Inspiration - It
Der er hjælp at hente, hvis man underviser i medier, lyd og digitale produktioner
Normalt kan undervisningsmaterialet lynhurtigt blive forældet, men en ny arbejdsbog hjælper dem, der skal undervise i medier, lyd og digitale produktioner, skriver lektor på læreruddannelsen i Aalborg Bodil Christensen.
Hvis man skal udarbejde undervisningsmateriale, hvor der er fokus på digitale multimodale redskaber og værktøjer, så har man en svær opgave foran sig. Alt går så stærkt, materialet forældes lynhurtigt, og det materiale, man udarbejder, har en forholdsvis kort levetid.
Det er derfor en stor glæde at få Uffe Lyngdal Sørensens ’Medie – og kommunikationshåndbogen’ fra december 2023 ind på det analoge skrivebord.
Det er en undervisningsbog, som er rettet til alle, der arbejder med multimodal produktion. Bogen har altså mange potentielle læsergrupper, men det er først og fremmest en stor hjælp til lærere i folkeskolen (og dermed også til de lærerstuderende, som jeg arbejder med).
Det er en bog, der i det korte forord (to sider, tak for det) forklarer, hvad intentionen er: Her skal arbejdes med ”Præproduktion. Produktion. Postproduktion. Distribution.”
Der er altså ikke fokus på analyse af andres tekster og materiale. Det er derimod en arbejdsbog, der giver gode, klare, forståelige, inspirerende, nye og kreative opskrifter og arbejdsgange til netop produktion af multimodale tekster.
Dogmet bag det hele
Forfatteren er en af grundlæggerne af SkoleTube, og han har formentlig afprøvet alt selv. Med QR-koder og links suppleres den analoge tekst i bogen med videovejledninger.
Bogens fire kapitler har fokus på henholdsvis lyd, billeder og grafik, video og animation og endelig digitale tekster.
Der bliver også omtalt en bred vifte af digitale værktøjer som Easel. Ly, FindTheTune, Google Slides, H5P, Mindmeister, Padlet, Photopra, Piskel, Pixton, Powerpoint, Powtoon, Prezi, Screencast, Soundation, Studeisites, Taskcards, Thinglink, Twine, Voicerecorder, Wevideo.
Lyder det uoverskueligt? Måske. Men det er ikke uoverskueligt. ”Amatører” får så god hjælp, at det bliver herligt at kaste sig ud i de udfordringer, der ligger i at ”lege” med de mange nye værktøjer.
Kapitlet ”Lyd” har en række spændende lyd-produktioner, der kan arbejdes med, og det handler ikke udelukkende om podcast, som nogen kunne tro. Der er også soundscapes, podwalks, lydmontager, lydinterview og arbejdet med lydmanuskripter.
Alt er med udgangspunkt i dogmet: ”Præproduktion. Produktion. Postproduktion. Distribution.” Det er den, der arbejder, der lærer noget. For det er eleverne, der producerer egne multimodale tekster, der får lært noget om multimodale teksters muligheder, udfordringer og glæder.
Der er ikke noget popsmart over det
Det første, mine lærerstuderende skal arbejde med i det nye semester, - ja, det er kapitlet ”Lyd” og de muligheder, der findes her. Vi skal gå i digteren Morten Nielsens fodspor rundt i Aalborg.
Morten Nielsen døde i 1944, han skrev digte, han skrev gode digte, og de kan nyfortolkes gennem de muligheder, der ligger i denne bogs indføring i lydproduktion. Det bliver helt sikkert en udfordring, men bogen lægger op til at prøve, at fejle, at eksperimentere og at udfordre sig selv, samtidig med at digitale redskaber stilles til rådighed, så man kan få hjælp til arbejdet.
Hvert afsnit kan læses selvstændigt. Man kan altså ”klippe” i kapitlerne og vælge det, man finder er mest brugbart.
’Medie og kommunikationsbogen’ er ikke en smart og ung titel. Det er en titel, der signalerer, at det netop er en bog om medier og kommunikation. Og det er bare så godt.
Der er ikke noget popsmart over det, men det er en bog, der giver lærere og elever mulighed for at arbejde med multimodale produktioner, der har kvalitet.