Danske lærere er skandinaviske topscorere, når
det kommer til at bruge skærme
i undervisningen, og de fleste ville gøre deres egen undervisning endnu mere digital, hvis de fik mulighed for det.
Sådan lyder to af mange interessante pointer, man kan læse i Børne- Undervisningsministeriets ”foreløbige gennemgang” af forskning
om skærme i skolen.
Embedsværket har lavet en ni sider lang gennemgang i
anledning af, at 24 eksperter forleden mødtes med undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) for at
diskutere, hvordan man sikrer ”en fornuftig balance i brug af skærme i undervisning
og fritidstilbud”.
Læs ministeriets udfordringsbillede
Dokumentet er med andre ord med til at sætte rammen
for de anbefalinger og retningslinjer for skolernes omgang med digitalisering, som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet forventer at udkommer med ved årsskiftet.
I indledningen bliver det slået fast, at
embedsværket har haft til opgave at anskue emnet med et omtrent lige så bekymrende blik, som
det der præger den verserende skærmdebat.
Styrelsen har haft til opgave at optegne et "foreløbigt udfordringsbillede" med udgangspunkt i
et såkaldt "forsigtighedsprincip", står der i dokumentet fra Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (Stuk).
På jævnt
dansk betyder det, at styrelsens skal finde de evidensbaserede hår i digitaliseringssuppen,
så ingen kommer til at tage for let på emnet. Eller som styrelsen selv skriver,
”Gennemgangen (…) belyser derfor primært de udfordringer, der kan være ved
digitale teknologier”.
Folkeskolen har læst gennemgangen, og vi kan her uddrage
de 7 vigtigste
pointer.
Pointe 1: Danmark er nummer ét
i skole-it
For de indviede kommer det måske
ikke som en stor overraskelse, men danske skoler er langt de mest flittige bruger
af it i undervisningen sammenlignet med flere af vores nordiske naboer.
I en ikke ligefrem spritny undersøgelse
fra 2019 fortæller 71 procent af danske lærere, at de dagligt bruger it i
undervisningen, og 95 procent bruger det mindst én gang om ugen.
Det resultat stemmer overens med
en international undersøgelse fra året før, hvor 90 procent af de danske
lærere svarede, at de ”altid eller ofte” lader eleverne bruge it i projekter
eller klassearbejde. Blandt de svenske kollegaer svarer kun 63 procent det
samme, og blandt de islandske og finske lærere er tallet henholdsvis 51 og 54
procent.
”Det generelle billede er dermed,
at it fylder meget i danske elevers skolehverdag”, lyder det opsummerende.
Pointe 2: Elever chatter (lidt)
mere, end de laver lektier
Jo ældre eleverne bliver, jo mere
fylder de digitale læringsplatforme i undervisningen, viser en undersøgelse fra
Styrelsen for It og Læring (Stil) fra 2021 ifølge gennemgangen.
En fire år gammel undersøgelse
fra VIVE har desuden spurgt 15-årige elever, hvor ofte de bruger digitalt
udstyr på skolen og til hvad. Eleverne har kunnet vælge mellem ti aktiviteter,
og undersøgelsen tegner et billede af, at eleverne ganske sjældent sender mails
eller ”spiller simuleringsspil” i skolen.
Til gengæld bruger 37 procent af
eleverne hver dag digitalt udstyr til at "chatte på internettet". 32
procent bruger lige så ofte udstyret til at "søge oplysninger på nettet i forbindelse
med en skoleopgave" og 28 procent bruger hver dag digitalt udstyr til at lave
lektier.
Pointe 3: It går (oftest) ikke
ud over fællesskabet
”At eleverne har deres egne
digitale enheder kan eksempelvis have betydning for følelsen af samhørighed
mellem eleverne og opfattelsen af at være en del af et fælles klasserum og en
fælles aktivitet”.
Sådan står der i det afsnit, hvor
ministeriet gennemgår digitaliseringens betydning for fællesskab i skolen.
Konklusionen er inspireret af en
norsk forskningsgennemgang, men kigger man på de danske undersøgelser, er det
stadig et åbent spørgsmål, hvorvidt fællesskabet egentlig lider under de
digitale enheders tyranni.S
I en dansk undersøgelse blandt lærere
til 8.-klasseselever som blev udført i både 2018 og 2021 svarer 40 procent, at ”anvendelsen
af it begrænser mængden af personlig kommunikation imellem eleverne”, står der
i gennemgangen.
