Inspiration - Onlineundervisning
Der er tre ting, man skal være særligt opmærksomme på, skriver de kandidatstuderende.
master1305 fra gettyimages.
Kandidatstuderende har undersøgt, hvad der virker i onlineundervisning
Igennem syv måneder har to kandidatstuderende i it-didaktisk design undersøgt onlineundervisning i danske skoler. Nu har de fundet flere ting, der virker. Det handler blandt andet om et tændt kamera, samskabelse og sparring
En tendens i
onlineundervisning er, at man som lærer er tilbøjelig til at overføre den
undervisning, man kender fra det fysiske rum til det online. Det er undervisning,
hvor tavlen bruges til at skrive på og holde læreroplæg. Det skyldes de
internaliserede vaner og kompetencer, man som lærer har tilegnet sig. Det er
med andre ord helt naturligt, men ikke ideelt, når eleverne skal engageres og
relationer dannes over skærmen. Det er blandt andet derfor, der er brug for
kompetenceudvikling.
Del gode ideer
Vil
du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers?
Så
send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk
Medsend
gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.
Gennem syv måneder har vi udforsket metoder til at fremme
elevengagement i onlineundervisningen og nødvendige lærerkompetencer. Her har
vi blandt andet foretaget interviews med 13 lærere og en skoleleder og observeret
over 20 lektioner på 4 forskellige skoler, der udelukkende laver onlineundervisning. Vores
observationer dækkede en bred vifte af fag fra 1.-9. klassetrin og inkluderede
både elev- og voksenundervisning.
Kameraet er den eneste mulighed
I undersøgelsen blev
det tydeligt, at kameraet har en afgørende funktion i det online rum. Det er
den eneste mulighed eleverne har for at spejle sig i hinanden, og det de
foretager sig. Samtidig er kameraet et vigtigt redskab for læreren til at
afkode elevernes engagement og deltagelse.
I interviews med
lærerne blev det tydeligt, at elevernes fravalg af at vise sig på skærmen ofte
trak spor tilbage til den fysiske skole, hvor det at skulle vise sig, at det
var forbundet med utryghed.
Derfor skal kameraet
være tændt: Spejlneuroner hjælper os med at forstå, hvad andre gør og hvorfor.
De er vigtige, fordi de hjælper os med at indlære nye færdigheder ved at
efterligne andre. Det er helt centralt, at vi kan se hinandens handlinger,
fordi det er gennem synlig interaktion, at vi lærer og udvikler os.
Praksisøvelser
På kurset lavede vi
tre øvelser med forskellige tilgange.
I den første øvelse byggede vi en genbrugsstation med
analoge materialer, som skabte samtaler om sortering, genanvendelse og vaner.
I den anden øvelse brugte vi Canva til at skabe et
fælles eventyr, der vakte nysgerrighed og skabte rum for samtale.
I den tredje øvelse skulle deltagerne bruge kameraet til
at vise noget, der var betydningsfuldt for dem.
I
alle tre øvelser var det centrale at skabe eller vise noget, der stimulerede
interesse og formelle og uformelle samtaler, som var både fagligt og socialt
orienteret. Aktiviteterne
inviterede til aktiv deltagelse, hvor deltagerne kunne spejle sig i hinandens
arbejde.
Lærere bør derfor
anvende spejlneuroner og deres fordele i virtuel læring. Det kan gøres gennem
stimulerende aktiviteter.
Samskabelse
frem for individuelt fokus skaber tryghed
Det, som fungerede
bedst for onlineundervisningen, var, når eleverne skulle lave noget sammen,
hvor kameraets fokus var på den fælles handling frem for individet. Det skabte
tryghed, at fokus var på aktiviteten og ikke individet. Det så vi blandt andet,
når eleverne anvendte kameraet til at integrere analoge elementer fra deres
hjem i undervisningen. Det vakte nysgerrighed og åbnede op for samtaler og
relationsopbygning, som potentielt nedbryder afstanden i det virtuelle rum.
Hvorfor samskabelse: Børn
lærer bedst, når de arbejder med og undersøger ting, de virkelig interesserer
sig for. På den måde udvikler de viden og færdigheder, og de bliver motiverede,
fordi de er engageret i det, de laver. Der opstår med andre ord interaktion
mellem børnene og de aktiviteter, de deltager i. Denne interaktion igangsætter
refleksionsprocesser, som danner grobund for noget at samtale om.
Når vi i
onlineundervisning skaber noget sammen, lærer børnene mere om sig selv og de
andre børn.
Sparring efterlyses
Når lærere
underviser online, savner de ofte sparring. Det fysiske lærerværelse, hvor man
mødes og deler erfaringer og oplevelser fra undervisningen, mangler at blive omsat
til det virtuelle miljø.
Hvorfor sparring: Sparring giver mulighed for
vidensdeling og udveksling af erfaring for undervisningen som en direkte
indikator for, hvordan man klarer sig. Gør man det godt nok, hvordan gør andre
og lignende spørgsmål kan rejse sig.
Som en naturlig
fortsættelse af vores undersøgelse afholdte vi torsdag den 14. marts et
onlinekursus via CFU. Kurset, med titlen ”Kompetencer
i onlineundervisning – interaktiv deltagelse”, samlede 22 engagerede
lærere, repræsentative for forskellige skoler og uddannelsesinstitutioner, der
dagligt står over for udfordringerne ved onlineundervisning.
På kurset blev der
skabt et rum, hvor lærerne uformelt introduceredes for hinanden gennem
samskabende praksisøvelser, som både foregik i fællesrummet og i breakout
rooms, hvor de havde mulighed for at spejle sig i hinanden og dermed få et
indblik i, hvordan andre lærere gør i
deres undervisning.
Et nyt kursus forventes at blive afholdt online via CFU i september, hvor
der blandt andet vil være fokus på vidensdeling, derudover arbejder vi på en forskningsartikel, som forventes udgivet i tidsskriftet
LearningTech, som er en del af læremiddel.dk i august.