Fra uvm.dk/kommunetal

Undervisningsministeriet leverer data-skyts til kommunalvalget

Dårligere end forventet. På niveau. Bedre end forventet. I et nyt digitalt værktøj fra Undervisningsministeriet får hver af de 98 kommunale skolevæsener et stempel ud fra 9.-klassernes karaktersnit.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På uvm.dk/kommunetal kan man fra i aften finde alle 98 kommuner og klikke sig ind til en simpel oversigt over nøgletal for det kommunale skolevæsen - hvor mange skattekroner bruger kommunen på skole, hvor stort er elevernes fravær, hvor stor del af timerne afvikles af en linjefagsuddannet lærer. Men først og fremmest: Hvad var karaktergennemsnittet ved sidste års afgangsprøve, og er det bedre eller dårligere end forventet ud fra elevernes socioøkonomiske baggrund. Kun folkeskolerne indgår i opgørelsen, ikke fri- og efterskoler.

Målet er større gennemsigtighed for den enkelte, lyder det fra ministeriet, og over for folkeskolen.dk forklarer undervisningsminister Merete Riisager, at målgruppen først og fremmest er forældre. 

Men hvad skal de bruge dem til, når de ikke kan se skolernes individuelle forskelle?

"De kan se tal på kommuneniveau. Og det gør, at man kan have en samtale om folkeskolen, som tager udgangspunkt i nogle nøgletal. Og det betyder ikke, at de her tal siger alt om skolen, det gør de bestemt ikke. Der foregår rigtig meget på skolen, som ikke har noget som helst med det her at gøre, men de her nøgletal giver lærere og forældre en mulighed for at have en samtale f.eks. med kommunen og med kommunalpolitikerne om, hvordan man prioriterer folkeskolen i den kommune, hvor man bor og arbejder", forklarer Merete Riisager, der har taget initiativ til Kommunetal.

"Det gør, at man kan se, hvor mange penge bliver de brugt per elev, hvordan ser det ud med trivsel, hvordan klarer eleverne sig i forhold til elever med samme baggrund og så videre, hvor stor en andel af undervisningstimerne afvikles af lærere, som er uddannet i faget osv. Så det betyder ikke, at samtalen om skolen kun skal handle om de her indikatorer, men det gør, at man som borger får et klart udgangspunkt i forhold til at have en diskussion om skolen i forhold til ens egen kommune og i forhold til landsgennemsnittet. Og de tal bliver tilgængelige på en helt anderledes måde, end de har været hidtil. Det er ikke nye tal, nu bliver det meget nemmere at tilgå dem med et klik få et overblik over ni indikatorer, som er vigtige for rigtig mange borgere".

Riisager: Kvalificerer debatten

Forventer du, at værktøjet får en plads i diskussionen, når vi kommer til kommunalvalget?

"Jeg forventer i hvert fald, at det her værktøj vil kvalificere debatten om folkeskolen derude, og at man både mellem lærere og mellem forældre og mellem borgere og kommunalpolitikere vil få en samtale om skolen og en debat om skolen, hvor det bliver nemmere for alle at have nogle indikatorer at stå på. For igen, de her tal er tilgængelige f.eks. på DLF og i KL og i ministeriet. Men det der med, at de bliver bredt tilgængelige så alle lærere, pædagoger og forældre kan gå ind og kigge, hvordan er de her nøgletal i kommunen. Det er noget nyt. Så kan man have en samtale, som er funderet på nogle af de samme vilkår, og det kan man sige er sådan en demokratisering af debatten".

Så hvordan skal tallene kunne gøre en forskel? Hvorfor har de manglet?

"Det kan være svært for den enkelte lærer at finde relevante nøgletal og sammenstille dem. Det er næsten en helt uoverkommelig opgave. Ikke fordi, det ikke kan lade sig gøre, men fordi de kræver så meget tid at finde. Og så også finde ud af, hvordan ser det ud i nabokommunen, hvordan ser det ud på landsgennemsnittet. Man bliver helt forpustet. Så det handler om at gøre nogle tal tilgængelige, som mange mennesker vil opfatte som relevante. Igen, det er ikke det eneste relevante, men det er nogle af de indikatorer, som mange borgere synes er vigtigt at vide for at høre, hvordan ser det ud i vores kommune".

Så håber du, at forældre og lærere kan gå til kommunalpolitikerne op til valget og stille kritiske spørgsmål om klassekvotienten eller udgift til folkeskolen?

Ja, jeg håber det vil kvalificere debatten om folkeskolen. Og så kan man jo vælge, hvad man synes er vigtigt. Hvis man nu anklager kommunen for at bruge for få penge per elev, så kan man jo se, er det rigtigt eller ikke i forhold til landsgennemsnittet. Hvis man har en oplevelse af, at meget få timer afvikles, hvor lærerne er uddannede i faget, så kan man gå ind og kigge, hvordan ser det ud i vores kommune i forhold til landsgennemsnittet. Og så har de et meget bedre afsæt for en debat, som tager udgangspunkt i, hvordan det faktisk er".

Nu kan du læse folkeskolen.dk kommune for kommune 

Læs mere