Lige bagefter bliver det dog modsat tilføjet, at 60 procent af lærerne er enten "uenige eller meget uenige" i den påstand.
Pointe 4: Mobilforbud styrker sjældent
det sociale samvær
Skal man tro den udvalgte forskning, er det altså tvivlsomt, hvor stor en trussel digitaliseringen er for elevernes
sociale samvær. Og hvis man ovenikøbet er en af dem, der har store forventninger
til skolens mobilpolitiks virkning på samme problem, ser det endnu mere sort ud.
Kun 22 procent af de skoler, der
har indført regler om mobilforbrug, oplevede nemlig en gevinst for det sociale samvær.
Det er cirka samme andel, der oplevede, at en skærpet mobilpolitik skabte mere ro, koncentration og nærvær.
Resultaterne fremgår af studiet ”Skærm
– skærm ikke” fra DPU, står der i gennemgangen. Hvad de adspurgte skolers
mobilpolitik præcist indebar, meddeler gennemgangen dog ikke noget om.
Pointe 5: It forstyrrer (vistnok)
i undervisningen, siger lærere
Gennemgangen forsøger også at belyse, hvor meget it distraherer eleverne i løbet af undervisningen.
I 2019
svarede 55 procent af de førnævnte 8. klasselærere i et studie fra DPU, at ”anvendelse
af it distraherer eleverne fra at lære”. Resten af de adspurgte var enten
uenige eller meget uenige.
Ifølge en undersøgelse foretaget
af Styrelsen for It og Læring i 2021 er kun 27 procent af lærerne på alle
klassetrin enig i, at ”digitale ressourcer forstyrrer eleverne, så de har svært
ved at koncentrere sig”.
38 procent er enten uenige eller overvejende
uenige i udsagnet, mens resten hverken er uenige eller enige.
For fem år siden spurgte Epinion
desuden eleverne selv om, hvor ofte de brugte deres telefon eller computer til ”noget,
der ikke har med skolen at gøre, når du sidder i undervisningen. F.eks. ved at
logge på sociale medier (…)”
Den gode nyhed er, at 56 procent af eleverne svarer sjældent
(et par gange om måneden) eller aldrig.
Mindre positivt er det, at fem procent fortæller, at de er på sociale medier i næsten alle timer, og 15 procent fortæller, at det sker hver dag.
Pointe 6: Flest lærere vil
have mere it i undervisningen
Er digitale teknologier godt
eller skidt for elevers læring?
Det spørgsmål kan forskningen
ikke svare entydigt på ifølge gennemgangen. Det er ”afhængig af, hvordan
teknologien anvendes (…)”, lyder konstateringen.
I en undersøgelse fra 2019 svarer
30-40 procent af danske lærere godt nok, at anvendelsen af it går ud over
elevernes evne til at beregne og foretage skøn samt deres skriftlige færdigheder.
På trods af den lidt uheldige konsekvens
viser Stils undersøgelse 'Lærerens Digitale Hverdag', at et stort flertal af lærerne
synes, at andelen af it i deres egen undervisning er tilpas eller lidt for lille.
Her fortæller 62 procent af 520 adspurgte lærere, at de ville bruge digitale resurser i samme omfang, som de
gør i dag, hvis det kun var op til dem selv. Hver fjerde ville bruge digitale resurser ”meget mere” eller ”lidt mere”. Ingen ville helt undvære digitale resurser i undervisningen.
Pointe 7: Elever med skærm bevæger
sig ikke mindre
Afslutningsvis forsøger gennemgangen
at belyse, om elever, der er meget aktive skærmbrugere, bevæger sig mindre end sine
jævnaldrende med mindre skærmforbrug.
Det korte svar er, at forskningen ikke er god nok til kunne vise en sammenhæng.
Her bliver det tydeligt, at
gennemgangen er et ”foreløbigt udfordringsbillede”, som er baseret på et ”forsigtighedsprincip”.
For selvom gennemgangen
citerer en rapport fra SDU for, at de gennemgåede studier "peger på enten ingen statistisk
signifikant sammenhæng eller alternativt en svag negativ sammenhæng imellem
skærmtid og fysisk aktivitet”, konstaterer Stuk på følgende forsigtighedsprincipielle
måde:
”På den baggrund konkluderer
forskerne, at det ikke kan udelukkes, 'at øget skærmtid ikke påvirker børn og
unges fysiske aktivitet i en grad, der er vigtig for deres helbred udvikling.'”