Lærer René Skafte mener, det er vigtigt, at musiklærere også selv spiller musik til dagligt.
Privat foto
Elever er vilde med musikundervisning på iPads
Musiklærer på Katrinedals Skole i København René Skafte brænder for musikken. I sine 1.-klasser har han undervist et forløb med app'en GarageBand, hvor eleverne selv kan optage og mixe sange. Han håber, forløbet kan være med til at vække elevernes musikalske interesse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På grund af ombygning på Katrinedals Skole i Vanløse i København skulle musikundervisningen flyttes til almindelige klasselokaler i de sidste par måneder inden sommerferien. Det gav musiklæreren René Skafte mulighed for at undervise på en lidt anderledes måde, og den chance greb han.
Han bookede skolens iPads til de tre 1.klasser, han underviser i musik og valgte at timerne skulle bruges på et forløb med programmet GarageBand. Det er en app til at lave musik, hvor man både kan spille, mixe, optage og dele egne sange. Det fungerer som en slags mini-studie, hvor eleverne kan optage forskellige lydspor og redigere dem. For eksempel kan en af opgaverne være at indspille akkorderne til sangen "Fætter Mikkel" med "keyboard", lave et trommespor med "drums" og derefter synge til.
René Skafte er mest begejstret for det overblik, som programmet giver eleverne. Selvom 1.-klasse-eleverne måske ikke har så meget erfaring med faget, får de hurtigt en stor portion grundlæggende musikalsk viden.
"Overblikket er helt genialt. Partituret er fremstillet grafisk på en måde, så eleverne bliver opmærksomme på at se musik i tid - for eksempel hvordan tromme og guitar er placeret i forhold til hinanden, og hvordan musik lyder, når det spilles samtidigt. Det er en øjenåbner for eleverne til at forstå, hvordan musikken er skruet sammen" siger han og tilføjer at man kommer godt omkring fagets kompetencemål.
"De får forståelse for puls, rytme og takter, og hvordan et nummer er bygget op af forskellige elementer".
/523107/brugen-af-ipad-i-musikundervisningen
Eleverne elsker iPads
René Skafte oplever, at det er en fordel for eleverne, at redskabet er en iPad. På den måde adskiller undervisningen sig ikke så meget fra andre fag.
"Eleverne elsker iPads, så det fangede hurtigt deres interesse, og de lærte lynhurtigt at navigere i programmet. De har en naturlig tilgang til iPad'en og føler sig hjemme med instrumentet i hånden, og det styrker faget", siger han.
Derudover kan eleverne bruge programmet og dets instrumenter derhjemme, og dermed øve sig, hvilket ofte er et problem med "rigtige instrumenter".
Tidligere har han tidligst brugt GarageBand i 2. klasse, men forløbet har været en succes i 1-klasserne:
"Eleverne er helt oppe at ringe. De ser det som et spil, og det er de vilde med".
Musikken skal tages seriøst
Musik har fyldt det meste af René Skaftes lærerliv på Katrinedals Skole, og han mener, at faget skal tages seriøst i folkeskolen.
"Musik er et kulturfag, og når man taler om det hele menneske, spiller faget en vigtig rolle. Musik rammer dele af ens intelligens, som ikke bliver berørt i andre fag".
At performe og udtrykke sig er ifølge René Skafte en vigtig del af faget. Og hvis man skal performe, skal man også øve sig. Det gælder for elever, men også for lærere. Han mener derfor, at musikundervisningen i folkeskolen bør varetages af en, der også til dagligt beskæftiger sig med musik.
"Man kan ikke læse sig til musik. Man skal også øve sig, for der er visse ting, man ikke bare kan slå op i en bog. Musikundervisningen skal ikke spises af med lærere, der ikke er uddannede eller ikke kan spille bare for at redde skemaet", siger han.
Selv er han ved siden af lærerjobbet bassist i bandet Rattlers, og har derfor stor erfaring med sammenspil, som er en af grundpillerne i musikfaget. Netop det vil han gerne give videre til sine elever og håber desuden, at forløbet med GarageBand kan være med til at vække elevernes musikalske interesse.