Debat

Brugen af ChatGPT bør altid være som et supplement til elevernes egen tænkning og ikke en erstatning, skriver medlem af Venstres Ungdom Søren Nørgaard.

Venstres ungdom: Efter et år med ChatGPT er det tydeligt, at teknologien kan forbedre undervisningen

ChatGPT ser ud til at være vejen frem, men man skal dog huske, at der er et potentiale for snyd. Derfor er det vigtigt at indføre klare retningslinjer for brugen af teknologien, mener Søren Nørgaard fra Venstres Ungdom.

Offentliggjort Sidst opdateret

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Et år efter indførelsen af ChatGPT i danske folkeskoler og efterskoler er det på tide at evaluere, hvordan denne teknologi har påvirket undervisningen og samtidig adressere bekymringer omkring snyd.

Mens ChatGPT repræsenterer en innovativ tilgang til undervisning, er det vigtigt at implementere strategier for at sikre, at eleverne ikke misbruger systemet og i stedet oplever reel faglig udvikling.

ChatGPT er blevet taget godt imod som et supplement til traditionelle undervisningsmetoder. Lærere har fundet værdi i at bruge teknologien til at skabe interaktive læringsmiljøer, hvor eleverne kan stille spørgsmål og få øjeblikkelige svar. Denne form for øjeblikkelig feedback fremmer forståelsen og hjælper eleverne med at fordybe sig i stoffet.

Potentialet for snyd

Dog må man indse, at en af de største bekymringer ved brugen af ChatGPT er potentialet for snyd. For at tackle dette problem er det vigtigt at indføre klare retningslinjer for brugen af teknologien. Brugen af ChatGPT bør altid være som et supplement til elevernes egen tænkning og ikke som erstatning.

Det er også afgørende at opmuntre til diskussion og kritisk tænkning - i stedet for straks at hoppe på forbuds-vognen og lukke ned for teknologien. Derfor vil det absolut også være spændende at se, hvordan ekspertgruppens vurdering for brugen af ChatGPT vil være.

Men for at sikre, at ChatGPT bruges til at fremme reel læring, skal lærere designe opgaver og aktiviteter, der kræver mere end blot opslag af information. Problemstillinger, der kræver analyse og kreativ tænkning, er afgørende for at udfordre eleverne og skabe en dybere forståelse af ethvert givent emne.

Vigtigt med klare retningslinjer

Efter et år med ChatGPT i danske folkeskoler og efterskoler er det tydeligt, at teknologien har potentiale til at forbedre undervisningen.

For at maksimere fordelene og minimere risiciene er det afgørende at have klare retningslinjer og en fortsat forpligtelse til at fremme reel læring. Ved at skabe et miljø, hvor ChatGPT bruges som et redskab til at styrke elevernes egen tænkning, kan skolerne opnå en balance mellem teknologi og traditionel undervisning.

Vi skal ikke være bange for den teknologiske udvikling. Vi skal lære at håndtere den rigtigt.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk