Fire døgn efter, at ministeriet havde lovet, at man ikek ville melde ranglisteplaceringer ud, fortalte Christine Antorini, hvordan Danmark lå på en rangliste på Pisa-pressemødet
Foto: Maria Becher Trier
Ministeriet satte alligevel Danmark på rangliste
OECD erkender åbent, at det ikke giver nogen som helst mening at tale om enkelte landes placering på en Pisa-rangliste. På den baggrund meldte Undervisningsministeriet i fredags ud, at man ikke længere ville bruge ranglisterne. Den beslutning holdt dog kun knap fire døgn, så meldte ministeriet en dansk 15.-, 18.- og 19.-plads ud.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Pisa - en meget upræcis rangliste
Undervisningsministeriet havde kaldt pressen ind før offentliggørelsen af resultaterne til en briefing om, hvad man kan og ikke kan læse ud af Pisa-resultaterne. Her fortalte chefkonsulent Elsebeth Aller om profesor Svend Kreiners kritik af Pisa-ranglisterne, og at OECD selv erkender, at præcise listeplaceringer ikke er statistisk holdbare. Derfor ville ministeriet ikke længere selv præsentere det danske skolesystems placering på en rangliste.
Ministeriet: Slut med at bruge Pisa som rangliste
"Vi har været inde at kigge på, hvordan vi tidligere har præsenteret Pisa-resultaterne, og der har vi imødekommet efterspørgslen efter et nummer på en liste", forklarede hun. Beslutningen blev beskrevet i flere medier og fik blandt andre Liberal Alliances skoleordfører Merete Riisager til at beskylde regeringen for at skjule Pisa-resultaterne og kalde undervisningsministeren i samråd.
Fire døgn senere blev Pisa-resultaterne præsenteret. Og dels nævnte undervisningsminister Christine Antorini ranglisteplaceringerne til slut i sin fremlæggelse, dels fik alle journalisterne udleveret en pressemeddelelse, der i lighed med de tidligere års sagde:
"Ud af de 34 OECD-lande ligger Danmark nr. 15 i matematik, 18 i læsning og 19 i naturfag". Dog med tilføjelsen: "De enkelte landes placering er dog behæftet med en vis usikkerhed, hvorfor det ved en sammenligning af landene er særligt relevant at se på, om landene ligger i kategorierne 'over', 'under' eller 'middel' i forhold til OECD's gennemsnit".
Folkeskolen.dk har spurgt Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen, hvorfor man har skiftet mening. Direktør Jacob Holbraad svarer:
"Den bedste måde at fremlægge Pisa-resultaterne på er ved at angive, om Danmark ligger på, over eller under OECD-gennemsnittet. Det har vi gjort i pressemeddelelsen. Og det er i tråd med OECD's anbefalinger om, at man ikke kan bruge listen over landenes resultater som en forsimplet rangliste, der kan angive præcis, på hvilken plads et land befinder sig. Når vi så alligevel har angivet Danmarks placering i forhold til de andre OECD-lande, skyldes det den intense medieinteresse for spørgsmålet. Placeringen ville jo under alle omstændigheder kunne læses ud af listen over landenes resultater, som fremgår af den officielle Pisa 2012- publikation".
Læs mere
Ministeriets pressemeddelelse