Med farverige kort kan de mindste elever programmere Kubo til at køre en bestemt rute

Robotten Kubo skal lære børn at programmere

To ingeniørstuderende fra SDU har udviklet en lille robot, som skal lære små børn at programmere. Målet er, at gøre børn til skabere frem for forbrugere af teknologi.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Børn er storforbrugere af teknologi, men de kan ikke skabe teknologi. De er tekniske analfabeter, som blot lader sig underholde. Programmering svarer i dag til at kunne læse og skrive. Vi er i den digitale tidsalder, hvor det er nøglekompetencer", siger studerende Daniel Friis Lindegaard.

Sammen med sin medstuderende Tommy Schou Lund Otzen fra uddannelsen til civilingeniør i lærings- og oplevelsesteknologi på SDU har han udviklet robotten Kubo, som er en lille hvid robot på hjul med store lysende øjne, der kører over røde, grønne, blå og gule brikker på bordet. Brikkerne indeholder hver en kode som 'kør ligeud eller 'drej til højre'.

Når den lille robot ruller over brikkerne, bliver den programmeret og kan køre ruten igen. Børnene kan ændre brikkernes placering, og dermed kode robotten til at køre en anden rute.

"Det kan virke banalt, men det er programmering i børnehøjde. Programmeringen tages ud af computeren og ned på bordet. De fysiske brikker virker ikke fremmede som tal på en skærm. På den simple måde lærer børnene koblingen mellem kode og robot", siger Daniel Friis Lindegaard.

Kubo Robot taler direkte ind i et aktuelt behov for et programmerings-værktøj, som er designet til skolebordet, mener Daniel Friis Lindegaard. Senest har brancheorganisationen Dansk Erhverv været på banen med et ønske om obligatorisk programmering på skoleskemaet.

Dansk Erhverv vil have obligatorisk programmering i skolen

Og går alting efter planen, står de to ingeniørstuderende snart med et færdigt produkt, som med en investering på omkring en halv million kroner kan sættes i produktion. 

"Kubo har været testet på Odense Friskole, og vi fik mange positive tilbagemeldinger. Det samme har vi fået, når vi har besøgt forskellige messer. Lærere har været vilde med vores robot, fordi de mangler et simplet programmeringsværktøj til indskolingen, som passer ind i den almindelige undervisning", forklarer Daniel Friis Lindegaard og fortsætter:

"Vi har allerede mange ideer til, hvordan vi kan videreudvikle Kubo Robot. Der er et hav af muligheder for at kombinere læring, leg og programmering. For eksempel kan vi sætte musik til brikkerne, så eleverne kan programmere en melodi. Eller man kan programmere robotten til at udregne komplicerede regnestykker. Kun fantasien sætter grænser".