Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Velfærdsuddannelserne
er et af de vigtigste uddannelsessteder, når fremtidige borgere skal kunne
forholde sig til en tid præget af klimaforandringer, økologiske kriser,
ansvarlighed og muligheder med håb.
Derfor er det
direkte nedslående at krisen med det faldende optag på velfærdsuddannelserne
fortsætter.
I dag er det
ikke spørgsmålet om der skal ske en transformation i retning
af at udvikle læringssteder for bæredygtig udvikling, som universiteter,
professionshøjskoler, erhvervsskoler, men mere et spørgsmål om hvordan.
Specielt velfærdsuddannelserne kan være i front for denne udvikling fordi de er
en vekseluddannelse mellem teori og praksis, der hele tiden kan afprøve, hvad
der virker.
For en del år
siden startede unge lærerstuderende Teachers for Future herhjemme, som i lighed
Friday for Future tog initiativ til en bevægelse, der satte klima- og
bæredygtighed på dagsorden. Hvis nogen tror at det er et fænomen, der overstås
snart så se lige denne overskrift: ”Vi unge råber på uddannelse for bæredygtig
udvikling” (Politiken 2.juli).
I starten af
2022 udkom der et forslag til handleplan med en strategi for uddannelse for
bæredygtig udvikling – også kaldet UBU, der samlede 80 danske
uddannelsesinstitutioner til, hvad der er udtryk for en slagplan for
initiativer der kan igangsættes på hele området, som en national handleplan.
Det er vist første gang i historien at så mange uddannelsesinstitutioner og
bevægelser, som for eksempel Den Danske Studenterbevægelse, foreninger
enkeltpersoner støtter et fælles initiativ indenfor uddannelsesområdet.
Det kan undre
at ministerier, embedsfolk, ledelser og politikere der har indflydelse på
velfærdsuddannelserne, ikke tager fat i den interesse ungdommen, specielt den
uddannelsessøgende del, har for bæredygtig udvikling.
Og dog, Efter sommerferien starter en af
velfærdsuddannelserne, læreruddannelsen, på ny, hvor der for første gang er
indskrevet bæredygtighed i formålet.
Det lover godt
for de nye lærerstuderende, der gerne vil i gang med at udvikle en mere
bæredygtig uddannelseskultur. Det kan forhåbentlig samtidig mindske kredsen af
klimafornægtere og børn og unges angst og klimafrygt og måske ligefrem øge
tilgangen til velfærdsuddannelserne?
Den nye
læreruddannelse havner i et samfund fyldt med konflikter og bæredygtige
udfordringer, som kommer til at berøre mange unge fremover. Det er et bredt
flertal i Folketinget, der står bag aftalen om en reform af læreruddannelsen,
der skal danne rammen om den kommende læreruddannelse. Der kommer flere timer,
mere praktik, feedback og vejledning, som forhåbentlig kan lokke flere
studerende til uddannelsen og som også kan fastholde dem så de bliver i faget
efter endt uddannelse. De nye læreruddannelse gør op med de nuværende
detaljerede kompetencemål og erstatte dem med klare formål. Et af de klare
formål er, at: Læreruddannelsen skal forberede de studerende til at
virke aktivt, selvstændigt og ansvarligt i udvikling af folkeskolen i henhold
til folkeskolens formål og i et demokratisk og bæredygtigt perspektiv.
Hvordan kommer
dette formål så til syne i den nye læreruddannelse? Lad os se på det med to
perspektiver, det snævre perspektiv, der udelukkende handler om bæredygtighed
knyttet til klimaforaindringer og det naturvidenskabelige – faglige elementer.
Det andet mere brede perspektiv ser på bæredygtighed som et grundlæggende
forhold, der skal transformer samfundet i mere bæredygtig retning, hvor
dannelse spiller en vigtig rolle.
