Inspiration - IT

"Ambitionen er, at det skal reducere skærmtiden blandt de yngste. Men kan podcasts virkelig være en konkurrent til de allestedsnærværende skærme?" Spørger skribenterne.

Inspiration: Et skærmfrit alternativ som er ”okay sjovt”

Skærme er af nogen blevet gjort til den helt store synder i folkeskolen, og det kan være vigtigt at finde skærmfrie alternativer, som stadig nytænker den traditionelle undervisning, men det er ikke altid lige for.

Offentliggjort Sidst opdateret

Vi har valgt at undersøge potentialet for podcasts med fagligt indhold til børn i skolerne i vores speciale. Her fandt vi ud af, at podcasts kan være en værdifuld tilføjelse til klasselokalet på særligt tre forskellige områder.

Det er ikke helt tilfældigt, at det var podcasts til børn, der fangede vores interesse. Senere på året går lyduniverset ’HULiGENNEM’ i luften. Det er mediehuset Heartbeats, som står bag, og det er tiltænkt børn i alderen 3-13 år. Med 62 millioner kroner i ryggen fra regeringen, som en del af medieaftalen 2023-2026, er det mildest talt en stor satsning. I aftalen står der blandt andet, at det nye lydunivers skal indeholde nyheder, kultur, drama, underholdning, viden og musik. Alt sammen målrettet børn.

Del gode ideer

Vil du bidrage til Folkeskolens inspirationsunivers? 

Så send en mail med dit indlæg til inspiration@folkeskolen.dk

Medsend gerne et billede af dig selv, som vi må bruge.

Ambitionen er, at det skal reducere skærmtiden blandt de yngste. Men kan podcasts virkelig være en konkurrent til de allestedsnærværende skærme? Det indikerer børnenes svar i vores speciale ’Kan børnenyheder på lyd blive et hit? En undersøgelse af nyhedspodcastens potentiale for børn, hvor vi interviewede 23 børn og fik 300 besvarelser fra elever i 3. til 7. klasse i vores spørgeskemaundersøgelse.

Vi fandt som sagt særligt tre områder, hvor podcasts med fagligt indhold kan være et godt alternativ til skærmene i skolerne:

1) Podcasts i undervisningen

Børnene i vores undersøgelse udtrykte interesse for, at podcasts blev brugt som en del af undervisningen. En 5.-klasses elev, Astrid, beskrev det sådan her: “Det ville være okay. Det er jo okay sjovt, og så er det lidt noget andet end skærm og normal undervisning”. Og det er jo store ord fra en 12-årig pige.

2) Podcasts i spisepauserne

I spisepauserne kan podcasts også spille en positiv rolle. Mange af børnene fortalte os, at de har svært ved at koncentrere sig om at spise deres madpakker, mens de ser skærm. Anaja, en 11-årig pige fra 4. klasse, fortalte: “Jeg har prøvet, hvor jeg så Ultra Nyt, og så spiste jeg ingenting”. Podcasts kan altså muligvis være et afslappende alternativ, der gør det lettere for børnene at fokusere på deres mad, mens de stadig er underholdt og lærer noget nyt.

3) Podcasts til lektielæsningen

Vores undersøgelse viste også, at nyhedspodcasts kan være et nyttigt redskab til lektielæsning. Mathilde, en 6. klasses elev, brugte allerede podcasts til at forberede sig til skolen: “Hvis man nu havde lektier om et eller andet dyr, så hører jeg en podcast om det dyr”, svarede hun. Det indikerer, at podcasts kan være en effektiv måde at støtte børns læring og stimulere deres interesse og kreativitet.

Det er vigtigt at bemærke, at podcasts formentlig ikke kommer til at erstatte skærmene i skolerne. Skærmene vil for langt de fleste børn være at foretrække, men alligevel peger vores undersøgelse på, at podcasts kan underbygge undervisningen og give eleverne en afvekslende måde at lære på.

I en tid, hvor der bliver udviklet flere og flere podcast til børn, kunne det være relevant at se på, om de ikke bør finde vej ind i klasselokalerne.

Skribenterne anbefaler:

  • GoLittle PLAY (4-8 år+) (Fodbold, YouTube, Gaming, Nyheder, Venner mm.)
  • Hva' sker der? (9-12 år) (fokus på nyheder, men efter sigende er de stoppet med at lave podcast. Sidste afsnit var 1. juli, og de skriver, at de ikke kommer tilbage. Øv)
  • Radionauterne (4-10 år) (alt fra "Hvad er en bakterie?" til "Hvorfor opstår krig?")