Debat
Målet er at frigive tid, så lærerne kan fokusere på deres kerneopgaver, skriver Moderaternes undervisningsordfører.
Privatfoto.
Forsvar for AI i skolen: De klynger sig til status quo og skyder enhver innovation ned
Moderaternes Børne- og undervisningsordfører, Rasmus Lund-Nielsen, svarer igen på kritikken. Har Radikale Venstre overhovedet læst den rapport, de henviser til? spørger han.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Det er
skuffende at læse Radikale Venstres debatindlæg om mit opslag på X. For mit opslag handlede i al sin enkelthed om ikke at skyde enhver ide ned om at bruge AI
som et værktøj til at lette lærernes arbejde i folkeskolen. Man fristes til at
spørge, om de overhovedet har læst den rapport fra DA (Dansk Arbejdsgiverforening red.), de selv henviser til – mit oprindelige opslag, som de retter kritik af. Jeg skriver sort på
vidt, at AI ikke skal bruges til at skære lærere væk, alligevel er det, hvad
der insinueres.
Det skriver
DA heller ikke i deres rapport. Rapporten påpeger derimod, at AI i 2040 kan
hjælpe lærere med at reducere den tid, de bruger på administrative og
repetitive opgaver, der ikke er konfrontationstid, såsom udarbejdelse af
undervisningsmaterialer, evaluering og dokumentation.
Målet er at
frigive tid, så lærerne kan fokusere på deres kerneopgaver: Undervisning og
relationsarbejde. Det fremgår netop, at den frigivne tid kan bruges til at
styrke undervisningen, hvis det prioriteres politisk. Og det ville jeg så
sandelig gøre, præcis som jeg skriver i det opslag, de kritiserer for det
modsatte.
Dystopiske skræmmebilleder
Radikale
Venstres kritik hviler på en fordrejet præmis om, at AI skulle true lærerfaget
og insinuerer, at jeg intet ved om det. Som tidligere underviser gennem 12 år
kender jeg lærergerningen udmærket. Jeg ved, hvad det kræver at skabe
nærværende undervisning og opbygge relationer til eleverne. Jeg ved derfor
også, at der i AI er et stort potentiale til som lærer at få langt mere
arbejdsglæde ved at få reduceret de opgaver, der netop ikke bidrager til
nærværende undervisning og relationsopbygning.
Hvis
Radikale Venstre virkelig ønsker at styrke folkeskolen, bør de bruge mere tid
på at forstå de værktøjer, der i fremtiden kan forbedre lærernes arbejdsvilkår,
i stedet for at male dystopiske skræmmebilleder.
Jeg forstår
godt, hvis man som lærer har en negativ rygmarvsreaktion, når man læser om
teknologier, der kan frigive tid. Særligt når de fremstilles, som Radikale gør
det. Derfor vil det også skulle implementeres med inddragelse af lærere,
ligesom det ville være oplagt at give en garanti om, at ingen lærere fyres i
processen. Hvorfor skulle de blive det? Vi kigger ind i en massiv mangel på
lærere, og stod det til mig, gjorde vi langt mere brug af tolærerordninger. Og
det er netop, hvad AI kan åbne en dør til.
Lærerne fortjener bedre
Det mest
ironiske ved Radikales indlæg er, at de på den ene side anerkender, at lærerne
har brug for mere tid og bedre arbejdsvilkår, men på den anden side er
skeptiske over for konkrete løsninger, der kan hjælpe med netop dette. De
fremstiller teknologien som en potentiel trussel i stedet for at se
mulighederne i at lette lærernes arbejdsvilkår og styrke deres kerneopgaver.
Vi har
lærere, der er pressede på tid, og elever, der har brug for mere opmærksomhed.
Det kan AI bidrage til at afhjælpe.
Radikale
Venstre skriver, at de ønsker at give lærerne mere tid til "levende
undervisning." Det er jeg helt enig i. Men forskellen er, at jeg er åben
overfor konkrete løsninger, mens de nøjes med at klynge sig til status quo og
skyde enhver innovation ned.
Hvis
Radikale virkelig ønsker en seriøs debat om folkeskolens fremtid, bør de starte
med at læse de kilder, de henviser til – og ikke karikere dem, der prøver at
finde løsninger. Lærerne og eleverne fortjener bedre.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk