Skoleklassen på Holme Skole ved Aarhus er i fire programmer på DR1 blevet sammenlignet med en kinesisk afgangsklasse.
Foto: DR
9.z om DR-programmer: Det er den halve sandhed
For såvel skolelederen på Holme Skole som klasselæreren i 9.z og eleverne selv har det indimellem gjort ondt at følge programmet ”9.z mod Kina”. Med over hundrede timers optagelser er det ikke hele sandheden, der kommer med, erkender de i dag efter en snak med DR.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I DR-programmet "9.z mod Kina" møder seerne danske 9.z fra Holme Skole og den kinesiske klasse nr. 13 fra Skole nr. 69. I skildringen af 9.z viser en minuttæller, at elever kommer 20 minutter for sent til undervisning, man ser piger, der spiller bold i fysiktimen, og lærere, der ikke kan bryde gennem elevernes småsnak. Der klippes til en 9. klasse i Harbin i Kina, hvor der er ro i klasselokalet, og eleverne arbejder koncentreret selv uden en lærer i lokalet.
Lærer med erfaring fra Kina: De taber mange på gulvet
Den tydelige kontrast mellem de to skoleklassers opførsel i skolen har udløst en debat, der især skyder på danske elevers disciplin. Professor Niels Egelund, som også medvirker i programmerne, skriver i en kronik i Berlingske: "Det værste er det, jeg selv har set igen og igen, og som nu hele Danmark har fået øjnene op for, nemlig den ladhed, den ligegyldighed, det manglende engagement og den respektløshed, de danske elever fremviser".
Skolelederen på Holme Skole er overordnet tilfreds med programmerne, men erkender, at det er mange timers optagelser, der kogt ned, og derfor fremstår de urolige øjeblikke tydeligst.
"Der er optaget 104 timer i klassen, og derfor er det klart, at hele billedet ikke er kommet med. Debatten efterfølgende har især handlet om disciplinen, og det tror jeg skyldes, at det rammer folks følelser, og at alle har en mening om netop disciplin", siger skoleleder Allan Hjortshøj.
Eleverne sunder sig Det skarpt optegnede billede af livet i 9.z har været svært for nogle elever at håndtere, og derfor havde de i dag et møde med journalisterne bag programmerne.
"Nogle elever har følt sig ramt og udstillet i programmerne, og vi har i dag haft evaluering med DR det, hvor de har fået luft for det. Nogle har oplevet programmerne som ensidige", fortæller klasselærer Kirsten Houe.
DR fastholder: Vi har ikke oplevet en kinesisk eliteklasse
Klasselæreren fortæller, at eleverne generelt har fulgt programmerne med interesse, og at det har givet dem en unik mulighed for at diskutere deres egen skolegang og indre motivation.
"Jeg synes, det er godt, at der kommer fokus på disciplin, for eksempel vigtigheden i, at eleverne møder til tiden. Samtidig synes jeg ikke, at man på baggrund af seriens klip kan konkludere, at eleverne er dovne. Klip af eksempelvis manglende koncentration er kun ét billede af, hvordan de kan være. 90 procent af tiden er de en god og engageret klasse", siger klasselærer Kirsten Houe.
Faglige resultater overrasker ikke De danske elever klarer sig i udsendelserne dårligere end kineserne i prøver i læsning, matematik og kreativitet og samarbejde. De fleste af de faglige resultater overrasker dog ikke skolelederen på Holme Skole.
"Jeg havde ikke forventet, at vi kunne konkurrere med kinesiske elevers kunnen i for eksempel matematik. Det er nogle andre ting, vi kan. I Danmark har vi desuden det halve undervisningstimetal af kineserne, og alligevel er 10 ud af de 12 dygtigste i læsning fra Holme Skole", siger skoleleder Allan Hjortshøj.
Blogindlæg: '9.z mod Kina' - et falsum?
Alligevel mener han ikke, at der er belæg for at konkludere, at eleverne er dårligere til samarbejde og kreativitet på baggrund af en test, der bestod i at bygge et hus af papir.
"Det overrasker mig, at vi ikke er bedre end kineserne i kreativitet og samarbejde. Jeg er dog ikke sikker på, at den konklusion kan drages ud fra testen, og jeg vil gerne kigge nærmere på, hvordan man vurderer kreativitet og samarbejde", siger skoleleder Allan Hjortshøj.
Programmerne om 9.z har i fire uger kørt på DR1, og de kan stadig ses på DR's hjemmeside (se link til højre).