Blågård Skole
Foto: Villads Kirk Thomsen
Lærerformand inden dagens beslutning: Forstår, at lærerne føler sig dårlig behandlet
Københavns Lærerforening forstår ikke, hvorfor forvaltningen gør lærerne til syndebukke i, hvad lærerformanden kalder en ”ensidig udlægning af konklusionen” på konsulentundersøgelsen af arbejdsmiljøkrisen på Blågård Skole.
"Skolens ledelse har haft en noget nær umulig opgave,
og det er ikke er skolens ledelse, som har forårsaget problemerne på
skolen".
Sådan lød udmeldingen i sidste uge fra administrerende direktør
i Københavns børne- og ungdomsforvaltning Tobias Børner Stax i en pressemeddelelse, efter han havde
læst den længe ventede rapport om forholdene på Blågård Skole.
Hermed frikendte han skolens leder og souschef, der har været hjemsendt siden 3. oktober sidste
år, for arbejdsmiljøproblermene på skolen. Ifølge skoledirektøren ligger ansvaret i stedet nærmere hos skolens lærere, lod han forstå i samme pressemeddelelse.
"Der har på undervisningssiden været en kultur, der har været ødelæggende for samarbejde. Hele forløbet på Blågård Skole giver stof til eftertanke, og alene det, at ingen af de to skoleledere ønsker at vende tilbage til deres skole, taler for sig selv", sagde han.
Den konklusion overrasker formand for Københavns Lærerforening
Katrine Fylking, der slet ikke genkender Tobias Børner Stax’ ”ensidige konklusion”.
”Når vi
har at gøre med en skole, hvor arbejdsmiljøet har været så svært og udfordret
gennem så lang tid, og hvor medarbejderne har bedt forvaltningen om hjælp, så
er jeg helt uforstående overfor, at Københavns Kommune vælger at konkludere så
ensidigt og melder ud, at det er en kultur på undervisningssiden, der har været
ødelæggende for samarbejde. Det billede kan jeg slet ikke genkende, og jeg kan
godt forstå, at man som ansat føler sig dårlig behandlet af sin arbejdsgiver”,
siger den lokale lærerformand.
Hun har ikke selv haft adgang til undersøgelsesrapporterne. Både Københavns Lærerforening, Skolelederforeningen og Landsforeningen for Socialpædagogerne har alene fået undersøgelsesresultaterne overleveret mundtligt.
Indsats blev sat i bero
Katrine Fylking påpeger blandt andet, at den lokale
tillidsrepræsentant allerede i efteråret tog kontakt til kommunens områdechef for
at bede om hjælp til at håndtere problemer med arbejdsmiljøet
på skolen.
Katrine Fylking fortæller, at Københavns Lærerforening var involveret i et arbejde med at
forbedre skolens arbejdsmiljø, men at forvaltningen satte processen i stå, da tillidsrepræsentanten blev hjemsendt, efter skolens ledelse havde anklaget ham for krænkende hændelser.
En beslutning, som Katrine Fylking
finder problematisk.
”I den periode gik medarbejderne jo stadig på arbejde i det
dårlige arbejdsmiljø. Det har jeg hele tiden sagt, at det skal vi jo have gjort
noget ved”, siger hun.
I eftermiddag skal kommunens skolepolitikere forholde sig til en indstilling fra forvaltningen om at dele skolen op i to, hvor udskolingen overføres til en af kommunens nærliggende folkeskoler.
Katrine Fylking håber, at afslutningen på undersøgelsen fra konsulentfirmaet kommer til at betyde, at arbejdet
med at forbedre arbejdsmiljøet kan komme i gang igen. Og så håber hun, at skoledirektøren vil se på
sagen med lidt mindre ensidige briller.
”Vi
skal komme videre på Blågård Skole, og det sidste, der er brug for, det er, at
grave grøfterne dybere og skabe yderligere splid og uenighed”, siger hun.