Debat
Mikkel Aslak Koudal Andersen er medlem af en ekspertgruppe nedsat af undervisningsministeren til at undersøge, hvordan digitale hjælpemidler kan påvirke prøver i skolen.
Debat: Her er 6 råd til at arbejde med AI
Bare rolig. Selv om kunstig intelligens er kommet for at blive, vil fokus på mennesker, lærere og fællesskaber blive vigtigere end nogensinde før i fremtidens skole, skriver CFU-konsulent Mikkel Aslak Koudal Andersen. Han giver her seks konkrete råd til at arbejde med AI i skolen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Hvad stiller vi op med AI lige nu?
Der skrives bøger, laves kurser, oprettes
facebookgrupper, og snakken går i personalerummene og ledelsesgangene.
Ekspertgrupperne er godt i gang med at udtænke fremtidens
prøver og fremtidens undervisning. Jeg er selv med i et kommissorium under
Undervisningsministeriet, hvor vi endevender prøver og undervisning i forhold
til de nye teknologier. Det skal ende med nogle anbefalinger til
undervisningsministeren til foråret.
Jeg ved, at mange lærere og skoleledere lige nu træder vande, og det kan være svært at vide, hvordan man skal forholde sig til kunstig intelligens (AI).
Bare rolig...
Mit første budskab er: Bare rolig. I fremtidens skole bliver
fokus på mennesker, lærere og fællesskaber vigtigere end nogensinde før.
Mit andet budskab er: Bare rolig. Der er mange muligheder
for, at vi sammen kan skabe en endnu
bedre folkeskole. Jo mere, jeg ser på hvilke forandringer der
er nødvendige, jo mere tænker jeg, at
det nok skal gå. De didaktiske greb og pædagogiske dagsordner,
vi skal vende os mod, er gode gamle dyder, som vi kender i forvejen.
Mit tredje budskab er det mest centrale i dette indlæg: Hvad gør
vi lige, nu mens vi venter på, at diverse udvalg,
ekspertgrupper og politikere kommer med udmeldinger?
Det skal du ikke gøre
Først lige et par om om, hvad du ikke skal gøre
lige nu.
Vent ikke på, at
det der AI forsvinder igen – det gør det ikke.
Vent ikke på, at der
laves et program, som kan afsløre elevernes snyd med AI- modeller
– det
kommer der formentlig aldrig.
Men hvad gør vi så – lige nu og her?
Det skal du gøre
1. Snak med hinanden i personalerummet og på
teammøder om, hvad I tænker om kunstig
intelligens. Del
erfaringer, glæder, bekymringer og gode idéer.
2. Prøv at bruge ChatGPT (som umiddelbart er
den bedste) eller SkoleGPT (som er udviklet til brug
i undervisningen) i forberedelsen. Få
erfaringer.
3. Sæt dig ind i det basale (som kan virke meget fremmed, jeg ved det godt). Hvad
er den generative kunstige intelligens for noget? Overlad det ikke
til it-vejlederen at forklare
eleverne, hvad det egentlig er. Det er vigtigt for alle at
vide.
4. Snak åbent med eleverne om AI. Hør,
hvad de tænker, og snak med dem om,
hvad det kan og ikke kan.
5. Begynd at eksperimentere med generativ AI i
undervisningen. Der er brug for erfaringer fra praksis, og du vil langsomt
opbygge vigtige nye kompetencer sammen med dine elever.
6. Vend dit fokus på processer og mindre mod de
færdige produkter – tænk i formativ feedback.
Et nybrud, vi er nødt til at omfavne
Generelt skal vi alle sammen være
bevidste om, at vi
står over for et nybrud, som vi alle skal
er nødt til at forholde os til. Så derfor: Forhold dig til det.
Brug AI og få
erfaringer i både forberedelsen og undervisningen. Og bare rolig:
Det er stadig din relation til eleverne, der er afgørende.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk.