Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I går gik strømmen i hele Lyngby. Nogle havde bygget et springvand tæt på en strømkilde og dermed forårsaget en omfangsrig kortslutning. Da arbejderne ikke længere kunne udvide deres letbane, gik de ud og sprang bomber i skoven. Dagen efter var strømmen tilbage, og hotelopførsler og kulkraftværker kunne fortsætte den daglige drift.
Der er selvfølgelig ikke tale om det rigtige Lyngby, men i stedet en digital version: En interaktiv 3D-verden udviklet af virksomheden "Build A World" for Lyngby-Taarbæk Kommune. Al data til spiluniverset er hentet ved brug af reelle data om landskabet, hvilket betyder at alle bygninger, gader, træer og hele Lyngbys topografi er at finde i det kubistiske univers, der med sin firkantede form minder meget om det populære byggespil "Minecraft".
I spil fejler man ikke - man prøver igen
Virkeligt Samarbejde om fiktiv hoteldrift
"Det er klart sjovere end normal undervisning", lyder konklusionen hos Pernille, som er en af pigerne i den lille tremandsgruppe, der sidder foran to computere og arbejder i Lyngbys pixilerede tvillingeunivers. De er tre ud af i alt 150 elever i 8. og 9. klasse på Trongårdsskolen, som bruger en naturfaglig temauge på at bygge og udforske Build A Worlds version af deres hjemkommune.
"Lige nu er vi i gang med at bygge et hotel", fortæller Naila og fremviser en stor bygning, som ligger ud til en strand, de selv har bygget langs søen. Det handler om at samarbejde, og det lille byggeselskab har da også fordelt sol og vind lige: "Der er én der står for stranden og udekøkkenet, en der laver vinkeltrappen og en anden, som får elevatoren til at køre".
Hotellet er blot ét blandt mange af de store bygningsværker, som er skudt op i det digitale Lyngby. "Nogle af drengene laver et atomkraftværk og der bliver også lavet en letbane, solceller og vindmøller", fortæller pigerne. Men når man sætter kreativiteten fri, kan det også have konsekvenser.
"I går skete der nogle uheld med nogle bomber, og letbanen blev sprunget i luften" fortæller Pernille. "Vi skal også passe på med at bruge vand, for det kan kortslutte strømforsyningen".
Den gode opgave tager spiloplevelsen seriøst
Jo tættere på virkeligheden jo flere muligheder
At et springvand kan standse togdriften er netop en tiltænkt konsekvens af den interaktive del, som udviklerne af spillet har lagt særligt vægt på.
"I modsætning til et spil som Minecraft, er vores univers meget virkelighedstro", fortæller Søren Grønbech, som står bag Build A World. "Hvis du fælder stammen på et stort egetræ i Minecraft, bliver kronen bare hængende midt ude i luften. I vores verden simulerer vi også ting som tyngdekraft, vand, el og ild, således at det fremstår så realistisk som muligt".
Når de naturlige dynamikker bliver simuleret efter virkeligheden, skaber det samtidig nogle andre muligheder for undervisningsoplæg, siger Søren Grønbech: "Man kan for eksempel lave et oplæg, hvor eleverne skal kystsikre deres egen by eller skabe arkitektur som forbedrer infrastrukturen".
Søren og hans lille hold af teknikere har været til stede på skolen, hvis der skulle opstå problemer, eller hvis lærerne havde spørgsmål.
"Lærerne har meget forskellige tilgange til det. Nogle sidder passivt og ser til, mens eleverne arbejder. Andre er engagerede og med på at lære sideløbende med eleverne. Men generelt, har de været gode på Trongårdsskolen".
Den gamificerede virkelighed
Fælles verden giver anledning til samtale om online-etik
"Jeg tænker ikke mig selv som spilkompetent", lyder vurderingen fra Jesper Bank, der er lærer for blandt andre Pernille og Naila. "Men når vi først går i gang, så lærer man lige så hurtigt som eleverne gør."
Ifølge Jesper Bank har temaugen været god for eleverne, som virker motiverede.
"Den dag vi lavede strøm, var rigtig fed. Lærerne gav et oplæg om energiproduktion, som eleverne skulle tage udgangspunkt i, når de skulle bygge deres kraftværker og elforsyninger. I slutningen af dagen skulle den ene af gruppens medlemmer, som var udråbt til journalist, op foran de andre elever og fremlægge, hvad de havde lavet, og hvordan det fungerede".
Ud over det naturfaglige sigte opstår der samtidig nogle pædagogiske sidegevinster ved at have flere elever i én verden.
"I morges samlede vi to klasser og snakkede med dem om, hvordan man skal opføre sig online. Det er svært at vide, hvad alle laver, når man er så mange i gang, men jeg synes faktisk, at vi har været ret forskånede for elever, der pjattede og ødelagde hinandens projekter", siger Jesper Bank.
Simuleret kulkraft
"Jeg sprang mit hus i luften i går", fortæller Oscar. Han sidder sammen med sin klassekammerat, som også hedder Oscar og bygger på et kulkraftværk. Det ser ret kompliceret ud, med kulslisker, beskyttelsesglas, turbiner, rørledninger, og vindenergi, men de to drenge har fuldstændig styr på, hvordan det spiller sammen, for de har nemlig bygget det hele på egen hånd og helt fra bunden.
Det sker fra tid til anden, at der er problemer med kraftværket. For nyligt fandt drengene ud af, at transportbåndet, som sender kul rundt, var for smalt til at produktionen kunne køre ordentligt. Den slags løsninger får de fra det store fladskærms-tv inde i spillet, som har dvd-boksen proppet med instruktionsvideoer til de forskellige strukturer.
"I starten gik det tit galt", fortæller drengene. "Men efter lidt tid får man hurtigt styr på funktionerne. Det er også lavet meget sådan, at man kan tænke sig til, hvad der vil virke og ikke hele tiden skal slå det op, fordi der er et eller andet ulogisk, der driller".
Nogle af pigerne snakkede om, at store dele af kommunen sprængte i luften i går. Det havde i vel ikke noget at gøre med?
"Joeh… Måske lidt".