Debat
Det "undrer og ærgrer os, at man blot lukker ned for brugen af onlineskoler," skriver formand for Autismeforeningen Karina Bundgaard.
Foto: Autismeforeningen
Formand for Autismeforeningen: Hundredvis af børn står til at miste deres skoletilbud
Elever kommer "uden tvivl" til at betale en stor del af prisen, når der bliver lukket ned for onlineskoler, som ellers er lykkedes med at undervise en elevgruppe, som skolesystemet har svært ved at nå, lyder advarslen fra Autismeforeningen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I Folkeskolen fortæller 15-årige ”Sebastian”, at han har fået besked om, at han skal
forlade sin skole efter vinterferien, få måneder før afgangsprøven. Årsagen er
en skrivelse, der i slutningen af november blev sendt fra Styrelsen for
Undervisning og Kvalitet (Stuk) til samtlige af landets kommuner, hvoraf det
fremgår, at kommunerne ikke må gøre brug af private onlineskoler.
I
Autismeforeningen kender vi til mange børn som Sebastian. Børn med autisme, der
i årevis er blevet forsøgt inkluderet i en skole, der ikke har kunnet tilgodese
deres behov, og som konsekvens har udviklet komorbide lidelser som angst,
depression og OCD.
I vores seneste
inklusionsundersøgelse oplyste 45 procent af respondenterne, at deres
barn har oplevet ufrivilligt skolefravær. 16 procent af respondenterne oplyste,
at deres barn har haft ufrivilligt skolefravær i mere end et år.
Samtidig viser
en opgørelse foretaget af fagbladet Folkeskolen, at kun seks ud af ti skoler
giver skolevægrende børn den sygeundervisning, de efter loven har krav på.
Ifølge
formanden for landets skoleledere, Claus Hjortdal, skyldes den manglende
sygeundervisning, at ”sygeundervisning er en meget dyr foranstaltning, og hvis
vi holder fast i retskravet, går der for alvor hul på kommunekassen.”
Onlineskoler
virker – så hvorfor lukke dem?
For Autismeforeningen
er det tydeligt, at onlineskolerne er lykkedes med at undervise og engagere en
gruppe af børn, som skolesystemet ellers har svært ved at nå. Børnene har
profiteret af, at onlineskolerne har kunnet tilrettelægge forløb tilpasset
deres individuelle behov, og de har fået succesoplevelser både fagligt og
socialt. Oplevelser, som har bidraget til, at de har fået mod på at starte i et
fysisk skoletilbud igen.
Når kommuner
køber tilbud i onlineskoler, tænker vi, det skyldes, at de ikke ser andre
muligheder. Stuk er bekendt med, at mange elever ikke tilbydes den
sygeundervisning, de har krav på.
Derfor undrer og ærgrer det os, at man blot
lukker ned for brugen af onlineskoler, da det uden tvivl bliver eleverne, der
kommer til at betale en meget stor del af prisen.
De mister deres skoletilbud
uden at kunne få en erstatning. De mister deres fællesskab uden at kunne
inkluderes i et nyt. De vil blive presset i skoletilbud, der ikke kan rumme dem
for så at blive så belastet, at psykiatrien igen må sygemelde dem. De risikerer
at blive tabt.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk