Eleverne giver hinanden feedback i grupper flere gange undervejs i forløbet

TekX: Byg en maskine, der kan affaldssortere og finde spiseligt grønt

Eleverne stopper op foran robotten, nogle danser lidt med den – den er et hit, men den er kun på besøg. I dag skal eleverne selv arbejde med FNs verdensmål her på TekX – Rødovre Kommunes eget nye eksperimentarium til faget teknologi og innovation.

Offentliggjort
Eleverne arbejder med deres gruppeopgaver, mens timetælleren tæller ned
5.a fra Islev Skole lytter til dagens opgave på TekX
Eleverne bliver mødt af robotten Sandie på TekX. Robotten er dog kun på besøg.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

5.a fra Islev Skole er på TekX for første gang. Dagens emne er verdensmålene, og eleverne skal ud i et rumskib, fordi Jorden er ødelagt, og de skal opbygge en verden på en ny planet. Rumskibene omdannes til byer, når de lander og hver elev har et kort med en rolle. Måske har de forskellige sprog og kulturer, de enes næppe altid, og der er ingen hospitaler, vandet er forurenet, og de ved ikke, hvilke af planetens planter, der er giftige og hvilke de kan spise.

TekX er Rødovres nye faglokaler til teknologi og innovation

Det er introen til eleverne. Hjemmefra er de inddelt i grupper og de skal nu i gang med arbejdet. Der er spørgsmål som "hvad er bæredygtig energi" og "hvad er infrastruktur"? De har deres lærere og pædagog med som hjælpere og så er der et par TekX-ansatte, der kan guide og hjælpe.

 

Hvad er infrastruktur?

"Hvordan kom I herhen? Ok, I cyklede. I kunne også have fløjet, løbet på løbehjul eller taget en bus. En bus kræver en chauffør, benzin, en vej, selve bussen med sæder og dæk. Hvis I var gået, så havde I brugt jeres ben, fortovet og måske et lyskryds. Der er brugt sten og fliser til fortovet. Alt det - veje, lyskryds, fliser - det er infrastruktur", lyder forklaringen til en gruppe elever.

De læser deres kort. De skal skaffe resurser til hverdagens produkter for eksempel høreapparater. De skal finde ud af hvilke planter, de kan spise på planeten, og så skal de spare resurser og genbruge. Nu skal de få ideer til at fremstille en maskine, der kan klare de tre udfordringer som gruppen har.

Eleverne går i gang med at brainstorme. Dagen før øvede de på skolen en innovationsmodel. Om at få ideer, tænke 'skævt', udvikle en ide, lave en prototype og prøve at pitche den foran en eventuel sponsor.

De skriver ideer på en tavle. Arthur foreslår at de sorterer deres affald og kommer det i genbrugscontainere. Else tænker, at de skal have en maskine, som de kan komme frugter og planter i, og så skal den sortere dem i spiselige og giftige. Maj prøver at finde ud af, hvordan man kan finde resurser til et høreapparat.

"Vi laver det af plastic".

"Men det er jo ikke godt".

"Jo, hvis vi kan genbruge det".

Nåh ja. Let er det ikke lige. De skal prøve at tænke helt ud af boksen. En af deres lærere kigger forbi: "Maskinen skal jo kunne klare alle jeres tre udfordringer", understreger han.

Ok, hvis man nu har en skraldespand, som kan lave skrald om til nyttige hverdagsting og som også kan sortere frugt og grønt i spiseligt og godt for mennesker og i giftigt og farligt. Så er alle tre problemer klaret - måske.

Eleverne tegner på tavlen. Crazy ideer er velkomne. De er lidt fascinerede af tavlen, der er hvid og når de har skrevet eller tegnet og der ikke er mere plads, så kan de lige scrolle med en finger, så er der ny plads at tegne på og det tidligere er gemt og kan scrolles tilbage.

 

Rensning af forurenet vand

Grupperne skal gå sammen to og to og præsentere deres ideer for hinanden. Det er feedback-runden, og de har nogle kort med spørgsmål, der kan hjælpe dem på vej.

Hvordan ser produktet ud? Den har hjul, men var det bedre, hvis den kunne flyve? Hvad vejer og måler maskinen?

Nogle har fundet på en madkasse til dem, der ikke har råd til at købe mad. Og maskinen skal kunne rense det forurenede vand, ligesom man kan gøre i militæret, siger en.

"Hvis man ikke kan gå, hvordan får man så maden?", spørger én. Men så bliver madkassen bare leveret, lyder svaret.

Efter feedback skal grupperne retur og finpudse på deres maskiner. De kan bygge den i computerprogrammet Tinkercad, og de har også fået lidt materialer i hver gruppe, så de kan bygge af papir og piberensere.

"Det er nice at skulle bygge en maskine", mener Julie.

"Jeg skal bruge mere tape", lyder det fra en elev, der prøver at holde papirhjørnerne sammen til en kasse. Hjælpen kommer straks.

Time-tælleren på væggen tæller ned, så hvert arbejde i grupperne er på aftalt tid. Derefter mødes to grupper og så igen ud i sin egen gruppe, indtil der er plenum eller pause.

 

Fede lokaler

Eleverne får også en rundvisning i TekX. En gruppe fra en Sosu-skole er på besøg og er i gang med at prøve Virtual Reality-brillerne. Eleverne er nysgerrige - også på alt det, de fremover kan komme og arbejde med på TekX. Der er broderimaskine, stoftryk og damppresser til at trykke motiver på T-shirts. Og en masse små robotter, der kan programmeres.

"Det bedste er alt det seje elektronik. Prøv at se gamer-rummet. Det er det bedste, vi kan supergodt lide at spille", udbryder Ahmed og Emil.

De fortæller, at de synes, det var svært at få ideer til de maskiner, de skulle arbejde med i dag ude på planeten.

Laura og Isabella er enige i, at det var svært at få ideer, og så var det lidt kedeligt at høre de andre præsentere deres ideer. Men det var nogle fine maskiner, grupperne havde fået fremstillet.

"Men vi kunne godt enes i dag. Det har vi nogle gange lidt svært ved, når vi skal arbejde i grupper".

Pigerne synes, det er spændende at skulle arbejde med 3D-printere, og at det var sjovt at møde robotten, da de kom.

"Det er nogle fede lokaler. Sådan nogle vil vi gerne have i skolen med sofaer og et køkken".

5.a er ved at afslutte dagen. Personalet på TekX vil printe deres arbejde ud på 3D-printeren og tage det med hen på skolen om nogle dage.