Teknologiforståelse

Forældre vil have obligatorisk teknologifag på skoleskemaet

Regeringen vil have teknologiforståelse som valgfag, men forældre ønsker, at faget bliver obligatorisk.

Offentliggjort

Tre ud af fire forældre mener, at digital teknologiforståelse skal være et obligatorisk fag i folkeskolen.

Det viser en undersøgelse fra den akademiske fagforening Dansk Magisterforening (DM).

Samtidig mener næsten to ud af tre forældre, at det er skolens opgave at sikre, at børn har lige adgang til at opnå digital forståelse.

Tine Segel, der er forperson i DM Digi, mener, at det er oplagt at gøre faget obligatorisk.

- Der er nogle forældre, der tydeligt markerer, at det her fag skal være for alle. Det at forstå teknologi er en evne på lige fod med at kunne læse, skrive og regne, siger hun.

Flere organisationer bakker op om, at faget bliver obligatorisk - herunder Danmarks Lærerforening.

I foråret 2024 meddelte regeringen, at faget teknologiforståelse bliver indført i folkeskolen.

Fra skoleåret 2027/2028 skal man kunne vælge faget som valgfag i udskolingen. Her vil eleverne blive klædt på til at kunne begå sig i den digitale verden.

Faget skal blandt andet udvikle elevernes forståelse for kunstig intelligens samt styrke deres kritiske tænkning, når de færdes på internettet.

Og derfor er der en risiko ved kun at udbyde faget som et valgfag, mener Tine Segel.

- Hvis børnene selv skal tilvælge det her fag, så vil der være en tendens til, at især drenge vælger det, fordi det måske appellerer mere til dem.

- Vi må ikke risikere, at vi i folkeskolen får skabt et A- og et B-hold i forhold til teknologiforståelse. I takt med at vi bliver mere digitaliserede, får vi alle brug for nogle basale færdigheder, siger hun.

Regeringen vil fra 1. klasse også inkorporere teknologiforståelse i allerede eksisterende fag som dansk og matematik.

Men det kan udvande fagligheden i faget, siger Tine Segel.

- Der vil helt naturligt være nogle kompetencer, som man har mindre fokus på, siger hun.

Det vil ifølge hende samtidig være en dyrere løsning, fordi flere lærere skal efteruddannes.

Regeringen har afsat 160 millioner kroner til implementering af faget i folkeskolen i perioden 2024 til 2026.