”Vores problem er
ikke, at vi har børn med ADHD i klasserne. Vi har problemer, fordi vi har børn
med ADHD, der er så pressede i skolesystemet, at de får stressreaktioner med vredesudbrud, hukommelsesbesvær og
koncentrationsbesvær”.
Anja Rosa Qvist har
været lærer siden 2008. Hun har været igennem implementeringen af en
inklusionslov, en folkeskolereform og den delvise tilbagerulning af begge dele. I efteråret 2022
blev hun ramt af alvorlig stress – et ’kollaps’, som hun selv kalder det. Hun
er blevet rask igen, men er ikke vendt tilbage til det job, som hun ellers
elskede.
Til gengæld har hun skrevet debatbogen 'Lærerkollaps' om, hvad der foregår i de
klasseværelser, hvor lærerne står alene med mange flere opgaver, end de kan
magte. Og om, hvordan det ødelægger børnenes trivsel og skolegang.
”Du er én voksen til en klasse. Og hvis du har et
barn, der bryder sammen i afmagt og forlader klasseværelset, så kan du jo ikke være flere steder på en gang. Så mens
du går efter det barn, der er brudt sammen, sidder der 25 andre elever, og i
bedste fald får de ikke noget undervisning”, siger hun.
”I værste fald bryder
der kaos ud i klassen, og når du så kommer tilbage, skal du bruge tid på at få ro igen".
Derfor kommer
lærerne hele tiden til kort, mener Anja Rosa Qvist, som også mener, at man bør
sætte spørgsmålstegn ved, om det i det hele taget er lærernes opgave at samle
børn, der er brudt sammen, op.
”Det er jo
problemstillinger, som det normalt vil være andre faggrupper at forholde sig til”, siger hun.
Lærerne kæmper
alene
Forfatteren oplever
lærerne som en faggruppe, der forsøger at tage opgaven på sig og siger ’vi
kæmper, vi gør det, der er pålagt os, vi prøver’", fortæller hun til Folkeskolen.
”Man bliver jo meget tæt knyttet til de børn, man har på sådan en skole, man følger dem i
mange år og kommer enormt tæt på dem. Blandt andet fordi du har samtalerne med
dem om de svære ting. Nu har der jo været en debat, fordi der er kommet en bog
om, at man skal elske sine elever. Det er jeg faktisk også inde på i min bog –
man kan måske ikke kræve, at vi elsker vores elever, men det vi gør, er meget,
meget tæt på”.
Derfor kæmper
lærerne også for, at deres elever skal have det godt, ofte på bekostning af
deres egen trivsel, og ofte med et minimum af hjælp fra systemet, der ellers
skulle træde til, når børn mistrives i skolen, siger Anja Rosa Qvist.
”Det er vildt, hvad
lærerne skal kunne, og hvad de skal stå alene med. Når der er brug for at
inkludere børn med for eksempel ADHD, så får man måske en samtale med PPR. Så
siger de ’lad barnet arbejde i 20 minutter og giv så barnet en pause’. Og det er
ligesom den hjælp, man får”, fortæller hun.
”Ja, det er forfærdeligt, men
sådan er det faktisk. Der bliver holdt møder, og der bliver talt rigtig meget, og
der bliver lavet en masse aftaler. Men så er vi tilbage i skoledagen, hvor
barnet sidder der, og det eneste, der ligesom er kræfter til, er måske sætte nogle
piktogrammer op og ellers sørge for, at de en pause".
"Jeg vil gerne bare gøre
opmærksom på, at lige præcis den løsning er nok en af de sværeste at implementere. Det påvirker hele klassen, at der er børn der skal have
en pause, for de børn, der ikke har ADHD, vil også gerne have en pause. Desuden
er undervisningen ikke bygget op i sådan nogle 20 minutters blokke, så du
kommer let til at ekskludere barnet fagligt, når du lader det forlade klassen.
Og socialt også, hvis man har gang i en eller anden social aktivitet. Så der er
enormt meget eksklusion i det med at lave pauser i undervisningen. Men det er
ofte den eneste vejledning, man får som lærer”.
To lærere i klassen er ikke vejen frem
Anja Rosa Qvist har
også et bud på, hvordan skolen kan indrettes, så den bliver et bedre sted for
lærere, men især for eleverne.
”Man har glemt at indrette skolen til nutidens børn”, mener
Anja Rosa Qvist.
Hun mener, at en stor del af løsningen kan være at have
flere voksne med ind i klasselokalet – men i modsætning til mange andre, mener
hun ikke, at den anden voksne skal være en lærer og heller ikke nødvendigvis en
pædagog.
”Lærere er dem, der er gode til at undervise. Problemstillingerne omkring børnene er der
stadigvæk, og det er der andre faggrupper, der er bedre til at tage sig af. Når
man kigger på sundhedsvæsenet, så har du den praktiserende læge, og den
praktiserende læge er en del af sundhedsberedskabet, som sender patienten
videre, hvis han har det skidt. Så bliver han ikke hos den praktiserende læge,
han kommer til en speciallæge eller en kirurg, eller hvad han nu har brug for”, forklarer Anja Rosa Qvist.
”Jeg tænker, at lærerne og pædagogerne skal være
ligesom den praktiserende læge. De er gode til undervisning, trivsel og
personlig udvikling, men der er nogle problemstillinger, der skal videre til
enten en speciallæge, en psykolog, en psykiater eller en socialrådgiver”.
"Måske vender jeg en dag tilbage til folkeskolen"
Anja Rosa Qvist
kollapsede, efter alt for længe at have været både, pædagog, psykolog,
socialrådgiver og meget andet på en gang. Nu er hun selvstændig konsulent, men
hun har ikke opgivet tanken om en dag at vende tilbage til folkeskolen.
”Hvis jeg skulle ud
at være lærer igen, ville det være knyttet meget op på ledelse”, siger hun.
”Jeg
har en forestilling om, at jeg godt kunne være blevet samlet op på et tidspunkt,
inden jeg kollapsede. Jeg var ikke selv i stand til at række ud, fordi jeg ikke
anede, hvad der foregik, men hvis der havde været en, der greb mig, så tror
jeg faktisk ikke, at det var gået så galt. Jeg var glad for mit arbejde, og jeg
havde masser af planer, og masser jeg så frem til".
"Så jeg tror måske godt, at en
ledelse, der er tættere på lærernes arbejde, og fjerner den ensomhed, der kan
være i jobbet – at man ikke føler man står alene med det hele - kunne give en
følelse af at være et ’vi’. Det ville hjælpe meget”.
Ændret 25/6: Selvfølgelig er der fortsat mange elementer fra båe inklusionslov og folkeskolereform, der fylder i folkeskolen. Derfor har redaktionen nu rettet, så det fremgår, at de to reformer kun er delvist tilbagerullet.