Ligesom kostrådene: Knap hver anden dansker vil have officielle anbefalinger for børns skærmtid

Halvdelen af danskerne ønsker i en ny rundspørge officielle anbefalinger for, hvor langt tid børn højst må bruge deres smartphones og fjernsyn om dagen. Det kan vi ikke, lyder det fra myndighederne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Knap halvdelen af danskerne ønsker anbefalinger til, hvor mange timers skærmtid børn bør have på en dag. 

Sådan lyder det i en ny undersøgelse, Epinion har lavet for DR

Lige nu anbefaler Sundhedsstyrelsen, at forældre laver retningslinjer for deres børn om, hvor mange timer eller minutter børn har foran tv eller smartphone. Men styrelsen giver ikke deres råd til, hvordan de retningslinjer kan lyde. 

Og selvom altså cirka halvdelen af danskerne i en ny rundspørge mener, at sundhedsmyndighederne bør gøre det, er der ikke umiddelbart sådanne anbefalinger på vej, lyder det fra Sundhedsstyrelsen. 

"Vi giver anbefalinger, når vi har noget at stå på. Udfordringen her er, at vi ikke mener, vi kan sige noget om timer og minutter. Det er der ikke videnskabeligt belæg for", siger  enhedschef for forebyggelse og ulighed i Sundhedsstyrelsen Niels Sandø Pedersen til DR.

Mobiler ikke forstyrrende i skolen 

Debatten om skærmtid er især blusset op som følge af en politisk diskussion om børn og unges mistrivsel. 

Det skete senest, da børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) i sidste uge annoncerede, at regeringen er på vej med et lovforslag om at begrænse skærmforbruget i daginstitutioner.

Samme uge gjorde SF sig bemærket ved at ønske mobiler gjort forbudt i skolen. 

Ifølge Folkeskolens lærerpanel er telefonerne dog ikke det store problem, politikerne kan få det til at lyde som. 

Kun en fjerdedel af lærerne svarer, at de oplever mobiltelefoner som et dagligt problem. 

26,7 procent svarer, at elevernes mobiltelefoner "aldrig” forstyrrer undervisningen, og knap halvdelen oplever det ”engang imellem”.

Og noget tyder på, at skolerne allerede i forvejen håndterer de problemer, der kan være med mobiltelefoner. 

For 78,7 procent svarer, at deres skole allerede har en mobilpolitik.

Tallet harmonerer med en tidligere DPU-undersøgelse fra 2018, hvor over 80 procent ud af 600 danske skoler svarede, at de enten havde formelle mobilpolitikker fastsat af ledelsen, fælles mobilregler eller var ved at udarbejde dem.

I Danmarks Lærerforening mener man da også, at skolerne helt fint er i stand til at tackle problemer med telefoner uden politikernes og myndighedernes love eller anbefalinger.

”Hvis 80 procent af skolerne allerede har forholdt sig til elevers brug af mobiltelefoner i skoletiden, fortæller det mig, at vi slet ikke behøver at lave regler om det centralt”, siger formand for undervisningsudvalget i Danmarks Lærerforening Regitze Flannov.