto
S-ordfører: Økonomi må aldrig blive afgørende for, om et barn får det rigtige specialtilbud
Børne- og Ungdomsudvalget i Københavns Kommune står i efteråret overfor at skulle beslutte, hvordan vi skal omlægge hele specialområdet. Det er en opgave, vi som politikere ikke må tage let på, skriver socialdemokratisk børne- og ungdomsordfører.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I dag modtager cirka 5 procent af de
københavnske skolebørn et specialtilbud. Et tal der med den
nuværende udvikling ser ud til at stige til omkring 7 procent i
2030. Visiteringsprocessen er her helt afgørende i forhold til
specialområdet, og det er med stor sandsynlighed der, vi kommer til at se
en af de helt store udfordringer i forbindelse med omlægningen af
specialområdet.
Forvaltningen har lagt op til
at visitering og økonomi skal placeres i samme afdeling, og det
er vi i Socialdemokratiet meget opmærksomme på. Vi har forståelse for at
forvaltningen kan have et ønske om en central styring af økonomien for at sikre
sig overblikket, men samtidig kan en central styring betyde en længere
sagsbehandlingstid. I Socialdemokratiet har vi et ønske om en meget hurtigere
behandling af sagerne, og derfor er vi åbne for at se på muligheder, hvor mere
af beslutningskraften lægges decentralt ud.
Der kan yderligere være risiko for, at nogle forældre kan komme
i tvivl om økonomi har haft indflydelse på deres sag og afgørelsen af samme ved
en fuldstændig sammenlægning af økonomistyring og visitation. Det er
situationer, der skal undgås. Økonomi må aldrig blive afgørende for, om et
barn får det specialtilbud, som det har brug for.
Helt skørt
Vi oplever, at forældre får bevilget tabt arbejdsfortjeneste
til at passe deres skolevægrende børn hjemme, samtidig med at de får nej til
den specialskole, de har brug for. Det virker helt skørt.
Ved at tildele forældrene tabt
arbejdsfortjeneste har kommunen jo netop anerkendt familiens situation, og
at barnet har et særligt behov, hvorfor det virker fuldstændig
urimeligt, at barnet ikke har fået tilkendt et
specialtilbud, samtidig med at vi risikerer at holde forældrene
væk fra arbejdsmarkedet.
Autismeforeningens nye inklusionsundersøgelse
2023 viste, at 45 procent af de danske skolebørn med autisme
har ufrivilligt skolefravær. For næsten 16 procent af
børnene havde det varet i over et år.
Disse tal har stort set ligget status quo i flere år.
Situation er uacceptabel, og det er hverken holdbart eller
rimeligt. Vi kan ikke være det bekendt overfor børnene,
forældrene og medarbejderne.
I dag har vi en visitationsproces med omkring
fire-fem led, og det giver langsommelige
arbejdsgange, hvilket udfordrer familier, som i forvejen er
pressede på grund af hjemmesituationen. Det kan vi som
kommune ikke byde dem.
For Socialdemokratiet er udarbejdelsen af en ny
visiteringsmodel derfor prioriteret højt, og vi ønsker en
model, hvor økonomi ikke er styrende for, hvad vores børn bliver
tilbudt, hvor der er halvt så mange led, så beslutninger
træffes hurtigere, og hvor fagpersonalets vurderinger får stor
indflydelse på beslutningen. For det er psykologerne, lærerne og
pædagogerne, som kender vores børn.
For at forkorte beslutningsprocessen kan man for
eksempel helt konkret se på muligheden
for at sammenlægge områder og udvalg. Det vil give mulighed
for at placere beslutningen om specialtilbud tidligere
i forløbet og vil give børnene og forældrene en
hurtigere afklaring.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk