Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
TekX er indrettet til skolernes fag teknologi og innovation, der skal køre to ugentlige lektioner på 6.-8. årgang, men teknologi og innovation skal være en dimension på alle folkeskolernes årgange, så alle elever og lærere vil være velkomne til at booke lokalerne.
Eleverne kan producere bannere eller printe i 3D. De kan kode små robotter, arbejde med FN's verdensmål, lave film og lyd eller bare pifte en matematik- eller biologitime op. Det kræver bare ideer fra brugerne og bookning af lokaler og ansatte.
Faget teknologi og innovation er obligatorisk på 6.-8. klassetrin. Det er timerne fra den understøttende undervisning, der bliver brugt til faget. Det er en beslutning, som kommunalbestyrelsen i Rødovre vedtog enstemmigt i sommeren 2017.
TekX: Byg en maskine, der kan affaldssortere og finde spiseligt grønt
Samtidig med det nye TekX har alle folkeskolerne indrettet et rum til teknologi og innovation på skolen. Her er også små robotter og andet udstyr til faget - eller rettere til fagene, for ideen er at man skal arbejde tværfagligt og inddrage teknologi og innovation i de fag, hvor man får ideer til det.
I forbindelse med indførelsen af det nye fag er alle kommunens skoler også blevet meldt ind i Science Talenters netværk i Sorø.
Bygget som laboratorium
Daglig leder af TekX er Jesper Drachmann, der har en baggrund i it-branchen og som lærer. Dertil kommer naturvejledere og it-vejledere fra Rødovres folkeskoler, der både har timer på deres skole og på TekX. Sådan at skolerne og TekX har et fundament sammen.
"TekX er opbygget efter laboratorium-tankegangen. Her kan eleverne stå, ligge på gulvet, sidde på en pude og tegne, udvikle, få ideer og arbejde. Det kan være med FN's verdensmål som i dag eller det kan være andre læringsprocesser", siger Jesper Drachmann.
For eksempel har en elev i 7. klasse med udstyret til Virtual Reality udarbejdet en historisk rundtur på Vestvolden. Tag VR-brillerne på og gå med. Hør om voldens betydning, mens du "går" rundt på Vestvolden.
I dag er et firma på besøg med robotten Sandie, som modtager eleverne, og Jesper Drachmann taler om, at det kunne være super, hvis Sandie stod og sagde "velkommen 5.a fra Islev Skole", når eleverne trådte ind.
En sosu-skole er også på besøg for at få ideer til eventuel opbygning af noget lignende på deres skole.
Jesper Drachmann står for engineering-delen på TekX, mens Anne Mette Glarbo Sieber står for naturfagsdelen. Hun er også koordinator på Tinderhøj Skole. Dertil kommer hele naturfagsnetværket fra kommunens folkeskoler, som også er involveret i projektet. Oveni er en række lærerstuderende ansat til at holde styr på forskellige funktioner i TekX og til at hjælpe besøgende elever med det arbejde, de skal udføre på stedet.
Flere arbejder omkring halv tid som fx it-vejleder og innovationsvejleder på en af skolerne og så halv tid på TekX. Lærerne har også været med i det udvalg, der har udviklet læseplanen for faget teknologi og innovation.
Flere af kommunens lærere har været på besøg på TekX og fået en rundvisning. Sådan at de ved, hvad de kan arbejde med på skolerne og hvilke muligheder de så har for at arbejde videre på TekX.
Tværfaglige projekter
Læringen på TekX skal drives af lærere og elever fra Rødovres folkeskoler og allerede nu kort efter åbningen af stedet er de fleste dage booket. Flere klasser kan besøge TekX samtidig, fordi der er så mange forskellige rum, de kan arbejde i alt afhængigt af emnet.
Eleverne fra 5.a på Islev Skole er dagens eksempel på at lokalerne tiltrækker. De er meget interesserede i at få en rundvisning på stedet og ikke mindst i at se E-sport-rummet. Imens i et andet lokale arbejder elever fra en 9. klasse ved computere og 3D-printere. De skal hacke et Ludospil. De har selv designet brikker og printet dem.
"Man kan tænke stedet her og innovation ind i alle fag. Jeg er dansklærer og i 5.a har vi netop gennemgået FN's verdensmål som optakt til dagen i dag her", forklarer Thomas Broe Sørensen.
Klassens matematiklærer og pædagog er også med, så eleverne har mange hjælpere i løbet af arbejdet med verdensmålene. Emnet er netop tværfagligt.
Planteforsøg er næste skridt
Jesper Drachmann har undervejs i opbygningen af TekX været rundt på skolerne, talt med ledelser og lærere i it- og naturfagsnetværkene om indhold og muligheder.
"Rødovre Kommune har kommet 22 millioner kroner i projektet over fem år. Pengene er gået til TekX og til ekstra grej ude på skolerne, sådan at de kan arbejde med en del dér", siger Jesper Drachmann.
Han fortæller, at for tiden kommer der en del besøg udefra for at tale om læringsmiljøer, tværfagligt arbejde, innovation og engineering.
Elever fra Hendriksholm Skole skal for eksempel udvikle sensorer og vejrstationer, så de kan måle lys, vind, CO2, lyd og nedbør. Og i begyndelsen af næste år vil et projekt om fødevareproduktion i højden og planter uden jord begynde på TekX.
"Til foråret har vi planer om planteforsøg, hvor planterne bliver udsat for forskelligt lys og vand, hvor man kan se rødderne vokse og kan smage om de forskellige dyrkningsmetoder også giver forskellige smagsoplevelser", siger Jesper Drachmann.