Debat

Målet er at frigive tid, så lærerne kan fokusere på deres kerneopgaver, skriver Moderaternes undervisningsordfører.

Forsvar for AI i skolen: De klynger sig til status quo og skyder enhver innovation ned

Moderaternes Børne- og undervisningsordfører, Rasmus Lund-Nielsen, svarer igen på kritikken. Har Radikale Venstre overhovedet læst den rapport, de henviser til? spørger han.

Offentliggjort

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.

Det er skuffende at læse Radikale Venstres debatindlæg om mit opslag på X. For mit opslag handlede i al sin enkelthed om ikke at skyde enhver ide ned om at bruge AI som et værktøj til at lette lærernes arbejde i folkeskolen. Man fristes til at spørge, om de overhovedet har læst den rapport fra DA (Dansk Arbejdsgiverforening red.), de selv henviser til – mit oprindelige opslag, som de retter kritik af. Jeg skriver sort på vidt, at AI ikke skal bruges til at skære lærere væk, alligevel er det, hvad der insinueres.

Det skriver DA heller ikke i deres rapport. Rapporten påpeger derimod, at AI i 2040 kan hjælpe lærere med at reducere den tid, de bruger på administrative og repetitive opgaver, der ikke er konfrontationstid, såsom udarbejdelse af undervisningsmaterialer, evaluering og dokumentation.

Målet er at frigive tid, så lærerne kan fokusere på deres kerneopgaver: Undervisning og relationsarbejde. Det fremgår netop, at den frigivne tid kan bruges til at styrke undervisningen, hvis det prioriteres politisk. Og det ville jeg så sandelig gøre, præcis som jeg skriver i det opslag, de kritiserer for det modsatte.

Dystopiske skræmmebilleder

Radikale Venstres kritik hviler på en fordrejet præmis om, at AI skulle true lærerfaget og insinuerer, at jeg intet ved om det. Som tidligere underviser gennem 12 år kender jeg lærergerningen udmærket. Jeg ved, hvad det kræver at skabe nærværende undervisning og opbygge relationer til eleverne. Jeg ved derfor også, at der i AI er et stort potentiale til som lærer at få langt mere arbejdsglæde ved at få reduceret de opgaver, der netop ikke bidrager til nærværende undervisning og relationsopbygning.

Hvis Radikale Venstre virkelig ønsker at styrke folkeskolen, bør de bruge mere tid på at forstå de værktøjer, der i fremtiden kan forbedre lærernes arbejdsvilkår, i stedet for at male dystopiske skræmmebilleder.

Jeg forstår godt, hvis man som lærer har en negativ rygmarvsreaktion, når man læser om teknologier, der kan frigive tid. Særligt når de fremstilles, som Radikale gør det. Derfor vil det også skulle implementeres med inddragelse af lærere, ligesom det ville være oplagt at give en garanti om, at ingen lærere fyres i processen. Hvorfor skulle de blive det? Vi kigger ind i en massiv mangel på lærere, og stod det til mig, gjorde vi langt mere brug af tolærerordninger. Og det er netop, hvad AI kan åbne en dør til.

Lærerne fortjener bedre

Det mest ironiske ved Radikales indlæg er, at de på den ene side anerkender, at lærerne har brug for mere tid og bedre arbejdsvilkår, men på den anden side er skeptiske over for konkrete løsninger, der kan hjælpe med netop dette. De fremstiller teknologien som en potentiel trussel i stedet for at se mulighederne i at lette lærernes arbejdsvilkår og styrke deres kerneopgaver.

Vi har lærere, der er pressede på tid, og elever, der har brug for mere opmærksomhed. Det kan AI bidrage til at afhjælpe.

Radikale Venstre skriver, at de ønsker at give lærerne mere tid til "levende undervisning." Det er jeg helt enig i. Men forskellen er, at jeg er åben overfor konkrete løsninger, mens de nøjes med at klynge sig til status quo og skyde enhver innovation ned.

Hvis Radikale virkelig ønsker en seriøs debat om folkeskolens fremtid, bør de starte med at læse de kilder, de henviser til – og ikke karikere dem, der prøver at finde løsninger. Lærerne og eleverne fortjener bedre.

Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk