”På sigt må målet være, at man som borger ikke skal være tvunget til at bruge tech-giganternes tjenester for at kunne begå sig i samfundslivet eller tage del i fællesskabet", siger digitaliseringsminister Caroline Stage.

Regeringen vil have tech-giganterne ud af skolen

Kommunerne bør kigge mod danske og europæiske løsninger, når der købes it til skolerne, lyder det fra regeringen. Men det er et skifte, der kommer til at tage lang tid, lyder det fra kommunerne og skolelederne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvis du har ansvar for at indkøbe it til folkeskolen, bør du gå uden om tech-giganternes produkter. Sådan lyder opfordringen nu fra regeringen.

I en ny rapport anbefaler regeringens ekspertgruppe om techgiganter syv såkaldte principper, herunder at ”danske uddannelsesinstitutioner skal være fri fra kommercielle tech-giganter”.

Og i en pressemeddelelse udsendt af digitaliseringsminister Caroline Stage (M), erhvervsminister Morten Bødskov (S) og europaminister Marie Bjerre (V) lyder det, at regeringen opfordrer til, at ”relevante aktører – både private og offentlige – tager ekspertgruppens principper i betragtning, når der skal træffes beslutninger på det digitale område”.

”På sigt må målet være, at man som borger ikke skal være tvunget til at bruge tech-giganternes tjenester for at kunne begå sig i samfundslivet eller tage del i fællesskabet”, lyder det fra digitaliseringsminister Caroline Stage i pressemeddelelsen.

"Vi må derfor arbejde målrettet på at sikre de rette rammer for, at danske og europæiske virksomheder kan vokse sig større, så vi kan få nogle reelle alternativer til tech-giganterne og stå mere på egne ben".

Vil have danske og europæiske løsninger

I rapporten oplistes tre pejlemærker, ekspertgruppen anbefaler for indkøb af it på uddannelsesområdet.

For det første skal digitale værktøjer være alderssvarende, reklamefri og sporingsfri og ikke udnytte børns data til kommercielle formål.

De sidder i ekspertgruppen

Regeringens ekspertgruppe om techgiganter består af følgende medlemmer:

Mikkel Flyverbom (formand), Copenhagen Business School

Lars Thinggaard, Tech for Life

Lone Sunesen, TV Midt/Vest

Mie Oehlenschläger, Tech & Childhood

Miriam Michaelsen, Medierådet for Børn og Unge

Pernille Tranberg, DataEthics

Rebecca Adler-Nissen, Københavns Universitet

Rikke Frank Jørgensen, Institut for Menneskerettigheder

Sune Lehmann, Danmarks Tekniske Universitet

Thomas Bolander, Danmarks Tekniske Universitet

Peter Svarre, digital strateg, foredragsholder og forfatter

For det andet må digitale tjenester ikke kræve oprettelse af personlige konti, "som trækker elever og studerende ind i tech-giganternes økosystem".

Endelig bør kommunerne i højere grad gøre brug af skandinaviske og europæiske samarbejds-, lærings- og undervisningsværktøjer, lyder det.

I kommunernes forening KL hilser man debatten om techgiganternes rolle i skolen velkommen, fortæller børn- og skolechef Peter Pannula Toft. Han påpeger, at som markedet ser ud i dag, er det få dominerende spillere, der leverer it-løsningerne på undervisningsområdet.

”Derfor er det ikke så ligetil at gøre sig helt fri af tech-giganterne og leve helt op til anbefalingerne, hvis vi også samtidig skal kunne levere relevant og tidssvarende undervisning. Derfor skal man ikke forvente, at der er en snuptagsløsning, som kan føre til ændringer på alle skoler. Men det er klart, at det er noget, som kommunerne skal være opmærksomme på, når de køber ind”, lyder det i et skriftligt svar til folkeskolen.dk/it.

Skolelederne: Lærerne skal have ordentlige værktøjer

I rapporten understreger ekspertgruppen, at det kan være svært for kommunerne at sige nej til tech-giganterne, der ofte tilbyder en lavere pris mod, at eleverne til gengæld bliver vænnet til at bruge deres produkter.

Desuden peger ekspertgruppen på den såkaldte Chromebook-sag, hvor Datatilsynet i januar sidste år vurderede, at 53 kommuners brug af den populære skolecomputer ikke levede op til GDPR, fordi de videregav data til Google til brug for vedligeholdelse og forbedring af techgigantens produkter.

Sagen endte med, at de pågældende kommuner og Google i 11. time aftalte en løsning på kontraktplan, så skolerne kunne fortsætte med at bruge Chromebooks.

Og netop erfaringerne fra Chromebook-sagen mener næstformand i Skolelederforeningen Kristian Dissing Olesen, det er vigtigt at lære af. Her skabte det nemlig massive udfordringer på flere skoler, at de stod til at skulle starte skoleåret op uden deres vante it-løsninger.

”Det er vigtigt at sikre børns datasikkerhed. Det ansvar skal kommunerne selvfølgelig påtage sig, og vi deler til fulde ambitionen. Men fra et skolelederperspektiv er det også vigtigt, at lærerne har gode arbejdsværktøjer til at undervise eleverne. Vi må ikke igen stå i en situation, hvor der ikke bliver sat noget andet i stedet, hvis man fjerner tech-giganternes produkter”, siger han.

DLF: "Vi er langt inde i slusen"

I Danmarks Lærerforening mener forkvinde for foreningens undervisningsudvalg Regitze Flannov, at Chromebook-sagen illustrerer, at det kræver centrale beslutninger at gøre sig uafhængig af techgiganternes produkter.

”Der er ingen tvivl om, vi som samfund har brug for at tage vores samarbejde med Big Tech op til revision, så vi ikke bliver fanget ind i noget, vi ikke har mulighed for at regulere”, siger hun og tilføjer:

”Men vi er langt inde i slusen, så det kræver handleplaner på et højere niveau - nationalt og i EU – hvis vi skal ud af den igen. Det er ikke noget, den enkelte skole eller kommune kan løse. Og slet ikke den enkelte lærer”.

Opfordringen til at kigge mod danske og europæiske løsninger i stedet for amerikanske techgiganters kalder Regitze Flannov ”yderst sympatisk”.

”Det tror jeg, vi alle intuitivt gerne vil have. Problemet er bare, at vi har gjort os så afhængige af devices, at man skal tænke sig godt om, inden man bare fjerner dem. Det bliver nødt til at ske gradvist, så man kan være i det ude på skolerne”, siger hun.

Fra Microsoft Danmark lyder det i en skriftlig kommentar til regeringens opfordring fra direktør for offentlig sektor Line Sinding Skött:

"Teknologi er, når den bruges rigtigt og forsvarligt, en fantastisk metode til både at fremme læring og trivsel. I Microsoft arbejder vi konstant på at sikre, at vores løsninger ikke kun er effektive, men også sikre og etisk forsvarlige. Med vores globale resurser og lokale ekspertise er vi en oplagt samarbejdspartner i at støtte lærere og elever i den daglige undervisning og sikre, at teknologien bruges som et nyttigt redskab til at forbedre læringsoplevelsen”.

Folkeskolen.dk/it arbejder på at få en kommentar fra Google Danmark.