Hvis du har ansvar for at indkøbe it til folkeskolen, bør du
gå uden om tech-giganternes produkter. Sådan lyder opfordringen nu fra
regeringen.
I en ny rapport anbefaler regeringens ekspertgruppe om
techgiganter syv såkaldte principper, herunder at ”danske
uddannelsesinstitutioner skal være fri fra kommercielle tech-giganter”.
Og i en pressemeddelelse udsendt af digitaliseringsminister Caroline
Stage (M), erhvervsminister Morten Bødskov (S) og europaminister Marie Bjerre (V) lyder
det, at regeringen opfordrer til, at ”relevante aktører – både private og
offentlige – tager ekspertgruppens principper i betragtning, når der skal
træffes beslutninger på det digitale område”.
”På sigt må målet være, at man som borger ikke skal være
tvunget til at bruge tech-giganternes tjenester for at kunne begå sig i
samfundslivet eller tage del i fællesskabet”, lyder det fra
digitaliseringsminister Caroline Stage i pressemeddelelsen.
"Vi må derfor arbejde målrettet på at sikre de rette rammer
for, at danske og europæiske virksomheder kan vokse sig større, så vi kan få
nogle reelle alternativer til tech-giganterne og stå mere på egne ben".
Vil have danske og europæiske løsninger
I rapporten oplistes tre pejlemærker, ekspertgruppen anbefaler
for indkøb af it på uddannelsesområdet.
For det første skal digitale værktøjer være alderssvarende,
reklamefri og sporingsfri og ikke udnytte børns data til kommercielle
formål.
For det andet må digitale tjenester ikke kræve oprettelse
af personlige konti, "som trækker elever og studerende ind i tech-giganternes
økosystem".
Endelig bør kommunerne i højere grad gøre brug af
skandinaviske og europæiske samarbejds-, lærings- og undervisningsværktøjer,
lyder det.
I kommunernes forening KL hilser man debatten om
techgiganternes rolle i skolen velkommen, fortæller børn- og skolechef Peter
Pannula Toft. Han påpeger, at som markedet ser ud i dag, er det få dominerende
spillere, der leverer it-løsningerne på undervisningsområdet.
”Derfor er det ikke så ligetil at gøre sig helt fri af
tech-giganterne og leve helt op til anbefalingerne, hvis vi også samtidig skal
kunne levere relevant og tidssvarende undervisning. Derfor skal man ikke
forvente, at der er en snuptagsløsning, som kan føre til ændringer på alle
skoler. Men det er klart, at det er noget, som kommunerne skal være opmærksomme
på, når de køber ind”, lyder det i et skriftligt svar til folkeskolen.dk/it.
Skolelederne: Lærerne skal have ordentlige værktøjer
I rapporten understreger ekspertgruppen, at det kan være
svært for kommunerne at sige nej til tech-giganterne, der ofte tilbyder en
lavere pris mod, at eleverne til gengæld bliver vænnet til at bruge deres
produkter.
Desuden peger ekspertgruppen på den såkaldte Chromebook-sag,
hvor Datatilsynet i januar sidste år vurderede, at 53 kommuners brug af den
populære skolecomputer ikke levede op til GDPR, fordi de videregav data til
Google til brug for vedligeholdelse og forbedring af techgigantens produkter.
Sagen endte med, at de pågældende kommuner og Google i 11.
time aftalte en løsning på kontraktplan, så skolerne kunne fortsætte med at bruge
Chromebooks.
Og netop erfaringerne fra Chromebook-sagen mener næstformand
i Skolelederforeningen Kristian Dissing Olesen, det er vigtigt at lære af. Her
skabte det nemlig massive udfordringer på flere skoler, at de stod til at
skulle starte skoleåret op uden deres vante it-løsninger.
”Det er vigtigt at sikre børns datasikkerhed. Det ansvar
skal kommunerne selvfølgelig påtage sig, og vi deler til fulde ambitionen. Men
fra et skolelederperspektiv er det også vigtigt, at lærerne har gode
arbejdsværktøjer til at undervise eleverne. Vi må ikke igen stå i en situation,
hvor der ikke bliver sat noget andet i stedet, hvis man fjerner tech-giganternes
produkter”, siger han.
DLF: "Vi er langt inde i slusen"
I Danmarks Lærerforening mener forkvinde for foreningens
undervisningsudvalg Regitze Flannov, at Chromebook-sagen illustrerer, at det kræver centrale
beslutninger at gøre sig uafhængig af techgiganternes produkter.
”Der er ingen tvivl om, vi som samfund har brug for at tage vores
samarbejde med Big Tech op til revision, så vi ikke bliver fanget ind i noget,
vi ikke har mulighed for at regulere”, siger hun og tilføjer:
”Men vi er langt inde i slusen, så det kræver handleplaner
på et højere niveau - nationalt og i EU – hvis vi skal ud af den igen. Det er ikke
noget, den enkelte skole eller kommune kan løse. Og slet ikke den enkelte lærer”.
Opfordringen til at kigge mod danske og europæiske løsninger
i stedet for amerikanske techgiganters kalder Regitze Flannov ”yderst sympatisk”.
”Det tror jeg, vi alle intuitivt gerne vil have. Problemet
er bare, at vi har gjort os så afhængige af devices, at man skal tænke sig godt
om, inden man bare fjerner dem. Det bliver nødt til at ske gradvist, så man kan
være i det ude på skolerne”, siger hun.
Fra Microsoft Danmark lyder det i en skriftlig kommentar til
regeringens opfordring fra direktør for offentlig sektor Line Sinding Skött:
"Teknologi er, når den bruges rigtigt og forsvarligt,
en fantastisk metode til både at fremme læring og trivsel. I Microsoft arbejder
vi konstant på at sikre, at vores løsninger ikke kun er effektive, men også
sikre og etisk forsvarlige. Med vores globale resurser og lokale ekspertise
er vi en oplagt samarbejdspartner i at støtte lærere og elever i den daglige
undervisning og sikre, at teknologien bruges som et nyttigt redskab til at
forbedre læringsoplevelsen”.
Folkeskolen.dk/it arbejder på at få en kommentar fra Google
Danmark.