Debat
Skolen bør tage ansvaret for digitale forstyrrelser i klasseværelset og i frikvartererne, mener bogaktuelle Camilla Mehlsen.
Foto: Alona Vibe
Bogaktuel forfatter: Tesfaye, det er ikke skærmene. It’s the economy, stupid
I dag udkommer medieanalytiker Camilla Mehlsen med en ny bog om børn og unges brug af digitale medier. Hun mener, at skolen skal sætte ind over for de største digitale tidstyve, og i dagens debatindlæg opstiller hun tre råd til skolerne – og ét, klart budskab til undervisningsministeren.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Da James Carville rådgav Bill Clinton op til det amerikanske
præsidentvalg i 1992, formulerede han sloganet ”it’s the economy, stupid”. USA led
af økonomisk recession, og mange amerikanere oplevede, at præsident George H.W.
Bush var langt fra hverdagens knaphed. Clintons valgkampagne klemte økonomiske
vinkler ind i enhver debat, og i kampagnelokalet hang et skilt med ordene ”the
economy stupid”.
I den polariserede
debat om skærme i skolen får jeg lyst til at skrive på et stort skilt: Gå efter
økonomien!
Når det handler om
skærmenes indtog i børnehøjde, er kerneproblemet den omsiggribende digitale
opmærksomhedsøkonomi.
Med det mener jeg,
at sociale medier og mange spil-apps bygger på en økonomi, hvor apps kæmper om
at fange og fastholde vores opmærksomhed i så lang tid som muligt, så vi kan nå
at eksponeres for flere reklamer og blive påvirket af dem. Det rammer os alle,
men særligt børn og unge, der både er mere sårbare og flittige brugere af de
apps.
Dybdelæsning er i
frit fald
Opmærksomhed har
altid været en begrænset ressource, men opmærksomhed er i dag det centrale
aktiv på det digitale marked. Det betyder, at børn vokser op i en overflod af
informationskilder, der kan fortære deres opmærksomhed. Det har konsekvenser
for en lang række områder af børn og unges liv – fra mindre og dårligere søvn,
svækkede koncentrationsevner til ringere læsefærdigheder.
Flere faktorer
spiller uvægerligt ind på udviklingen, f.eks. at dybdelæsning er i frit fald.
Når opmærksomhed
er et nulsumsspil, har det imidlertid også en betydning, at den gennemsnitlige
15-årige elev bruger over tre timer om dagen på sociale medier. Det er næppe public
service-medier eller brug af digitale værktøjer, der svækker læsning eller fordybelse.
Skærme lyst op af Ultra Nyt, Excel eller MatematikFessor er næppe de store
tidstyve.
Tid er en faktor
Tid er en
faktor: Elever med højt forbrug af sociale medier er
dem, som har sværest ved at koncentrere sig og læser mindst. Jo mere tid, en
elev bruger på sociale medier, desto flere negative konsekvenser har det
gennemsnitligt for elevens psykiske velbefindende såvel som faglige niveau. Tid
er omvendt også en faktor for opmærksomhedsøkonomiens apps: Jo mere tid,
brugerne tilbringer på de apps, desto bedre er det for forretningen.
Dette økonomiske
incitament ser kun ud til at vokse og blive mere raffineret i det nye kapitel,
vi åbner for med chatbots og generative AI-programmer. Tænk blot på, hvordan Snapchat
har introduceret chatbotten My AI, som forsøger at fastholde børn i ”samtalen”.
Tre råd til
skolerne
I min nye bog, ’Opmærksomhedstyveriet’,
viser jeg, at vi gradvis har tilladt et techeksperiment med børn og unge som
forsøgskaniner gennem de seneste 15 år. Jeg søger samtidig svar på, hvad vi gør
nu for at mindske skadevirkninger og konkluderer, at vi må mobilisere på tre
fronter samtidig: individuelt, institutionelt og ideologisk/politisk.
Her vil jeg kippe
med flaget for den institutionelle mobilisering og pege på, at skolen spiller
en nøglerolle. Et punkt handler om at tage ansvar for digitale forstyrrelser i
klasseværelset og i frikvartererne. Ingen elever får noget ud af at træne
selvkontrol ved at have mobiltelefonen i lommen, og digitale forstyrrelser går
ud over faglighed og fællesskaber.
Et andet punkt
handler om, at det vil gavne, hvis skolen formulerer tydelige retningslinjer
for digital adfærd til elever og forældre. Det handler om at udvikle nye normer.
Desuden bør alle skoler prioritere digital mobning lige så højt som mobning i
fysiske rum og formulere handleplaner for håndtering af digitale krænkelser.
For det tredje har
skolen en afgørende rolle i at uddanne eleverne til en digital tid. Det kræver stærke
indsatser om digital dannelse, og det kan kun gå for langsomt med at indføre
teknologiforståelse som et obligatorisk fag. En styrket indsats, der udvikler
elevernes digitale kompetencer og styrker deres kritiske brug af opmærksomhedsøkonomiske
tjenester.
Mit budskab til børne-
og undervisningsminister Mattias Tesfaye og skærmdebatten er: Det er ikke skærmene.
It’s the economy, stupid!
’Opmærksomhedstyveriet’ udkommer 23. januar 2024 på Informations Forlag.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk