Foto: IStock M_D_A
Komité ønsker mere globalt udsyn i musik i skolen
Den danske nationalkomité for The International Council for Traditional Music så gerne, at der var et mere globalt udsyn i musikfaget i folkeskolen. Lektor på læreruddannelsen Signe Adrian mener ikke, der skal skrues op.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolens musikundervisning har for lidt blik for det globale udsyn. Det mener den danske nationalkomité for The International Council for Traditional Music (ITCM), som i går afholdt en paneldebat i København for at skabe mere opmærksomhed om emnet.
Eva Fock er formand for komiteen og musikantropolog og selvstændig projektmager i skoleregi.
"Vi synes, det er interessant at sætte fokus på det globale udsyn. Det er ikke ligefrem, det som bliver gjort mest ved. Det fylder ikke særlig meget i læreruddannelsen. Og der står ikke noget eksplicit om det i lærerplanerne. Men der kan være masser af måder, hvor man kan flette det ind i de almene krav. Tiden er løbet fra, at verden derude kun behøver at være eksotisk", siger Eva Fock.
Hun udvikler selv undervisningsmaterialer som "nedtoner det eksotiske til fordel for et tværkulturelt perspektiv på sammenspil, musikforståelse og instrumentkendskab".
Paneldebat: Det globale udsyn i folkeskolens musikundervisning
Lektor: Meget andet trænger sig på i læreruddannelsen
Lektor på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole Signe Adrian var inviteret med som paneldeltager i debatten. Hun mener, at det globale udsyn i musik er vigtigt, men at der også er mange andre emner, der trænger sig på i læreruddannelsen.
"Der er en vis stoftrængsel. Der er så mange emner, som også er vigtige. Det handler derfor ikke om modvilje mod globalt udsyn, men prioritering mellem de mange emner og dagsordener, som en kommende lærer skal berøre", siger Signe Adrian. En anden udfordring for underviserne på læreruddananelsen er tiden og muligheden for at efteruddanne sig og fordybe sig i anderledes musik.
"Mange musikstuderende har desuden et begrænset musiksyn. De kommer med deres egen musiksmag, favoritter og ser 'musikverdenen'og musikudsynet ud fra dette. Her gør vi meget for at sige, at verden er stor. Det gælder også stilarter, forskellig slags musik og musiksyn. Vi kommer rundt i mange hjørner. Men det er ikke specielt et globalt udsyn, vi bringer i spil".
Signe Adrian understreger, at musikfaget i skolen er æstetisk, kulturelt og musisk og ikke sociologisk eller antropologisk.
"Men derfor kan man sagtens tænke globalt udsyn ind i emner, opgaver og arbejdsmetoder og det er der også musiklærere, som gør. Der vil være musiklærere i folkeskolen, som er fortrolige med verdensmusik og det er selvfølgelig oplagt, at de trækker på deres viden. Men som det er nu, har jeg svært ved at se på begrundelser for, at det skal fylde mere på læreruddannelsen".
Arrangementet fandt sted i går eftermiddags på Musikmuseet i København. Folkeskolen.dk/musik talte med Signe Adrian og Eva Fock inden arrangementet.