Det er i
beskrivelserne for de enkelte undervisningsfag, at det snævre
bæredygtighedsperspektiv viser sig. Her er det naturfaglige fag som biologi,
geografi, natur/teknologi, men også håndværk og design, som hører til de mere
hands-on-fag har bæredygtighed direkte indskrevet, som en del af
undervisningsfagligheden, som det hedder.
Andre fag som
for eksempel, historie har indskrevet bæredygtighed i forbindelse med
”bæredygtig samfundsforandring”. Samfundsfag får lige bæredygtighed med i en
eftersætning sammen med velfærd! Håndværk og design har beskrevet bæredygtighed
som en del af materiel kultur. Et andet mere hands-on-fag som madkundskab har
indskrevet bæredygtighed i deres fag på denne måde: ”Fødevarebevidsthed,
herunder fødevareproduktion, forbrug, bæredygtighed og fødevareetik.”
Der er ikke
noget overraskende og nyt i, at de her fag har bæredygtighed med, måske med
undtagelse af historie. Men hvorfor er det ikke indskrevet i fag som dansk,
matematik eller for den sags skyld musik? For tiden er der flere kunstnere og
andre der integrerer bæredygtig udvikling i deres æstetiske udtryk – se for
eksempel Statens Kunstfond, der har indskrevet det i deres
formål.
Hvis vi skal
lede efter de sprækker, der åbner for mere bæredygtig dannelse i den nye
læreruddannelse, må vi derfor se på andre område, der også kan have det brede
bæredygtige perspektiv. Et af de områder er fagene der repræsenterer
grundfagligheden, som blandt andet indeholder fag som pædagogik, didaktik,
pædagogisk psykologi – og så er der hele praktikken. I min bog om bæredygtig
udvikling og professionsdidaktiske nedslag, udgivet af VIA i foråret (kan downloades gratis her) peges der
på ikke mindre end 10 forskellige modeller til, hvordan didaktikken kan
integreres i bæredygtig udvikling. Didaktikken er med til at indholdsbestemme,
begrunde, planlægge, gennemføre og evaluere et undervisningsforløb.
For
underviserne og de studerende er det nye måder at se deres læringssteder og
deres fagligheder på, når de skal arbejde med bæredygtig udvikling. I nogle
tilfælde kan det være både nyt for underviserne og for de studerende, så de på
en måde skal udvikle den nye læring sammen - som en samlæring.
Forskningen i
forbindelse med den omtalte bog viser, at det også kan være udfordrende for den
individuelle underviser i professionsuddannelserne. Den personlige læring, kan
opfattes som en rejse, hvor underviserne oplever, at, det giver håb og glæde,
når de først kommer ud på den anden side af den rejse eller krydser den grænse
(fra det traditionelle) til, dér, hvor der arbejdes med det antropocæne og
bæredygtig udvikling, som for eksempel den sociale bæredygtighed ind i deres
faglige profession.
Det bliver
derfor vigtigt, at underviserne i den nye læreruddannelse arbejder både med
deres faglighed, tværfaglighed og socio-emotionelle indsigter relateret til
bæredygtig udvikling, hvis formålet med bæredygtighed skal realiseres i den nye
læreruddannelse.
Forandringsagenter
kaldes det, når både sektoren og den enkelte ser sig som vigtige fornyere af et
felt. Det vil lærerne blive når de efter endt uddannelse skal ud i skolerne og
virke med en ny indsigt, som peger frem mod et mere bæredygtigt samfund. De
unge vil gerne arbejde med moralske, etiske emner og dilemmaer, med usikkerhed
og kompleksitet, hvis det udvikler handlekompetence, som de kan se sig selv i
og bruge i forbindelse med deres lærergerning. Det kræver at de kommende lærere
får lov til at arbejde med bæredygtige udfordringer, klimaangst, både som en
del af indholdet i fagene og på tværs af fagene. Det vil også kræve tid og
fokus at udvikle en ny praksis i lærerfaget.
Det vil kræve
tid. Spørgsmålet er om læreruddannelsen og dens undervisere får tid inden næste
reform?