Blågård Skole

Lærerformand inden dagens beslutning: Forstår, at lærerne føler sig dårlig behandlet

Københavns Lærerforening forstår ikke, hvorfor forvaltningen gør lærerne til syndebukke i, hvad lærerformanden kalder en ”ensidig udlægning af konklusionen” på konsulentundersøgelsen af arbejdsmiljøkrisen på Blågård Skole.

Offentliggjort Sidst opdateret

"Skolens ledelse har haft en noget nær umulig opgave, og det er ikke er skolens ledelse, som har forårsaget problemerne på skolen".

Sådan lød udmeldingen i sidste uge fra administrerende direktør i Københavns børne- og ungdomsforvaltning Tobias Børner Stax i en pressemeddelelse, efter han havde læst den længe ventede rapport om forholdene på Blågård Skole.

Hermed frikendte han skolens leder og souschef, der har været hjemsendt siden 3. oktober sidste år, for arbejdsmiljøproblermene på skolen. Ifølge skoledirektøren ligger ansvaret i stedet nærmere hos skolens lærere, lod han forstå i samme pressemeddelelse.  

"Der har på undervisningssiden været en kultur, der har været ødelæggende for samarbejde. Hele forløbet på Blågård Skole giver stof til eftertanke, og alene det, at ingen af de to skoleledere ønsker at vende tilbage til deres skole, taler for sig selv", sagde han.

Den konklusion overrasker formand for Københavns Lærerforening Katrine Fylking, der slet ikke genkender Tobias Børner Stax’ ”ensidige konklusion”.

”Når vi har at gøre med en skole, hvor arbejdsmiljøet har været så svært og udfordret gennem så lang tid, og hvor medarbejderne har bedt forvaltningen om hjælp, så er jeg helt uforstående overfor, at Københavns Kommune vælger at konkludere så ensidigt og melder ud, at det er en kultur på undervisningssiden, der har været ødelæggende for samarbejde. Det billede kan jeg slet ikke genkende, og jeg kan godt forstå, at man som ansat føler sig dårlig behandlet af sin arbejdsgiver”, siger den lokale lærerformand.

Hun har ikke selv haft adgang til undersøgelsesrapporterne. Både Københavns Lærerforening, Skolelederforeningen og Landsforeningen for Socialpædagogerne har alene fået undersøgelsesresultaterne overleveret mundtligt.

Indsats blev sat i bero

Katrine Fylking påpeger blandt andet, at den lokale tillidsrepræsentant allerede i efteråret tog kontakt til kommunens områdechef for at bede om hjælp til at håndtere problemer med arbejdsmiljøet på skolen. 

Katrine Fylking fortæller, at Københavns Lærerforening var involveret i et arbejde med at forbedre skolens arbejdsmiljø, men at forvaltningen satte processen i stå, da tillidsrepræsentanten blev hjemsendt, efter skolens ledelse havde anklaget ham for krænkende hændelser. 

En beslutning, som Katrine Fylking finder problematisk.

”I den periode gik medarbejderne jo stadig på arbejde i det dårlige arbejdsmiljø. Det har jeg hele tiden sagt, at det skal vi jo have gjort noget ved”, siger hun.

I eftermiddag skal kommunens skolepolitikere forholde sig til en indstilling fra forvaltningen om at dele skolen op i to, hvor udskolingen overføres til en af kommunens nærliggende folkeskoler. 

Katrine Fylking håber, at afslutningen på undersøgelsen fra konsulentfirmaet kommer til at betyde, at arbejdet med at forbedre arbejdsmiljøet kan komme i gang igen. Og så håber hun, at skoledirektøren vil se på sagen med lidt mindre ensidige briller.

”Vi skal komme videre på Blågård Skole, og det sidste, der er brug for, det er, at grave grøfterne dybere og skabe yderligere splid og uenighed”, siger hun.