Debat
Den almene skole udsultes for at kunne levere på det stødt voksende specialområde, mener politisk leder for De Radikale Martin Lidegaard.
Foto: Thomas Sjørup
Martin Lidegaard: Ordentlig inklusion kræver flere investeringer i næste generation
Der er behov for en ny generationskontrakt, skriver De Radikales leder, Martin Lidegaard, i sin nye bog. I dagens debatindlæg uddyber han sine tanker om skolen, hvor lærere skal have mulighed for mere efteruddannelse, og de studerendes praktik skal være både længere og mere fagligt fokuseret.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Danmark er blandt de rigeste
og nok også lykkeligste lande i verden. Alligevel er vi godt i gang med at gøre
barndommen i Danmark markant dårligere.
Mistrivslen raser, anvendelsen af
psykofarmaka stiger, og vi bliver dårligere til at bryde den negative sociale
arv. Op mod hvert sjette barn forlader grundskolen uden at kunne læse, skrive
og regne på basalt niveau, og hver femte unge fuldfører ikke anden uddannelse
end folkeskolen.
Udviklingen går simpelthen i den
forkerte retning, og vi kan ikke være det bekendt. Vi må og skal prioritere
vores børn og unge. Der er behov for en ny generationskontrakt, som jeg
beskriver i min nye bog af samme navn. En kontrakt, hvor vi voksne generationer
tager ansvar for at rydde op i klima og miljø og for vores børn og unges
trivsel og læring. Det er essentielt for, at vi kan give et bedre Danmark
videre til de næste generationer.
For at genere social
mobilitet og bryde den negative sociale arv, er det afgørende med de tidlige og
forebyggende indsatser, og derfor skal vi bruge flere ressourcer på vores
uddannelser og institutioner. Det gælder flere økonomiske såvel som
menneskelige ressourcer. Derfor har vi radikale netop, som en del af vores
kommende finanslovsforslag, foreslået at afsætte en ekstra milliard årligt til
skoler og daginstitutioner. En børnemilliard, der skal gå til tidlige og
forebyggende indsatser i daginstitutioner og skoler. Og sikre, at kommunerne
ikke behøver at spare i en sådan grad, som de gør i øjeblikket.
Vi svigter børnene
Men der skal mere til. Vi har
i Danmark en stolt og stærk tradition for uddannelse fra abc til ph.d. med fokus
på at gøre vores børn og unge til ansvarlige, selvstændige og selvtænkende
mennesker.
Den tradition er essentiel for vores samfund. Vi har ikke blot ret
til, men pligt til at uddanne os. Det er et vidtgående krav, der frisætter det
enkelte menneske og gør os i stand til at tage ansvar for både en selv, ens
næste og fællesskabet. Dette grundsyn på mennesket som individer, der udfolder
sig til gavn for fællesskabet, er fundamentalt for vores samfund, vores
demokrati og vores personlige lykke.
Alligevel svigter vi børnene
og denne tradition. Vi sætter i dag de bogligt udsatte og udfordrede elever
under et enormt pres med konstante tests, prøver og elevplaner. De mindes om
alt det, de ikke kan, i stedet for at fokusere på det, de er dygtige til. Det
virker kontraintuitivt og bagvendt. Vi er nødt til at sætte ind med en ny
tilgang og nye tiltag, der sætter både skoler, lærere og elever fri.
Mere efteruddannelse og længere praktik
For det første skal vores
lærere tilbydes bedre muligheder for efteruddannelse både med henblik på den
teknologiske udvikling, de mange nye diagnoser og den stigende mistrivsel. Herudover
bør praktikken for lærerstuderende gøres både længere og mere fagligt
fokuseret. Og sidst men ikke mindst skal vi tage diskussionen om inklusion af
alle børn alvorligt igen.
Det bedste ved inklusion er,
at de voksne netop leder efter alt det, som eleverne kan fremfor det, de ikke
kan. Men i dag udsultes den almindelige skole for at kunne levere på det stødt
voksende specialområde. Skal inklusion lykkes kræver det både flere lærertimer
til eleverne og bedre færdigheder hos lærerne, der til gengæld skal have den
faglige frihed til at sætte ind, hvor det virker. Fri af test og snærende
læringsmål. Der er allerede mange gode erfaringer at trække på, men det kræver
ressourcer.
Vores håb er, at den milliard, vi foreslår til kommunerne, allerede
næste år kan være med til at sikre bedre forhold for børn i skoler og
institutioner og gribe de, der har det svært, inden de får brug for
specialhjælp. Men frem mod 2030 er der brug for endnu flere ressourcer, både
til efteruddannelse og løft af både daginstitutioner og skoler.
Tænk, hvis vi lovede alle
vores børn nye rammer for et bedre børneliv, og de udsatte børn en reel adgang
til skolen med lige muligheder for alle. Tænk, hvis vi faktisk afgav det
børneløfte og satte ressourcer af til det. Tænk, hvis vi satte skolerne og
lærerne fri til at indfri det løfte ud fra deres egen faglighed og
virkelighed.
Lad os få den danske folkeskole
til at leve igen – for alle.
'Generationskontrakten' udkom
12. september på forlaget Lindhardt og Ringhof.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk